A fost descoperit un alt secret pentru încetinirea îmbătrînirii

7 dec. 2023,, 06:00   Ştiinţă şi IT

Studiile arată că oamenii care locuiesc în zone cu mai multă vegetație beneficiază de o serie de avantaje pentru sănătate, inclusiv reducerea nivelului de stres și a bolilor cardiovasculare.

Un studiu publicat în jurnalul Science of the Total Environment arată că oamenii care trăiesc în zone cu multe plante verzi au avut telomeri mai lungi, asociați cu o viață mai lungă și un îmbătrînire mai lentă.

Telomerii sînt structuri aflate la capetele celor 46 de cromozomi din fiecare celulă, similare capacelor de plastic de la șireturi. Ei împiedică desfășurarea ADN-ului. Cu cît telomerii celulei sînt mai lungi, cu atît aceasta poate să se reproduca mai mult. Atunci cînd telomerii devin atît de scurți încît celulele nu se pot împărți, ele mor.

Autorul studiului, Aaron Hipp, a declarat: „Studiile arată acum că locul în care trăim, cît de mult sport facem, ce mîncăm, toate acestea pot influența viteza de degradare a telomerilor și, din nou, procesul de îmbătrînire”.

Vegetația verde contribuie la activitatea fizică și interacțiunea socială, ceea ce este legat de îmbunătățirea stării de sănătate. Zonele cu mulți arbori și verdeață sînt adesea mai răcoroase, mai rezistente la inundații și au un nivel mai scăzut de poluare atmosferică.

Cu toate acestea, la participanții care trăiau în zone verzi și care, în același timp, sufereau de poluare și segregare, telomerii nu erau mai lungi decît cei din comunitățile similare cu mai puțină vegetație. „Spațiul verde contează, dar este important ca oamenii să aibă timp să iasă afară și să se bucure de astfel de zone”, scriu autorii studiului.

Hipp și colegii săi au examinat înregistrările medicale (care includeau măsurători ale lungimii telomerilor din probe biologice) și răspunsurile la întrebările a peste 7800 de persoane care au participat la un sondaj al Centrelor Naționale pentru Controlul și Prevenirea Bolilor, desfășurat între 1999 și 2002.

Cercetătorii au comparat aceste informații cu datele recensămîntului pentru a evalua cantitatea de vegetație verde din vecinătatea fiecărui individ. Au descoperit că creșterea plantelor verzi cu 5% era asociată cu o reducere a îmbătrînirii celulelor cu 1%.