Transnistria stiri: 1381
Eurovision stiri: 503
Preşedintele stiri: 3997

Exportul de textile: găsirea cererii pentru produse în CSI este o perspectivă mai realistă

10 noi. 2014,, 10:45   Business
4214 0
Foto: noi.md
Tot mai mulţi producători moldoveni care activează în sistem lohn tind să creeze mărci comerciale şi să lanseze sub acestea propriile colecţii de îmbrăcăminte. În aceeaşi direcţie s-a dezvoltat şi întreprinderea „Premiera Dona”, ai cărei proprietari sînt businessmeni polonezi.

În urmă cu peste 15 ani compatriotul nostru Pavel Şcura, împreună cu fratele său, a fondat în Polonia Compania „Potis&Verso”, care în prezent se consideră unul dintre liderii industriei poloneze de confecţii (cea mai populară linie de îmbrăcăminte a acesteia se comercializează în segmentul „middle premium”). Pe timpurile ultimei crize mondiale Guvernul Poloniei i-a conferit concetăţeanului nostru titlul de Mr Export – 2008. Apropo, criza în cauză a fost depăşită anume cu ajutorul întreprinderii moldoveneşti „Premiera Dona” (colectiv format din 70 de persoane), pe care fraţii au deschis-o la Bălţi în anul 2007, deoarece în ţara noastră valul de criză a ajuns mai tîrziu.

„Premiera Dona” confecţionează în baza materiei prime recepţionate în sistem lohn de la „Potis&Verso” costume business, îmbrăcăminte festivă etc. – un asortiment de vestimentaţie pentru femei în vîrstă de la 30 de ani. Produsele sînt comercializate în Polonia, Germania, Italia, Rusia, Kazahstan şi alte ţări din CSI.

„Noi activăm nu numai la comandă. Acumulînd experienţă în cooperarea cu firma poloneză, noi am înregistrat în 2011 marca comercială „L`amedefemme” şi încercăm să elaborăm singuri modele (constructorul nostru este absolventa Universităţii Tehnice Olga Coţman, care a făcut un stagiu de doi ani în Polonia) şi confecţionăm articole pentru piaţa moldovenească. Ţesăturile şi accesoriile pentru ele le procurăm din Polonia”, a relatat directorul întreprinderii, Galina Gavrilenco.

Nu putem spune că acest sortiment este foarte diferit de cel pe care îl coasem în sistem lohn. Este aceeaşi tendință în vestimentație, dar partea majoră revine stilului de afaceri (rochii, jachete, bluze, fuste, pantaloni) şi hainelor de exterior (scurte, impermeabile, paltoane). Segmentul de ţinute festive „L`amedefemme” nu este mare, deoarece sărbătorile sînt mai rare. Nu sînt articole de masă, fabricăm cîte 100-150 de unităţi de fiecare model, de aceea nu avem volume mari. Împreună cu comenzile în sistem lohn, volumul total al producţiei constituie circa 4-5 mii de unităţi pe lună. Datorită acestui fapt, timp de şapte ani noi nu am avut staţionări neproductive.

Dacă e să comparăm întreprinderea noastră cu un om, ea este adolescentă. De aceea, noi deocamdată nu avem venituri care ne-ar permite să activăm doar în baza propriilor articole. Dintr-o parte s-ar părea că ne-am descurca foarte bine în baza producţiei în sistem lohn. Dar din altă parte, trebuie să ne gîndim la ziua de mîine şi să tindem spre independenţă. În pofida faptului că proprietarii Fabricii o asigură cu comenzi, ei sînt interesaţi să dezvolte activitatea întreprinderii moldoveneşti sub propria marcă comercială. Pe viitor preconizăm să ieşim cu producţia „L`amedefemme” şi pe alte pieţe.

Datorită sprijinului acordat de proiectul CEED II/USAID „Din inimă”, noi participăm la prezentări de modă, mergem la expoziţii (proiectul parţial acoperă cheltuielile) – la Moscova, Paris, Berlin. Aceste deplasări sînt foarte atractive pentru noi, deoarece la expoziţii noi avem posibilitatea de a comunica cu colegii din alte ţări, stabili contacte de afaceri și cunoaşte necesităţile şi tendinţele pieţei. Datorită participării la una dintre asemenea expoziţii, noi am obţinut comenzi în Rusia şi am expediat cîteva loturi de probă acolo sub marca noastră comercială (deocamdată cooperarea este suspendată din cauza situaţiei politice nedeterminate). Îmbrăcămintea cu TM „L`amedefemme” s-a vîndut la Moscova și regiunile Moscova şi Leningrad.

Totodată, şi europenii manifestă interes pentru plasarea comenzilor. Pentru întreprinderea moldovenească este ireal să exporte în mod independent vestimentaţie în Europa de Vest, deoarece piaţa europeană de îmbrăcăminte este săturată. De aceea, în cadrul expoziţiilor din UE poţi cunoaşte producători care doresc să coopereze în sistem lohn. Pentru noi e mai real să găsim cererea pentru produsele noastre în ţările CSI. Sîntem interesaţi de un cumpărător angro mare din Rusia, deoarece exportul unor loturi mici din Moldova este inconvenabil. În acest caz ne vom gîndi asupra deschiderii în Rusia a unei reprezentanţe, care s-ar ocupa de logistica ulterioară, a menționat Galina Gavrilenco.

0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

La ce etnie vă atribuiți?