Transnistria stiri: 1381
Eurovision stiri: 503
Preşedintele stiri: 3997

Expert: Este necesară crearea unui coridor verde pentru exportul cerealelor

8 aug. 2023,, 18:45   Economie
2884 0

Rîndurile din vamă a camioanelor cu cereale generează costuri mari de logistică care sînt compensate din contul producătorilor.

Această problemă ar putea fi soluționată prin crearea la frontieră a unor coridoare verzi pentru exportul atît a cerealelor autohtone, cît și a celor ucrainene. Opinia îi aparține președintelui Asociației Exportatorilor și Producătorilor de Produse Agricole și Cerealiere „Agrocereale”, Igor Grigoriev, transmite Noi.md cu referire la voceabasarabiei.md.

Expertul independent în exportul și producția de culturi cerealiere afirmă că, costurile mari la logistică se atestă atît la transportul terestru, cît și la transportul naval, în special, după bombardarea porturilor de pe Dunăre de către ruși.

„Problema aceasta a existat și există în continuare, deoarece foarte mult transport de marfă din Republica Moldova, așa mici cum sîntem noi, dar sîntem producători mari de cereale. Plus la aceasta, prin acea poartă micuță, hubul de la Giurgiulești, tranzitează teritoriul nostru și marfa cerealieră ucraineană, care tot pleacă cu destinație spre companii trader, companii mari din România. Rîndurile acestea mari generează și costuri de logistică. Dacă înainte un camion cu cereale făcea o rută în două zile, astăzi face o rută în șapte zile de transportare a cerealelor la export. Dacă e în două zile, costul de transport al unei tone este 20 de dolari, dacă șoferul cela stă în ambuteiajul din vamă 7 zile, el consumă anumite lucruri și costul la logistică crește, ajunge și la 45-50 de dolari transportul unei tone de cereale din Republica Moldova în România.

Nu-i o distanță atît de mare, ar fi maximum 200-250 de kilometri, dar toate aceste impedimente, inclusiv acest crîncen război, ne-a dat totul peste cap”, a precizat expertul Igor Grigoriev în cadrul emisiunii „Puncte de Reflecție” de la Vocea Basarabiei.


Potrivit lui Grigoriev, vameșii de la PTF Giurgiulești-Galați muncesc non-stop pentru a permite fluidizarea camioanelor la capacitate maximă, însă pe partea românească, din cauza birocrației și a zilelor de weekend libere, se formează cozile imense de camioane. Din această cauză, potrivit lui, autoritățile R. Moldova trebuie să inițieze negocieri mai ferme cu România și UE, privind exportul cerealelor din Republica Moldova, inclusiv tranzitul cerealelor ucrainene.

Anterior și reprezentanții Asociației „Forța Fermierilor” au solicită autorităților redirecționarea tranzitului din Ucraina la cîteva vămi din nordul țării, precum și crearea unui coridor special vamal pentru exportul cerealelor și oleaginoaselor autohtone.

1
2
1
0
2

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

La ce etnie vă atribuiți?