Transnistria stiri: 1424
Eurovision stiri: 508
Preşedintele stiri: 4002

«Să nu închizi ușa…» ©

21 iun. 2023,, 10:00 (reactualizat 21 iun. 2023,, 18:08)   Interviuri
13068 0

Cum o mai duce cea mai mare instituție de educație preuniversitară din Moldova cu limba rusă de studii – liceul chișinăuian N.V.Gogol? Am rugat-o de directoarea instituției Marina Vladimirovna Saltanovscaia să ne vorbească despre aceasta. Principala temă a discuției noastre a devenit sistemul claselor de profil, care acționează cu succes aici.

- În septembrie veți împlini trei ani de la venirea în fruntea liceului. Dar munciți între acești pereți de mai multe decenii?

- Mai exact, în luna mai s-au împlinit 33 de ani. Eu am absolvit fosta școală medie nr.5 de la Buiucani, și am rămas acolo pe post de conducătoare superioară de pionieri. După facultatea de istorie a Universității din Chișinău, am predat istoria, am devenit organizator al activităților extrașcolare. Iar în mai,1990 am fost transferată în aceeași funcție la ȘM nr.37. Neașteptat, din listele de personal au dispărut funcțiile de conducători de pionieri, organizatori a activităților extrașcolare. La noul loc am început să predau istoria, în ”97 am fost numită directoare-adjunctă în probleme de educație. Am muncit în această funcție timp de 23 de ani, în septembrie, 2020 am aflat că pentru cinci ani am fost numită, prin concurs, în funcția de directoare.

- Marina Valentinovna, conduceți cel mai mare liceu rus din republică. Problemele demografice ale Moldovei se resimt între acești pereți? În acest an nu va trebui redus numărul claselor 1?

- Ani în șir noi avem 4 clase în fiecare paralelă. Da pentru anul viitor de studii, în 4 clase 1 pe site-ul liceului avem deja înregistrate 160 de cereri pentru cele 120 de locuri disponibile.

- Adică, va trebui să deschideți 5 clase de 1?

- Nu. Este ireal pentru noi, cu regret de pe acum putem prognoza lacrimile celor, pe care va trebui să-i respingem. Infrastructura noastră – numărul încăperilor de clasă, sala sportivă mică, încăperile pentru dansuri, pentru repetiții – totul este calculat pentru 4 clase 1.

- Se știe că printre elevii Dvs. mereu au fost mulți copii din familii în care se vorbește româna. Această tendință se mai păstrează?

- Avem mulți copii, părinții cărora vorbesc limba română, bulgară, găgăuză,etc. Părinții lor doresc ca ei nu doar să studieze rusa, ci să se scufunde din plin în cultura rusă. Deseori în băncile noastre stau copiii diplomaților din afara țării. În cl.8 la noi a învățat cu succes fiica unui angajat din ambasada României. La lecțiile de rusă avea rezultate strălucite. La întrebarea despre motivația de a o studia, a răspuns sincer: «În viața matură vreau să am succese în afaceri, să comunic liber cu prietenii și colegii din diferite țări ale lumii».

Recent, am discutat cu părinții a trei copii, reveniți din Anglia la Chișinău. Am înțeles, că în această țară nu-i satisfăcea sistemul de studii, în special cel al educației școlare – în plan intelectual, moral. Acolo copiii învățau în limba engleză, și la început nu le-a fost ușoară ”aclimatizarea”. Dar părinții au recunoscut că nu văd o altă cale – au convingerea, că anume mentalitatea, cultura, limba rusă vor permite accesul copiilor la cunoștințele științifice vaste, la istoria și cultura bogată.

La general vorbind, în plan național liceul dispune de un tablou foarte multilateral, în aceeași bancă pot sta un armean și un azerbaidjan, un rus și un ucrainean, un nipon, un sirian… Din fericire, nu avem fricțiuni, conflicte cu conotații etnice.

- Mulți ani ați practicat studierea limbilor poloneză și germană. În ce măsură este întrebată azi această opțiune?

- În aceste clase de profil studiau, de regulă, copiii din diaspora respectivă. Cu timpul, doritori de a învăța poloneza erau tot mai puțini, acum o predăm doar facultativ. Respectiv, ministerul nu a aprobat curriculumul pentru această disciplină. Nu-i exclus, că pe viitor situația se va schimba. În diferite regiuni ale Moldovei există comunități poloneze, funcționează biserici, case poloneze, grupe poloneze la grădinițele de copii. Avem destulă experiență de predare a acestei limbi: în liceu au activat, prin rotație, pedagogi din Polonia, ei aduceau manuale, literatură artistică, filme. Știu că ambasada, și consulatul Poloniei este interesat de renașterea claselor poloneze la noi, și noi putem colabora în acest sens.

Alta este situația limbii germane. La 18 septembrie, 2018 liceul a fost înregistrat la Ministerul educației și cercetării ca școală DSD. În clasele gimnaziale de profil, 1 - 9, germana este predată profund, în rezultatul examenelor elevii din cl.9 pot obține un certificat de nivel А2/В1. Am format la noi o catedră puternică, în frunte cu Irina Zaharova, președinta Asociației naționale a profesorilor de limbă germană. Profesorii noștri dețin licențe pentru organizarea examenelor, tradițional avem susținerea ambasadelor RFG și a Austriei. Înainte de pandemie, la liceu au activat specialiști de la Institutul în numele lui Goethe din Frankfurt. Sperăm că în viitorul apropiat această colaborare va continua. În general, nivelul predării limbii germane la noi este confirmat de faptul, că absolvenții noștri au aplicat reușit la universitățile din Germania.

Dacă e să continuăm tema limbilor, voi menționa că engleza poate fi studiată facultativ. Apropo, în una din clasele 12 doar 6 elevi din cei 30 vor susține examenul la engleză. Ceilalți au primit deja certificatele lingvistice respective și au fost scutiți de examen.

- În toate paralele, din cl. 1 – 9, funcționează cu succes clase cu profil muzical-coral. Care este spectrul disciplinelor de studiere?

- Avem aici canto coral și vocal, copiii pot studia pianul și acordeonul, vioara și flautul, chitara și saxofonul. Dar noi vrem să extindem acest spectru, să mai adăugăm un șir de instrumente de alamă și percuție. Menționez, că după cl.9 elevii primesc o diplomă, în baza căreia îșipot continua studiile în universitățile muzicale .

- Toate aceste discipline se fac gratuit?

- Desigur. Ne sprijină financiar primăria capitalei. Noi în schimb demonstrăm mereu talentele copiilor noștri la diverse concerte, concursuri, festivaluri. Corul nostru mixt «Sonor» evoluează cu succes și în Moldova, și dincolo de hotarele ei. În acest an mai multe locuri de frunte au luat tinerii chitariști.

- Am văzut adesea admirația spectatorilor pentru colectivele voastre artistice la filarmonică, Sala cu Orgă, pe alte scene mari. Cu forțele liceului, ați știut să organizați concerte întregi.

- La noi muncesc așa pedagogi străluciți, ca profesoara de categorie superioară, maestra de cor Oxana Elaș, Tatiana Cantemirova, Vitalii Lusceai și mulți alții. S-a înscris perfect în această echipă fiul T.Cantemirova, absolventul nostru Dmitrii, un talentat pedagog în clasele de pian și chitară.

- Instituțiile educaționale din țară semnalează îmbătrînirea bruscă a cadrelor didactice. Liceul Dvs. nu este o excepție?

- Desigur, avem și noi această problemă, dar avem în echipă și mulți specialiști tineri. În ultimii trei ani au venit cinci dintre absolvenții noștri, în total în liceu activează 11 pedagogi tineri .

- Ca și mai înainte, liceul este instituția de bază pentru stagiarii de la universitatea de stat și cea pedagogică în numele lui Ion Creangă?

- Noi am semnat cu aceste universități contracte și anual îi primim bucuroși pe stagiarii viitori pedagogi - lingviști, matematicieni, fizicieni, chimiști , psihologi, biologi. Cu regret, gradul de pregătire a absolvenților de liceu și colegiu, care aplică la aceste universități, cu fiece an scade. Și numărul stagiarilor se reduce, căci se reduce numărul grupelor ruse. De aceea îi urmărim cu atenție și în invităm la lucru pe cei mai talentați pedagogi tineri.

- Cunosc că primăria capitalei achită tinerilor pedagogi, care nu au domiciliu, o indemnizație ”locativă” ?

- Da, și anul trecut de studii acest adaos pentru închirierea locuinței era de 1000 de lei, iar din acest an – 2000. Este preconizată și o indemnizație anuală de stat pentru specialiștii tineri. Suma ei constituie acum 200 000 de lei, în loc de 120 000, iar perioada de achitare s-a mărit de la 3 la 5 ani.

- Al treilea an deja copiii de aici pot studia și în clasele cu profil de fotbal. Cum reușiți să obțineți armonia în această lume muzicală - lingvistică – fotbalistică?

- O atare multilateralitate nu complică, ci simplifică drumul spre armonie, nu-i așa? Despre profilul de fotbal pot spune că el are la bază curriculumul pentru clasele 5-9, aprobat în a. 2020. După 5 ani de studii absolvenții gimnaziului primesc certificatul respectiv. În școala primară, fotbalul este studiat ca modul de educație fizică. De acolo, de fapt, începe crearea grupelor din care în cl.5 elevii pot forma clasa de profil. Este doar începutul acestui teren de fotbal, dar avem deja primele succese. Recent, elevii de cl.6 au luat locul 3 la campionatul republican de sokka. Este un rezultat serios, căci în multe școli sătești clase cu profil de fotbal există demult, și competițiile republicane se desfășoară la un nivel destul de înalt.

- Sokka este un gen de mini-fotbal, cu jucători 6 la 6?

- Da, spre deosebire de fotbalul clasic, acesta are alte reguli. În Moldova, este foarte popular: au loc campionate republicane, există selecționata națională. La cei de 14 ani, în echipe trebuie să joace 2 fete, așa că în clasele cu profil de fotbal studiază nu doar băieți. Ne punem speranțele și în clubul nostru de fotbal «Sporting», la care pot aplica chiar și preșcolarii. Antrenorul lui principal este absolventul nostru Gennadii Olexici, care a fost membru al selecționatei țării.

- De mare ajutor este pentru tinerii sportivi noul stadion al liceului, deschis în a. 2021?

- Mulțumim primăriei pentru că ne-a inclus împreună cu alte licee din capitală în proiectul «Fotbal în școală». Lucrările de amenajare a stadionului le-a efectuat Direcția principală locativ-comunală. În acest scop, din bugetul capitalei a fost alocat cca 1mln. de lei. Iar federația fotbalului ne-a oferit acoperirea terenului. La finele lui septembrie, 2021 la Chișinău a avut loc congresul UEFA , și la deschiderea stadionului au participat mulți fotbaliști cunoscuți, șeful UEFA Luis Figo. Desigur, terenul nostru nu are dimensiunile - standard. Dar principalul e că aici, în centrul orașului, se poate juca mini-fotbal, se pot face antrenamente, cultură fizică. Noi avem multe secțiuni sportive, echipe puternice de baschet și volei. În bazinul nostru, doi antrenori ai școlii ”G.Osipov” antrenează jucătorii de polo pe apă din clasele primare. Preconizăm renașterea secțiunii de șah. Noi am colaborat bine cu minunata șahistă Svetlana Haritonova, arbitru de categorie internațională, și cu federația de șah din RM. La noi au activat antrenori experimentați, la diverse turnee copiii arătau rezultate bune. Pandemia a deteriorat grav aceste activități.

- Șahul a fost introdus ca disciplină în toate școlile Moldovei?

- A fost o decizie înțeleaptă, dar lecțiile de șah în școli au dispărut la începutul anilor 90. Acum părinții cer să le fie recomandați antrenori buni, să fie renăscută echipa liceană de șah. Cred că o vom face în cel mai apropiat timp.

Contează mult și faptul că, spre deosebire de alte licee, bugetul ne permite să întreținem grupuri cu program prelungit pe parcursul întregului an, cu ore de activitate diferite. Asta oferă copiilor posibilitatea de a frecventa diferite secții, cercuri, repetiții, și să se alimenteze normal, să-și pregătească temele pentru acasă.

- Este foarte actuală problema bugetului. Știu: colegii din alte instituții au rugat să faceți schimb de experiență în organizarea activității comune cu asociația părintească «Școala lumii deschise». Înțeleg, că ea joacă un rol important în consolidarea bazei tehnico-materiale a liceului?

- În asociația noastră activează pedagogi, părinți, foștii elevi, ea este înregistrată oficial la Ministerul justiției. A fost creată acum 20 de ani, de atunci – re-înregistrată de două ori. Evident, aici totul se decise colegial – să zicem, ce bani alocăm pentru coaserea costumelor noi pentru cor, achiziționarea echipamentelor noi pentru cabinete, etc. Bugetul asociației este format din donațiile sponsorilor. Legea permite cetățenilor să direcționeze 2% din impozitul lor pe venit unei organizații neguvernamentale, asociația noastră este inclusă în registrul acestor organizații, aprobat de Ministerul de finanțe. Acest drept este utilizat de mulți dintre pedagogii, părinții care sprijină financiar asociația. De exemplu, doar din transferurile de 2 % din a. 2021 în acest an noi am primit 26 000 de lei. Vedeți că nu este o sumă simbolică. Și principalul, nimeni nu suportă cheltuieli în plus, căci impozitul pe venit este calculat oricum. De la om se cere un singur lucru – s-ă vină personal la inspectoratul fiscal și la depunerea declarației pe venit să facă înscrisul despre redirecționarea celor 2% pentru sprijinirea organizației concrete.

- Dar asociația nu s-a implicat în reparația capitală deplină, care a finalizat în aprilie, curent?

- Liceul a fost una dintre cele 14 instituții de educație din capitală, care prin decizia Consiliului municipal au fost incluse în proiectul «Eficiența energetică și izolarea termică a instituțiilor publice din Chișinău ». Toate lucrările au fost achitate de Banca Europeană de reconstrucție și dezvoltare. Ele au inclus izolarea externă a clădirii, instalarea sistemelor de ventilare, înlocuirea sistemelor de încălzire, montarea rețelei de iluminat intern pe LED - uri și multe altele. Pot spune că o astfel de reparație capitală noi nu am mai avut, și încă cu utilizarea materialelor ecologice. Grație acumulatoarelor solare instalate pe acoperiș, în iarna care a trecut noi am reușit să economisim 40% din mijloacele pentru încălzire. Mai mult, surplusurile le-am redirecționat spre Premier Energy. Acum sistemul «casa inteligentă» ne permite să reglăm noi înșine temperatura în încăperi, iluminarea coridoarelor. A fost reparat bazinul, în jurul căruia a fost instalată podea caldă. Anterior, epidemiologii aveau obiecții privind iluminarea insuficientă a claselor. Schimbam lămpile, dar problema nu era rezolvată definitiv din lipsa mijloacelor. Acum și ea a rămas în trecut.

- Vreau să ating o temă, care doar la prima vedere pare lipsită de importanță – uniforma școlară. În unele licee ea este adusă la absurd – pentru o cămașă bej și nu albă, pentru pantaloni gri și nu negri se fac înscrieri în agendă, diriginții pot fi sancționați. Pe fiica unei cunoștințe de-ale mele profesoara a impus-o să scoată puloverul de o culoare «nepotrivită». Copilul a rămas într-o bluză, a înghețat, dar s-a temut să se împotrivească.

- Noi demult am rezolvat această problemă – nu avem uniformă unică. Principalul, acte normative privind uniforma școlară nu există nici la nivelul statului. Copiii noștri știu că nu trebuie să vii la liceu în haine de culori și modele ”extreme”. Noi știm că în realitățile actuale un cadru rigid în această problemă creează o povară în plus și pentru nervii pedagogilor, și pentru punga părinților.

- Decenii în șir în fruntea ȘM nr. 37, devenită apoi liceul ”N.V.Gogol”, a stat Taisia Vasilievna Anichieva. La 19 iulie ea va marca un frumos jubileu. A fost dificil să veniți în locul acestei profesoare autoritare, experimentate ?

- Să conduci un asemenea liceu este dificil în toate sensurile. Avem un colectiv mare, cca o mie și jumătate de elevi. Timpul ne impune să rezolvăm sarcini ne-standarde, multe probleme neașteptate, acute. Dar în orice situații de forță majoră pedagogii noștri știu că eu întotdeauna îi voi asculta, voi încerca să-i sprijin. Știu asta și copiii.

- Îmi amintesc, că Taisia Vasilievna rareori închidea ușa biroului său …

- Ea și acum este mereu deschisă, ca la Ocudjava: «Să nu închizi ușa, să fie ușa deschisă …» Eu am muncit alături de Taisia Vasilievna timp de 20 de ani. Pentru mine, a fost o școală minunată. Și acum, dacă e nevoie, pot conta pe sfatul ei în orice chestiune. Folosindu-mă de ocazie, în ajunul jubileului vreau să o felicit și în numele tuturor pedagogilor, copiilor și părinților acestora să-i urez fericire, sănătate multă. Ea luptă în prezent cu o boală gravă, și noi ca o familie unită îi dorim sincer putere și curaj în această luptă. «Frăția este ideea principală» - aceste cuvinte nu în zadar răsună în imnul liceului, scris de minunata noastră profesoară de limbă Tatiana Ghennadievna Cernîh.

A intervievat Tatiana Borisova

65
1
0
1
3

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

La ce etnie vă atribuiți?