TEMELE PRINCIPALE Toate Știrile

mai multeminimizează

„Viorica” – brand vioriu

„Viorica” – brand vioriu
Foto: noi.md
Alexandru Tanas

Adevărații oameni de afaceri, trecînd prin crize, devin mai puternici. Ei dobîndesc experiență, descoperă multe lucruri noi, capabile să pasioneze, punîndu-le alături de cele mai actuale, cele mai valoroase și interesante.

Anume așa s-a întîmplat în viața cunoscutului antreprenor din Moldova Vasile Chirtoca, președintele holdingului DAAC Hermes Group.

„Pe timpurile sovietice eu mă ocupam cu proiectarea și construcția întreprinderilor din industria radioelectronică. Trebuia să cunosc toate procesele de producție, începînd cu utilajele și tehnologiile și terminînd cu organizarea producției, salarizarea și motivarea muncii. În afaceri am intrat cu o experiență suficientă de activitate în industrie, însă, în pofida acestui fapt, după criza din 1998, grupul companiilor noastre a pierdut două întreprinderi. Noi dețineam 30% în „Agroconservit” și ne ocupam activ de această întreprindere. Am procurat prese germane, o linie de tetra pak și primii din țară (dar poate și din lume) am început să producem suc de stoarcere directă, în tetra pak. Poate țineți minte un suc foarte gustos în pachet cu imaginea unei case de la țară. Din păcate, în jurul întreprinderii permanent erau țesute intrigi din partea celor interesați de imobilul ei, iar după criza din 1998, a început procesul de distrugere a întreprinderii. O situație similară s-a creat și la fabrica de sticlă (noi am avut acolo 27% din acțiuni), cu singura diferență pozitivă – această întreprindere funcționează, slavă Domnului. În timpul falimentului, DAAC Hermes Group, împreună cu partenerul ei ucrainean, au făcut multe pentru a reanima fabrica prin asanare. Așa s-a întîmplat că statul nu ne-a susținut și, în final, prin adoptarea unei legi speciale (caz unic în practica mondială), a preluat întreprinderea. Însă, din fericire, crizele trec. Și dacă mediul de afaceri trece prin ele, atunci businessmenii acumulează experiență și apar răspunsuri la întrebările: ce s-a întîmplat? Ce-i de făcut? Ce a fost făcut greşit și din ce motiv? În final, asemenea meditații ne-au determinat să studiem businessul mondial și sistemul financiar mondial”, a relatat Vasile Chirtoca.

Analizînd, după crizele globale economice din 1998 și 2008, cauzele pierderilor în grupul de companii al holdingului, omul de afaceri a început să caute răspunsuri la întrebările și gîndurile ce apăreau în timp ce reflecta asupra dificultăților activității antreprenoriale. Citind literatură financiară și economică, Vasilie Afanasievici a descoperit o legitate. Fiind un manager și conducător cu experiență, el a observat că în lume există domenii de producție, care, de regulă, nu sînt afectate atît de mult de criză.

Unul dintre aceste cîteva domenii este industria de parfumeri și cosmetice. S-a constatat că și pe timp de criză oamenii continuă să-și spele capul, mînile, să se parfumeze. Acest lucru se datorează faptului că și în condiții dificile omul vrea să arate bine și atractiv. Iar pentru aceasta, toate mijloacele sînt bune, inclusiv cosmeticele și parfumeria.

„Descoperind această legitate, noi ne-am gîndit să organizăm în spațiile libere ale holdingului producția de produse cosmetice, difersificînd investițiile anume în activele de producție ale DAAC Hermes Group”, a spus într-un interviu oferit corespondentului B&F Vasile Ghirtoca, care și-a adăugat la numeroasele sale funcții din cadrul holdingului încă una – cea de președinte al Consiliului de administrație al SA „Viorica Cosmetic”.

Legitatea descoperită a fost binevenită. Chiar în acel moment, Guvernul a decis să scoată la vînzare cota statului în SA „Viorica Cosmetic”, în care statul deținea 95% din acțiuni. Timp pentru meditații și calcule nu era, trebuia de acționat repede și eficient!

Credit pentru investiții

Președintele unuia dintre cele mai mari holdinguri din țară, care știa că e mai bine să faci investiții din propriile mijloace, dar nu din împrumut, a fost nevoit să hotărască problema participării DAAC Hermes Group la concursul investițional cu ajutorul unui credit.

V.C.: Noi am cumpărat fabrica cu mijloace împrumutate, însă investițiile în modernizare și dezvoltare se fac din propriile resurse. Pot să spun că astăzi fabrica nu datorează nimănui nici un ban. Toate investițiile necesare, conform planului de dezvoltare, sînt efectuate de către structura holdingului. Cota statului de 95% am cumpărat-o cu aproximativ 55 de milioane de lei. Apropo, pînă în prezent am rambursat deja jumătate din credit. Însă aceasta este acum, dar atunci, în urmă cu doi ani, problema finanțării trebuia hotărîtă timp de două săptămîni. Grupul nostru de companii are o istorie creditară bună, de aceea Moldova Agroindbank s-a oferit să ne ajute.

Deoarece această bancă este principalul nostru partener financiar, s-a dovedit că, conform normativelor, el nu poate să finanțeze în totalitate acest proiect. Noi am apelat și la Victoriabank, cu care lucrăm și astăzi în realizarea proiectului.

B&F: DAAC Hermes Group a avut atunci noroc, deoarece la concurs nu au mai participat alți concurenți.

V. C. : Într-adevăr, concurenți nu au fost. Eu cred că erau investitori care așteptau să cadă prețul sau încă ceva. Cred că am fi putut să așteptăm și noi, însă în final, puteam să rămînem fără fabrică. Noi am cumpărat-o pe neașteptate pentru noi, dar și pentru cei care au vîndut-o. Eu m-am mirat că a fost o reținere de o zi-două la îndeplinirea formalităților de transmitere a pachetului de acțiuni în proprietatea noastră – acest fapt demonstrează că, cel mai probabil, era vorba de o coordonare a anumitor probleme cu cineva. Dar eu cred că tranzacția a fost reciproc avantajoasă – și pentru noi, și pentru stat. Deoarece statul a obținut banii și o companie- investitor capabilă să reanimeze fabrica, să creeze locuri suplimentare de muncă, să achite impozite la buget, să îmbunătățească balanța comercială a țării, reducînd importul.

B&F: Dar pentru această reducere, dacă aveți în vedere a importului de cosmetice și parfumerie, fabrica trebuia să fie în stare să înlocuiască importul pe acest segment …

V.C.: Acest domeniu în Moldova este dominat de import. Spre deosebire de alte state, la noi acest domeniu nu este reglementat. Dacă peste hotare produceți cosmetice sau parfumerie, atunci puteți să o vindeți nelimitat în Moldova, este suficient doar certificatul de proveniență eliberat de țara exportatoare de marfă.

Dar dacă „Viorica Cosmetic” vrea, să zicem, să-și vîndă producția în Franța, atunci noi trebuie să certificăm toate produsele în această țară. Mai mult, în unele țări este necesar Certificatul Internațional GMP, obligatoriu pentru întreprinderile farmaceutice, pe care noi, apropo, planificăm să-l obținem în timpul apropiat.

Trebuie să menționez că există dificultăți și de penetrare a piețelor CSI. În Rusia sau Ucraina, de exemplu, trebuie să trecem toate etapele de certificare a producției exportate, ceea ce implică „trecerea” pe la funcționari de diferit rang și înfruntarea rezistenței din partea producătorilor locali de cosmetice și parfumerie. Totodată, piața moldovenească este absolut liberă – importă și vinde cît dorești și ce dorești! Însă acest lucru nu este corect, este nevoie de o muncă foarte migăloasă în această direcție, la nivel de stat.

B&F: Țineți minte ce volum de producție avea fabrica cînd DAAC Hermes Group a cumpărat-o de la stat?

V.C.: Îmi amintesc că era mai puțin de 1 milion de euro la producția de cosmetice și de parfumerie, dintre care o parte constituia exportul parfumeriei. Trebuie să recunosc că fabrica, practic, a pierdut piața internă. Dacă în anul 1990, cînd întreprinderea și-a început activitatea, cota ei pe piața internă era de 30-40%, iar la unele produse ajungea chiar la 60%, atunci în momentul cînd la fabrică a venit DAAC Hermes Group această cotă s-a redus pînă la 1%. Fabrica, practic, plecase de pe piață.



B&F: Înseamnă că acționarul majoritar nu întreprindea nimic, nici măcar acțiuni administrative, dar urmărea pasiv cum fabrica cedează pozițiile pe piață?

V.C.: Este evident că SA „Viorica Cosmetic”, fiind gestionată de stat, nu avea acces la investiții și la mijloace circulante suficiente. Fabrica, se poate spune, fierbea în suc propriu, încercînd, cu forțele proprii, să lupte cu circumstanțele, care nu erau în favoarea ei. Întreprinderea avea șapte-opt chioșcuri, unde erau vîndute produsele sale, iar de pe rafturile centrelor comerciale și magazinelor ea a fost scoasă de producția similară de import.

B&F: Ce s-a schimbat odată cu venirea noului proprietar, care a devenit investitorul strategic al „Viorica Cosmetic”?

V.C.: Știți, afacerile de genul acesta sînt foarte dependente de strategiile și sarcinile trasate de investitor. Noi am fi putut pune sarcina primordială să activăm pe piața internă. A doua sarcină ar fi putut include tendința de creare a unei companii care ar putea activa pe piețele regionale, iar într-o perspectivă îndelungată – și pe cele internaționale.

B&F: Chiar așa !?

V.C.: De ce nu? Metodologia creării unei asemenea companii, în principiu, este universală și clară pentru noi, cei care ne ocupăm cu afaceri serioase. Cu atît mai mult cu cît industria de cosmetice din Moldova are o istorie și un șir de avantaje. Moldova are o bază de materie primă, Moldova este o țară destul de ecologică, avem multă căldură, soare și plante, multe dintre care au proprietăți unice. Ținînd cont de toate acestea, noi ne-am pus sarcina de a crea o companie, care neapărat trebuie să lucreze în perspectivă pentru piețele internaționale.



B&F: Și cum apreciați Dvs. personal această perspectivă, cît este de reală?

V.C: Eu cred că această sarcină va fi îndeplinită aproximativ în 5-10 ani. Primul lucru pe care trebuie să-l facem este crearea unor branduri care să devină cunoscute. E puțin să le creăm, ele trebuie înregistrate. Pentru aceasta noi am invitat la fabrică consultanți din Marea Britanie și Rusia. Cu ajutorul lor ne-am clarificat cum trebuie să activăm în acest domeniu, ce tendințe și perspective sînt la această etapă de dezvoltare.

Ținînd cont de analizele și consultațiile primite, noi am adoptat următoarea strategie: crearea produselor cosmetice inofensive pentru om, bazată pe materia primă locală – ierburi, flori, alte părți ale plantelor. Avînd la bază acest concept, noi am început să creăm noi branduri, dar și să le reînnoim pe cele vechi. Mie, spre exemplu, mi-a plăcut brandul Cosmeplant (Cosmetica plantelor), elaborat pînă la venirea noastră.

Întreaga gamă a produselor Cosmeplant este realizată în baza extractelor naturale din plante. Pentru aceasta noi avem un sistem de colectare a materiei prime – florile și ierburile sînt colectate în pădurile din zona Codrilor din partea centrală a Moldovei. În acest sens, noi colaborăm strîns cu silvicultorii, precum și cu familiile care au aptitudini speciale și experiență în colectarea plantelor. Pentru acest brand a fost creată o nouă imagine, a fost perfecționată receptura. La momentul actual, el este înregistrat în peste 60 de țări.

B&F: Producția „Viorica Cosmetic” este deja exportată în aceste țări?

V.C.: Nu, la etapa actuală noi înregistrăm brandurile, deoarece livrarea producției în țările în care brandurile nu sînt înregistrate este o sinucidere. Iar procedura de creare și înregistrare a brandurilor durează aproape doi ani.

B&F: Ținînd cont de crearea în perspectivă a unei companii globale, „Viorica Cosmetic” va avea produse din clasa Premium?

V.C.: Da, în prezent, este finalizată elaborarea brandului premium pentru copii „Bebeluș” (pentru vîrsta de pînă la 3 ani). Acestea vor fi produse cosmetice pentru un segment mai scump, pentru părinții care preferă ambalajul scump, capabili să achite ingredientele scumpe. Prin această serie noi vrem să le propunem produse inofensive copiilor acelor părinți care folosesc produse cosmetice ale companiilor scumpe (care, din păcate, nu întotdeauna, potrivit datelor noastre, sînt inofensive).

„Viorica Cosmetic” produce timp îndelungat brandurile bine cunoscute consumatorilor de produse pentru copii „Victorița” și „Victoraș”. Aceste branduri reprezintă singurele produse cosmetice recomandate părinților de către Asociația Medicilor Pediatri din țară. Noi utilizăm doar ingrediente inofensive și naturale, spre deosebire de alți producători ce își exportă producția în Moldova. Fabricarea acestor produse cosmetice pentru cei mai mici în segmentul de prețuri accesibile va continua, dar avînd un ambalaj mai modern.

Specialiștii fabricii au creat două branduri pentru segmentul mediu de prețuri – Violelle Flovio. Unul dintre ele este bazat pe uleiuri moldovenești, iar altul – pe extracte și uleiuri din cele mai bune plante din lume.

Pe ultima sută de metri se află crearea seriei de cosmetice „Viomagic”, pentru pielea cu probleme. În acest scop, fabrica a implicat parteneri din Franța. Deși dispunem de suficiente cunoștințe, noi am decis totuși să invităm francezi, deoarece experiența lor va complementa cu succes abilitățile cosmetologilor noștri.

Tot din clasa Premium este și brandul Vioselle, bazat pe ulei din seminţe de struguri. Întreprinderea planifică serios să extindă linia produselor cosmetice pentru bărbați. Toate planurile de creare a noilor linii de producție sînt prevăzute pentru următorii doi ani cu înnoirea anuală în proporție de 15%.

B&F: Ar fi bine ca toate aceste branduri să fie vîndute în cantități semnificative.

V.C.: Noi ne străduim să dezvoltăm acest segment important al vînzărilor în paralel cu elaborarea și înregistrarea brandurilor. În prezent, are loc procesul de realizare activă a producției pe piața internă. Noi vrem să obținem în următorii 5 ani o cotă de 30% din piața internă de cosmetice și parfumerie din Moldova. Pentru aceasta noi deschidem magazine de firmă cu propria imagine. În total, au fost deschise cinci magazine – patru la Chișinău și unul la Orhei. În următorii ani, compania intenționează să deschidă 60 de magazine de firmă.

B&F: Care sînt avantajele concurențiale ale mărcilor comerciale Viorica Cosmetic, care îi vor permite întreprinderii să-și redobîndească pozițiile pe piața internă?

V.C.: Poziția inițială constă în faptul că noi nu dorim să cîștigăm cumpărătorii prin prețul producției noastre de cosmetice și parfumerie. Noi avem nevoie de mijloace pentru dezvoltare, noi nu facem dumping. Noi punem accentul pe calitate și naturalețea producției „Viorica”, iar acestea sînt mai bune, cu siguranță. Și noi sîntem gata să demonstrăm acest lucru prin fapte.

B&F: De exemplu?

V.C.: Noi considerăm că toate produsele cosmetice și de parfumerie trebuie certificate în țară. Certificarea și cercetările de laborator, dacă acestea vor fi efectuate în țara noastră, vor demonstra cine și cît valorează. Cum poate fi importată producția pentru copii, fără a fi verificată? Cu cîțiva ani în urmă acest control era efectuat de către laboratorul de la întreprinderea noastră, la ordinul statului, apoi acest control al calității a fost anulat la nivel de stat. Eu pot să vă spun că, în urma verificării unor produse de import (inclusiv a celor pentru copii), noi depistăm parafine și conservanți interziși.

Noi însă producția noastră o verificăm și facem acest lucru destul de minuțios!

Noi credem că în Moldova trebuie puse aceleași bariere care există pentru „Viorica Cosmetic” peste hotare. Pentru a proteja producătorul autohton, în primul rînd trebuie să protejăm consumatorul autohton. Iar pentru aceasta noi trebuie să înțelegem ce se importă, ce consumăm. Cerințele față de cosmetice trebuie să fie aceleași ca și față de produsele alimentare și farmaceutice. Deoarece producția cosmetică intră în piele, în sînge, acționează asupra sănătății oamenilor.

B&F: Și Dvs. propuneți ca acest control să fie efectuat la fabrica „Viorica”?

V.C.: Nu, noi considerăm că trebuie să existe laboratoare independente, care să certifice toate produsele în Moldova. Dacă aceste laboratoare nu sînt dotate suficient, atunci ele trebuie dotate – cheltuielile se vor răscumpăra repede. Consumatorul trebuie să știe ce consumă, iar acest fapt trebuie să-l confirme statul nostru, de la care noi putem cere. La fel cum se face în toate țările europene, dar și CSI.

B&F: Mă scuzați, dar la momentul actual acest lucru e ca un strigăt în noapte…

V.C.: De acord, așa și este deocamdată. Însă noi mai avem de hotărît încă foarte multe pînă în momentul în care vom putea spune că fabrica „Viorica Cosmetic” are o gamă largă de produse demne, pe care este gata să le comercializeze în cantități mari! Și iată atunci noi ne vom putea apropia de soluționarea acestei probleme la nivel de stat.

Nu este suficient să declari că produci marfă calitativă și naturală, deși anume așa și fac toți. Dar vă asigur că 95% din producția importată nu este naturală și ecologic pură. Dacă cu 10-15 ani în urmă consumatorul putea fi indus în eroare, deoarece el cumpăra tot, atunci acum acest lucru este mai dificil. Consumatorul acum a devenit mai abil, el caută informație suplimentară și date despre produsul consumat. Tot mai mulți oameni tind să verifice calitatea și calitățile anunțate de către producător.

B&F: Reiese că toată producția „Viorica” din start este naturală și calitativă?

V.C.: Da, noi sîntem din start așa. Toate substanțele folositoare în cosmetica noastră sînt naturale, vegetale. Dacă anterior toate extractele erau fabricate pentru noi de o altă companie, atunci, în prezent noi am procurat această linie de producție. De aceea toate extractele din ierburi le facem singuri, fapt ce ne oferă posibilitatea de a garanta calitatea lor superioară și proveniența lor sută la sută naturală.

Noi avem un amplu program de dezvoltare în direcția agriculturii. Vom crește singuri ierburile și florile folositoare pentru sănătatea omului pentru a face extracte din ele. În baza acestei direcții, dorim să creăm un complex turistic care va include producția propriului vin și chiar un restaurant. Noi dorim să producem produse din clasa Premium din ulei de semințe de struguri, pentru care am plantat 50 de hectare de viță de vie pentru a obține extracte pure din frunze, struguri și semințe. Iar dacă vor fi struguri, e clar că vom putea face și vin.

În prezent, lîngă fabrică este proiectat obiectul Vio Parc. Acolo va fi amplasată subdiviziunea de marketing, laboratorul, săli de conferință, săli de studii pentru instruirea partenerilor și dealerilor, un centrul SPA, unde vor fi utilizate produsele Viorica.

Dacă e să unim împreună toate cele planificate, atunci investițiile holdingului DAAC Hermes Group în următorii cinci ani vor constitui 15 milioane de euro. Voi menționa că aceste investiții vor fi inutile, dacă nu vom reuși să dezvoltăm și să sporim volumul vînzărilor. Acest lucru este important în egală măsură, atît pentru piața internă, cît și pentru piețele externe, pe care noi vom ieși în următorii ani, realizînd sarcina de transformare a fabricii „Viorica Cosmetic” într-o companie regională, iar ulterior, de ce nu – în una globală.

B&F: Degrabă se împlinesc doi ani din momentul procurării fabricii. Producția ei este rentabilă la momentul actual? Care este indicatorul rentabilității?

V.C.: Voi fi sincer: planul pentru 2014 prevede profit zero. În 2013 am înregistrat pierderi, dar în 2015 planificăm ca producția de cosmetice și parfumerie să devină profitabilă.

B&F: A cîta întreprindere a holdingului DAAC Hermes Group a devenit fabrica Viorica?

V.C.: Cînd DAAC Hermes Group a cumpărat pachetul de acțiuni ale statului la fabrică, holdingul avea 40 de întreprinderi. Noi ne străduim să optimizăm activele noastre pentru a concentra afacerile pe eficiență și rezultate. E clar că, avînd această abordare, o parte din întreprinderi se vinde, de aceea aici numărul nu joacă un rol prea mare pentru noi. În prezent, din holding fac parte cîteva grupuri de întreprinderi, pe care noi planificăm să le dezvoltăm. Primul este complexul de gestionare a imobilului. Al doilea – industria constructoare de mașini. Al treilea – vînzarea producției industriei constructoare de mașini și a tehnicii agricole. Al patrulea – producția parfumeriei și cosmeticilor. Al cincilea – agricultura ecologică. Al șaselea – turismul.

B&F: Întîmplător sau nu, Dvs. nu ați menționat direcția automobilelor?

V.C.: Aceasta este direcția fondatorilor DAAC Hermes Group. Compania DAAC Hermes are cîțiva acționari, iar DAAC Hermes Group – peste 90 de mii. Holdingul a adoptat strategia de mișcare spre majorarea costului activelor. Noi credem că în prezent, activele grupului costă de 10 ori mai mult decît prețul indicat în certificat.

La fabrica „Viorica” în prezent lucrează 150 de persoane. Realizarea programului investițional prevede că aici vor lucra ce puțin 800-1000 de angajați. Întreg procesul de producție este automatizat și mecanizat, de aceea, el nu va necesita majorarea personalului, însă la ciclurile intermediare, mai ales în sectorul materiei prime, precum și în segmentele științei, marketingului și vînzărilor, noi vom avea nevoie de mulți lucrători.

Citește-ne pe Telegram, dacă vrei să afli mai multe

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Mai multe

Sondaj Toate

load