Transnistria stiri: 1424
Eurovision stiri: 508
Preşedintele stiri: 4002

Lovitură pentru Ryanair. Principala companie aeriană low cost din Europa, anchetă

21 sep. 2023,, 08:45   Externe
8065 0

Autoritatea antitrust italiană a deschis o investigație împotriva Ryanair - principala companie aeriană low cost din Europa și prima companie din Italia în ceea ce privește numărul de pasageri transportați - "pentru un posibil abuz de poziție dominantă".

Potrivit autorității pentru concurență și piață, transportatorul irlandez "ar aduce prejudicii agențiilor de turism și consumatorilor prin încercarea de a-și extinde puterea de piață și în oferta altor servicii turistice". La o zi după ce guvernul a decis să elimine plafonarea tarifelor pentru zborurile către Sicilia și Sardinia - o măsură puternic criticată de Ryanair - vine deschiderea dosarului împotriva companiei low cost, potrivit Corriere della Sera.

Măsura luată de Autoritatea antitrust italiană, se arată în raportul de 22 de pagini, vine după "diverse rapoarte" ale Asociației italiene a agențiilor de turism, ale Federației de turism organizat și ale Asociației Codici Lombardia, "începînd cu luna mai a anului trecut", în care se acuză Ryanair că "profită de poziția sa dominantă pe piețele pe care operează pentru a-și extinde puterea și în oferta altor servicii turistice (de exemplu, hoteluri și închirieri de mașini) în detrimentul agențiilor de turism - online și offline - și al clienților care le folosesc pentru a cumpăra astfel de servicii".

Acuzații grave aduse principalei companii aeriane low cost din Europa

Compania aeriană low-cost, continuă Autoritatea pentru Concurență și Piață, "pe de o parte pare să împiedice achiziționarea - de către agenții - a biletelor de avion direct de pe site-ul său, pe de altă parte permite achiziționarea acestora agențiilor tradiționale doar prin intermediul platformei Gds în condiții care ar fi mult mai proaste din punct de vedere al prețului, al amplorii ofertei și al gestionării post-vînzare a biletului". Potrivit celor care au trimis raportul la Agcm, Ryanair "ar pune în aplicare unele politici discriminatorii și denigratoare".

Există mai multe puncte critice, potrivit Autorității antitrust. Ryanair "ar împiedica, atît din punct de vedere formal, cît și substanțial, agențiile să folosească site-ul ryanair.com pentru a cumpăra bilete de avion în numele clienților lor". Și nu numai atît. Odată ce rezervarea este identificată "ca provenind de la o agenție de turism, compania low cost ar pune în aplicare o serie de comportamente menite să blocheze sau să îngreuneze utilizarea serviciului achiziționat". În special, solicitînd "intervenția directă a pasagerului pentru a debloca rezervarea și transmițîndu-i acestuia din urmă informații denigratoare și neadevărate pentru a-l descuraja să folosească agențiile de turism pentru a cumpăra bilete Ryanair".


Acuzațiile nu se opresc aici. "Atunci cînd achiziția unui bilet de călătorie este efectuată printr-un cont pe care Ryanair îl urmărește pînă la o agenție de turism", se arată în documentul Agcm, "compania blochează rezervarea prin trimiterea unui e-mail cu mențiunea "Verificare necesară pentru client", împiedicînd pe oricine (agenție sau pasager) să se ocupe de acea rezervare pînă cînd pasagerul se supune personal "procedurii de verificare"" pentru a-și verifica identitatea. "Opțiunea de 'verificare rapidă' are un cost de 0,59 euro perceput clientului. În caz de neverificare, înregistrarea online nu este posibilă, iar pasagerul este obligat să se înregistreze la aeroport, plătind o suprataxă de pînă la 75 EUR."

Consecințe asupra zborurilor din toată Europa

Ryanair este acuzată de asemenea de agențiile de turism că "pune la dispoziție zborurile sale pe Gds (sistemele de achiziție și gestionare a biletelor de avion, n.r.) în condiții tehnice și economice mai proaste decît cele oferite pe propriul site". Toate comportamente - subliniază autoritatea antitrust italiană - "menite să limiteze agențiilor de turism vînzarea de bilete, care sînt în general prima achiziție efectuată în organizarea unei vacanțe și care reprezintă "punctul de acces" pentru vînzarea de servicii ulterioare" și care "ar avea efecte nu numai asupra agențiilor, ci și asupra consumatorilor finali: de fapt, înrăutățirea condițiilor ar fi determinată sub aspect cantitativ și calitativ de profil și dificultăți nejustificate în gestionarea rezervării".

Agcm acordă șaizeci de zile părților pentru a-și prezenta motivele - "pentru a constata existența unor încălcări ale concurenței în temeiul articolului 3 din Legea nr. 287/1990 și/sau al articolului 102 din Tfue" - și stabilește că "procedura trebuie să fie încheiată pînă la 31 decembrie 2024", deci într-un an și două luni. Niciun comentariu oficial, la ora publicării articolului, din partea companiei low-cost.

Ryanair, a operat peste o treime din numprul pasagerilor din Italia

În 2022, Ryanair a transportat aproximativ 48,5 milioane de pasageri în Italia, potrivit datelor Enac, ceea ce echivalează cu aproape 37% din întregul trafic din Italia la scară națională, internațională și intercontinentală. Ultimul său bilanț anual s-a încheiat în martie 2023 cu venituri de 10,8 miliarde de euro (6,9 din vînzarea de bilete, 3,9 din vînzarea de servicii suplimentare) și profituri de 1,4 miliarde de euro. Italia a fost prima țară din punct de vedere al veniturilor, cu 2,36 miliarde de euro.

0
0
0
1
1

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

La ce etnie vă atribuiți?