Arşiţa stiri: 199
Jocurile Olimpice stiri: 166

Mic, dar important. Oamenii de știință au descoperit un microcontinent

13 iul. 03:00   Ştiinţă şi IT

Cercetătorii au descoperit un nou microcontinent între Groenlanda și Canada.

Strîmtoarea Davis, situată între Canada și Groenlanda, s-a dovedit a găzdui un protomicrocontinent necunoscut anterior - o secțiune de scoarță care nu s-a separat complet de continent și care este scufundată în apele mării.

Acest protomicrocontinent are o crustă anormal de groasă, ajungînd la 19-24 de kilometri, depășind cu mult grosimea normală a crustei oceanice. Studiul, publicat în revista Gondwana Research, condus de doctoranzii Luke Longley și Dr. Jordan Fetean de la Universitatea din Derby și de Dr. Christian Schiffer de la Universitatea din Uppsala, analizează istoria tectonică a acestei regiuni din ultimii 30 de milioane de ani.

Oamenii de știință au utilizat date de gravitație și de reflexie seismică pentru a reconstitui mișcările plăcilor care au format acest microcontinent. Cercetările lor arată că ruptura dintre Canada și Groenlanda a început acum aproximativ 118 milioane de ani, iar expansiunea fundului mării în Marea Labrador și Golful Baffin a început acum aproximativ 61 de milioane de ani. În urmă cu aproximativ 49-58 de milioane de ani, a avut loc o schimbare a direcției de expansiune a fundului mării care a contribuit la formarea microcontinentului Strîmtoarea Davis.

Dr. Fetean a remarcat importanța acestei descoperiri: "Studiul formării microcontinentelor ajută la o mai bună înțelegere a proceselor tectonice ale Pămîntului, ceea ce este important pentru prezicerea schimbărilor tectonice viitoare și pentru identificarea de noi resurse naturale." Studiul este aplicabil și altor microcontinente, precum Jan Mayen, la nord-est de Islanda, și East Tasman Rise, în largul coastei Tasmaniei. O mai bună înțelegere a acestor procese are potențialul de a atenua riscurile tectonice și descoperirea de minerale.

Astfel, descoperirea unui protomicrocontinent între Groenlanda și Canada nu numai că extinde cunoștințele noastre despre tectonica plăcilor, dar deschide și noi oportunități pentru cercetări ulterioare și aplicații practice.

Cum veți proceda în cazul referendumului republican privind integrarea europeană a R. Moldova?
CAII MOLDOVENEȘTI, ÎN CENTRUL UNUI SCANDAL!Сандуляк Владислав