X 
Transnistria stiri: 1399
Preşedintele stiri: 4049

Omagiu pentru Boris Dînga: 100 de ani de la nașterea legendarului învățător

23 mai. 05:45   Societate
2326 0

Muzeul Istoriei Învățămîntului din Moldova, în cadrul Centrului Național de Educație prin Artă, a organizat o întrunire a comunității pedagogice pentru a comemora un secol de la nașterea lui Boris Dînga, un renumit învățător al poporului din URSS.

La eveniment au fost prezenți reprezentanți din Ministerul Culturii, Educației și Cercetării, comunități științifice, veterani ai muncii, pedagogi, cadre manageriale și didactice, inclusiv reprezentanți ai direcției educației și Liceului Teoretic „Boris Dînga” din Criuleni.

Simion Musteață, dr., conferențiar universitar și muzeograf, a fost unul dintre cei care au vorbit despre personalitatea și contribuțiile lui Boris Dînga.

„El era director de școală, eu eram într-o direcție de școli care cîrmuia școlile la nivel național și, desigur, aveam o convorbire interesantă în privința treburilor, cum merg la nivel de minister, pentru că dumnealui era în stare să ne spună multe lucruri de care noi trebuia să ținem cont. În ceea ce privește omenia lui, eu am simțit-o la aceeași lecție în clasa a V-a. Eu am văzut relația lui cu elevii și am simțit acest cîmp de omenie care nu l-a părăsit niciodată. În afară de asta, am mai avut și alte ocazii la diferite ședințe, deplasări.” A rămas acela care a fost, altul nu poate fi. Într-un cuvînt, este un om plin de bunătate, plin de bună voie, plin de omenie. Tot despre măiestria sa ca pedagog vorbesc și experiențele ce au avut loc permanent în școala medie nr. 1 din Criuleni, școală care devenise un vast laborator de creație, unde ceea ce este nou și modern se încheagă armonios cu ceea ce se naște în procesul gîndirii practice a învățătorilor. Așadar, succesul în munca noastră de toate zilele rezidă în atitudinea omenească față de problemele pe care le rezolvăm, de la cele mai simple pînă la cele mai complicate, în principialitatea și punctualitatea de care dăm dovadă, exigența față de sine și față de subalterni, în atitudinea plină de bunăvoință și sinceră față de oameni. sîntem siguri că succesul e de partea celor ce își perfecționează stilul de muncă, ce sînt în căutarea noilor forme și metode, mult mai raționale de lucru cu oamenii. De aceea căutăm să fim mereu la curent cu ultimele realizări ale științei, să studiem experiența înaintată a celor mai bune școli din raion, republică și țară. Școala este scena unde învățătorul își trăiește întreaga viață, nu ne rămîne decît să ne dăm din plin acestei vieți, pentru că alta nu există”, spune Simion Musteață.


În cadrul evenimentului, directorul Muzeului Istoriei Învățămîntului din Moldova, Volcov Valeriu Panteleevici, a subliniat importanța acestei întruniri, consacrată celor 100 de ani de la nașterea renumitului pedagog.

„Este o întrunire de suflet a generațiilor de pedagogi consacrată celor 100 de ani de la nașterea renumitului pedagog și manager Boris Dînga. El este unicul profesor al fostei Uniuni Sovietice care ne-a reprezentat și ne reprezintă Moldova. Valorile, experiența lui, toată activitatea lui didactică și managerială sînt nerepetabile și sînt actuale pînă în ziua de astăzi. De aceea, reieșind din obiectivele muzeului istoriei pedagogice de a comemora personalitățile notabile din învățămînt din diferite arii ale sistemului educațional, noi am decis ca anul acesta, în ajunul Zilei Internaționale a Muzeelor, să organizăm la noi în muzeu o astfel de manifestare. Vrem să aducem la cunoștință metodele, valorile și modelele de activitate care au fost puse în practică de către Boris Dînga, în decurs de 30 de ani, cît el a fost director la școala nr. 1”, a spus Volcov Valeriu Panteleevici.
Ana Novic, profesoară la Liceul din Criuleni care îi poartă astăzi numele lui "Boris Dînga" a vorbit despre inteligența și capacitatea profesorului de a conduce și menține echilibrul în toate. „Boris Dînga și-a dedicat întreaga viață educării tinerei generații și a crezut foarte mult în impactul educației asupra prosperității societății. De aceea, în fața elevilor venea întotdeauna cu ideea că trebuie să finalizați toate treptele de școlaritate și să mergeți la facultate”, spune Ana Novic.

Născut pe 6 decembrie 1923 în satul Criuleni, raionul Orhei, Boris Vasilievici Dînga, Învățător al Poporului din Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste și Învățător Emerit al RCC Moldovenești și-a dedicat întreaga viață educației și formării generațiilor tinere.

După ce a absolvit Liceul „B.P. Hașdeu” din Chișinău, el a continuat să își perfecționeze abilitățile pedagogice, devenind un model de excelență în învățămînt. În anul 1945, avînd susținut bacalaureatul de liceu și două cursuri ale Universității de medicină din Iași, d-l Dînga și-a început activitatea pedagogică în școala din Bravicea, Călărași în calitate de director, mai tîrziu – inspector școlar la Susleni și din 01.09.1957 director la școala medie din Criuleni timp de peste 30 de ani, transformînd-o într-un laborator de inovație și creativitate pedagogică.
Activitatea sa managerială și didactică a fost recunoscută și apreciată la nivel național și internațional. El a fost un pionier în integrarea metodelor moderne de predare și în formarea tinerilor pedagogi, conducînd Universitatea populară de propagare a cunoștințelor pedagogice și Școala tînărului director.

Dînga a avut un impact profund asupra comunității educaționale, insuflînd dragostea pentru lectură și importanța auto-instruirii. A reușit să creeze un adevărat cult al cărții în rîndul colegilor și elevilor, crezînd că „nu este învățător bun acela care nu citește zilnic 60-100 de pagini”.
Figura sa emblematică, caracterizată prin omenie, profesionalism și viziune clară asupra educației, va continua să inspire generațiile viitoare.

Boris Dînga rămîne un model de excelență pedagogică și un exemplu de dedicare pentru Republica Moldova.

4
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

La ce vor duce modificările la Codului Penal privind extinderea noțiunii de ”trădare de patrie”?