Transnistria stiri: 1381
Eurovision stiri: 503
Preşedintele stiri: 3997

De ce nu există metrou în Chișinău? Și cum ar fi putut să fie

4 noi. 2023,, 21:00   Capitala
3853 0

Întrebarea "de ce nu există metrou în Chișinău?" este una dintre cele mai populare în segmentul moldovenesc al motorului de căutare Google.

NM răspunde la această întrebare și explică felul în care ar putea arăta metroul din Chișinău, dacă cineva l-ar construi.

De ce nu există un metrou în Chișinău?

Primele metrouri din URSS au fost deschise la Moscova (1935) și Sankt Petersburg (1955). Apoi, orașele pentru construcția metroului au fost alese în funcție de mai multe criterii: mărimea orașului, densitatea populației, încărcătura de transport și perspectivele de dezvoltare. Principala regulă era ca metroul să fie construit în orașe cu o populație de cel puțin 1 milion de locuitori, cu prioritate în capitalele republicilor Uniunii.

Chișinăul, în ciuda statutului său de capitală, nu a atins cifra de populație necesară: conform statisticilor, în perioada 1980-1990, populația municipiului Chișinău a variat de la 533,3 mii la 728,5 mii de locuitori. În loc de metrou, capitala Republicii Moldova a primit o rețea de transport electric.


Un alt motiv, care este adesea asociat cu absența metroului în Chișinău, este terenul și solul dificil. Sub oraș se află mina Chișinău, care este inundată de ape subterane. Autoritățile locale alocă periodic fonduri pentru pomparea apei, din cauza riscului de prăbușire.

Почему в Кишиневе нет метро? И каким оно могло бы быть

Cu toate acestea, potrivit lui Roman Guniavii, specialist în urbanism, astăzi există tehnologii care fac posibilă construirea unui metrou în Chișinău, în ciuda minelor și a apelor subterane. În opinia sa, motivul principal îl reprezintă nu doar costurile ridicate, ci și incapacitatea capitalei de a realiza proiecte mari de infrastructură. "Nu sîntem în stare să construim nici măcar un pod", a spus el într-o discuție cu NM.

Expertul susține că există metode mai eficiente și mai rentabile de rezolvare a problemei traficului din capitală. De exemplu, un sistem de autobuze de mare capacitate care să circule pe autostrăzile centrale și maxim de drepte. "Un astfel de sistem funcționează cu succes în țările europene", a spus el.

Și a adăugat că costul construcției a 1 km de metrou în țările europene depinde de mulți factori și de caracteristicile viitorului metrou.

Au astfel de orașe din Europa metrouri?

Orașul spaniol Palma, situat pe insula Mallorca, este comparabil ca suprafață (213,55 km²) și populație (406,4 mii de locuitori) cu Chișinăul. În același timp, Palma are un metrou cu două linii (7,2 km și 8,3 km) și 19 stații. Prima linie a fost construită în doi ani și inaugurată în 2007, iar cea de-a doua - în 2013.

Există, de asemenea, un metrou în alte orașe europene cu o populație mai mică decît în Chișinău. De exemplu, în Rennes, în nordul Franței, cu o populație de 222.500 de persoane, există două linii de metrou cu 15 stații, dintre care unele sunt supraterane.


Și în vara anului trecut, primăria orașului românesc Cluj-Napoca (318.000 de locuitori) a anunțat începerea construcției metroului. Timp de opt ani, dintre care 12 luni de proiectare, autoritățile locale intenționează să construiască o linie cu 21 de stații. Este vorba despre un "metrou ușor", cu trenuri scurtate de trei vagoane și o capacitate totală de aproximativ 500 de persoane. Capacitatea metroului este preconizată a fi de 15-20 de mii de persoane pe oră.

Costul total al proiectului este de aproape 9 miliarde de lei românești (1,8 miliarde de euro), din care 1,5 miliarde de lei vor fi alocate din Planul Național de Redresare a României, finanțat de UE.

Referindu-se la aceste planuri ale administrației din Cluj-Napoca, Roman Guniavii și-a exprimat îndoiala cu privire la eficiența metroului în acest oraș. Comparînd Clujul cu Chișinăul, acesta a spus că Clujul are un traseu mai complex și mai complicat, dar orașul este lider în rîndul orașelor din UE în ceea ce privește atragerea fondurilor europene.

Așadar, dacă autoritățile moldovenești ar găsi fonduri pentru un astfel de proiect, se poate presupune că metroul din Chișinău ar putea semăna cu exemplele de mai sus. Poate că unele dintre stații ar trebui să fie construite la suprafață sau să folosească infrastructura feroviară existentă care traversează orașul. De asemenea, trebuie remarcat faptul că, în diferite momente, pe internet au apărut concepte pentru metroul din Chișinău, dar nu au avansat mai departe de atît.

6
1
1
0
1

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

La ce etnie vă atribuiți?