Arşiţa stiri: 193
Jocurile Olimpice stiri: 158

A fost depistată prima galaxie din Univers fără materie întunecată

1 apr. 2018,, 01:30   Ştiinţă şi IT

Astronomii au descoperit prima galaxie fără materie întunecată. Pînă acum se credea că materia întunecată este ceea ce formează galaxiile. Se pare însă că nu acesta este criteriul.

Încă nu știm exact ce este materia întunecată. În prezent este cea mai elegantă explicație pentru cea mai cunoscută dinamică a galaxiilor. Majoritatea galaxiilor ar avea mai multă materie întunecată decît materie obișnuită. Conform studiilor actuale despre evoluția galactică, materia întunecată nu este doar o componentă, ci o cerință pentru nașterea galaxiilor.

La aproximativ 65 de milioane de ani-lumină distanță de Pămînt se află galaxia NGC 1052-DF2 (DF2 pe scurt). Această galaxie a dat peste cap astronomii care credeau că înțeleg galaxiile, cel puțin din punct de vedere al compoziției.

Nu am văzut niciodată materia întunecată direct. Se crede doar că materia întunecată există pentru că putem vedea cum afectează materia „obișnuită”. Pe baza acestor observații indirecte, cercetătorii au estimat că materia întunecată reprezintă aproximativ 27% din Universul nostru.

Pe baza observațiilor, echipa care studiază DF2 credea că are o idee destul de bună despre cîtă materie întunecată conține aceasta. Dar cînd au calculat au aflat că DF2 conține numai 1/400 din suma pe care o așteptau.

„Această constatare dă peste cap ideile standard despre modul în care credeam că funcționează galaxiile”, a spus Pieter van Dokkum, profesor la Universitatea Yale, principalul autor al lucrării despre DF2. „Rezultatul sugerează că există mai multe moduri prin care se formează o galaxie”.

DF2 este unică din mai multe puncte de vedere. Galaxia nu se potrivește cu caracteristicile celorlalte, care, de obicei au zone dense, centrale, spirale și un disc. În plus, nu este nici ca galaxiile eliptice cunoscute, care au o gaură neagră în centrul lor. În schimb, DF2 este o galaxie difuză.

Cercetătorii speră să stabilească vîrsta galaxiei DF2. În prezent, cele mai vechi galaxii au în jur de zece miliarde de ani. Chiar și așa, oamenii de știință speră să ajungă cu DF2 undeva la 13 miliarde de ani, fiind astfel cea mai veche galaxie din Univers.

Cum veți proceda în cazul referendumului republican privind integrarea europeană a R. Moldova?
CAII MOLDOVENEȘTI, ÎN CENTRUL UNUI SCANDAL!Сандуляк Владислав