X 
Transnistria stiri: 1392
Preşedintele stiri: 4027

Ministrul Educației: Noul an școlar începe cu un deficit mare de cadre didactice

9 aug. 2023,, 10:15   Societate
6997 0

Noul an școlar va începe cu un deficit de circa 2000 de cadre didactice, notează Noi.md

Declarația a fost făcută de Ministrul Educației și Cercetării, Dan Perciun, în cadrul unui interviu oferit pentru Vocea Basarabiei.

Noi avem un deficit de cadre didactice, și îl avem de mulți ani, la momentul de față vorbim de circa 2.000 de locuri vacante, asta în condițiile în care trebuie să înțelegem că multe locuri vacante sînt ocupate prin cumul, deci, acestea sînt 2.000 de locuri care nu sînt ocupate de nimeni astăzi, nici prin cumul. Respectiv, da, deficitul există, el este mai pronunțat la anumite materii, în special cele cu profil real, acum problema aceasta e una istorică, pe de o parte, pe de altă parte, una care urmează să se agraveze, avînd în vedere ponderea semnificativă a profesorilor care au deja o vîrstă pensionară și cărora le sîntem foarte recunoscători pentru că, inclusiv datorită lor, acest deficit nu este mai mare astăzi și disponibilității lor de a continua să lucreze, dar, evident, în condițiile în care îmbătrînirea sistemului capătă un caracter tot mai pronunțat și problema deficitului o să fie una din ce în ce mai mare și atunci trebuie să ne preocupăm foarte mult de subiectul atragerii tinerilor specialiști. Unul dintre obiectivele enunțate de noi la minister a fost dublarea numărului de tineri specialiști care aleg după absolvire să meargă în instituțiile de învățămînt, astăzi doar circa 25 la sută din absolvenți iau această decizie, deci dintr-o mie de oameni care absolvă Pedagogia, doar în jur de 250 ajung în școală. Astfel, obiectivul ar fi în 2024 să dublăm numărul și să ajungem la 500. Și aici sînt cîteva instrumente pe care le-am putea utiliza. În primul rînd, revenim, e important să convingem mai mulți absolvenți de liceu să meargă la Pedagogie, media de admitere va fi un instrument prin care să transmitem foarte clar mesajul că la Pedagogie merg cei mai buni și e o chestie prestigioasă, bursele pentru studenții la Pedagogie sînt foarte importante și acum facem calcule, stabilim exact cu cît am putea să le majorăm, în al doilea rînd, învățămîntul dual la Pedagogie este un lucru pe care vrem să-l implementăm, colegii mei analizează acum ce modificări trebuie făcute la legislație ca să mergem în această direcție. Asta ar însemna că un student, începînd cu anul doi, poate în paralel studia, dar și activa în școală sau în grădiniță. E bine și dintr-o perspectivă financiară, pentru că ne-am dori eventual să fie salarizat pentru aceste ore, în al doilea rînd, capătă experiență practică și studiile pe care le are la universitate nu poartă doar un caracter teoretic. Or, astăzi sînt situații cînd oamenii de-abia după master, după cinci ani de studii ajung să iasă față în față cu elevii și nu sînt neapărat suficient de bine pregătiți pentru asta. Ne gîndim la absolvire să mai analizăm acea indemnizație, care a fost deja majorată la 200 de mii, dvs. cunoașteți...”, a declarat Perciun.

Totodată, acesta vorbit despre cum încearcă statul să îi motiveze pe tineri să meargă să lucreze în sate.

”Pentru că lucrurile sînt conectate, noi nu vorbim doar de stimulentele financiare și, apropo, indemnizația se acordă și pentru cei care optează nu doar pentru localități rurale, dar și pentru centre raionale, inclusiv Chișinău. Acum, revizuirea indemnizației este o potențială soluție, în special, eu cred că-i mai important s-o canalizăm într-o sumă mai mare spre cele mai deficitare specialități, astăzi ea este aceeași, indiferent de profil, indiferent de regiunea unde merge viitorul pedagog. Am putea să individualizăm un pic și să o facem mai mare acolo unde deficitul este cel mai mare, în al doilea rînd, noi ne mai gîndim la anumite stimulente financiare, dar să le corelăm și cu anumite competențe adiționale. De exemplu, unui absolvent care mai posedă și o limbă străină la un nivel avansat poate să-i oferim un stimulent adițional sau are anumite competențe digitale, dar certificate, atunci la fel vom veni cu anumite stimulente, însă din discuțiile pe care le-am avut cu absolvenții de la USM, de la Pedagogie acum două săptămîni, da, aspectele salariale sînt importante cu siguranță și trebuie să ne gîndim la aceste suplimente adiționale. Dar contează la fel de mult atmosfera din școală, cum sînt ei primiți de către colective, să le oferim posibilitatea să-și schimbe școala în acești trei ani dacă nu s-au regăsit în colectivul respectiv. Deseori ei au invocat situații în care eu au vrut să meargă într-o anumită școală și unde formal existau locuri vacante, dar ei nu au fost acceptați, pentru că cineva lucra pe o normă și jumătate și atunci, decît să-i ofere locul unui tînăr specialist, mai bine s-a decis să se mențină acea salarizare adițională pentru un alt cadru didactic. Deci sînt și asemenea situații”, a mai spus ministrul.


Potrivit lui Dan perciun, se cere a fi îmbunătățite normele legale.

În general, noi avem o mare diferență în ceea ce se întîmplă în educație și ceea ce se întîmplă în medicină. În medicină, pe lîngă faptul că există acea obligativitate pe care noi nu o s-o impunem la pedagogie, ministerul este mult mai implicat în procesul de repartizare. Absolvenții vin la minister, ministerul cunoaște foarte în detaliu unde sînt locuri, ministerul trimite absolvenții într-un spital sau altul și monitorizează acest proces cap-coadă. La Ministerul Educației am constatat că procesul este mult mai descentralizat, ministerul are un rol de monitorizare”, a precizat oficialul.

4
0
1
4
7

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

La ce etnie vă atribuiți?