Pentru realizarea obiectivelor stabilite în documentele de planificare strategică, bugetul Ministerului a fost aprobat inițial în sumă de circa 4 miliarde lei și ulterior precizat la 4,6 miliarde lei. Din acest total, 4,4 miliarde lei reprezintă resurse generale, 98,4 milioane lei – mijloace din surse externe, iar 118,5 milioane lei – alte surse de venituri.
În urma activităților de audit, au fost identificate nereguli care au influențat opinia de audit și au determinat emiterea opiniei cu rezerve. Printre principalele constatări care au stat la baza emiterii opiniei de audit se numără următoarele:-Contabilizarea incorectă a reevaluării activelor gestionate de Inspectoratul General al Poliției (IGP) a condiționat subevaluarea veniturilor și valorii clădirilor cu 49,7 milioane lei. Reevaluarea a fost înregistrată eronat ca diferență dintre valoarea contabilă inițială și valoarea justă a activelor.
-Inspectoratul General pentru Situații de Urgență (IGSU) nu a respectat criteriile de recunoaștere a investițiilor capitale finalizate ca mijloace fixe, ceea ce a condus la: supraevaluarea investițiilor în curs de execuție și subevaluarea valorii clădirilor cu 57,6 milioane lei.
-Auditul a semnalat și tergiversarea transmiterii patrimoniului Instituției Publice „Serviciul Național Unic pentru Apelurile de Urgență 112” de la Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării către MAI.
-Cheltuielile de personal pentru anul 2024 au însumat 3,5 miliarde lei, dintre care 2,7 miliarde lei pentru remunerarea muncii și 0,8 miliarde pentru contribuții și prime de asigurări obligatorii. În context, șase instituții subordonate ministerului au depășit alocațiile precizate cu 39,1 milioane lei și concomitent au admis creanțe salariale de 1,5 milioane lei, în condițiile unei finanțări insuficiente.-Auditul a constatat deficiențe în planificarea, execuția și monitorizarea investițiilor capitale realizate. Astfel, heliporturile construite de către Inspectoratul General pentru Situații de Urgență în cadrul proiectului SMURD-2 în valoare de 5,7 milioane lei nu au fost operaționalizate pentru utilizarea în misiuni aero-medicale. Mai mult ca atît s-a constatat lipsa unui cadru normativ și a unui mecanism de certificarea acestora. Totodată, lucrările au fost executate cu abateri de la proiect, prin includerea unor lucrări și excluderea altora, ca urmare a omisiunilor în caietul de sarcini și proiectul tehnic.
-De asemenea, auditul a constatat că, reconstrucția Centrului Republican de Instruire pentru Pompieri și Salvatori din s. Răzeni, în valoare de 30,7 milioane lei, realizată în cadrul unui proiect transfrontalier finanțat din surse externe și cofinanțat de Guvern, a fost marcată de deficiențe de planificare și execuție.
-Auditul a relevat deficiențe în gestionarea bunurilor imobile destinate Serviciului național unic pentru apelurile de urgență 112, ceea ce generează riscuri privind asigurarea continuității operaționale și în menținerea unei evidențe contabile conforme.Referitor la recomandările enunțate în raportul de audit precedent, au fost formulate 14 recomandări, dintre care 5 au fost implementate, 6 parțial implementate și 3 neimplementate, înregistrîndu-se un nivel general de implementare de 62,5%. Recomandările neimplementate și cele implementate parțial au fost reiterate în cadrul actualei misiuni de audit.
Adăuga comentariu