Cea mai fierbinte exoplanetă, descoperită la 1.400 de ani-lumină de Pămînt

20 iun. 2023,, 04:00   Ştiinţă şi IT

Astronomii au descoperit o planetă anormală la o distanță de 1400 de ani-lumină de sistemul nostru solar.

Temperatura acesteia este de 8000 Kelvin, adică 7.727 grade Celsius - mult mai mare decît cea de la suprafața Soarelui (5778 Kelvin, adică 5.504 grade Celsius). La această temperatură, moleculele din atmosferă încep să se descompună în atomi.

Planeta aparține clasei piticelor brune. Oamenii de știință spun că este cel mai fierbinte obiect de acest tip cunoscut.

Constatarea contrazice percepția tradițională cu privire la proprietățile corpurilor cosmice. Se credea că planetele pitice brune sînt mai fierbinți decît alte planete, însă acestea nu pot atinge temperatura unei stele, chiar și a celei mai reci.

Un nou obiect numit WD0032-317B a infirmat această noțiune. Masa sa este de aproximativ 40% din cea a Soarelui.

Planeta orbitează în jurul unei stele foarte fierbinți, avînd nevoie de doar 2,3 ore pentru a efectua o singură rotație. Ea este orientată doar spre o singură parte a stelei, în timp ce partea opusă rămîne în umbră.
Oamenii de știință au calculat că temperatura părții luminate variază între 7.250 și 9.800 Kelvin, în timp ce partea de noapte variază între 300 și 3.000 Kelvin. Diferența de temperatură dintre cele două este de aproximativ 6.000 de grade, a relatat Nature Astronomy.

Oamenii de știință au declarat că studiul acestei planete anormale va permite o mai bună înțelegere a naturii obiectelor cosmice rare. Anterior s-a anunțat că astronomii au descoperit o stea-diamant. Vîrsta acesteia este de peste patru miliarde de ani.