Transportul public necesită schimbări

Transportul public necesită schimbări

Și specialiștii, și orășenii menționează că în prezent transportul public din Chișinău nu se isprăvește cu sarcina de transportare a pasagerilor, în special în orele de vîrf. Dimineața și seara la stațiile de așteptare a transportului public stau zeci de oameni în așteptarea autobuzelor, troleibuzelor sau microbuzelor, care nu-i destul că vin supraîncărcate, mai și circulă cu intervale mari. Din cauza posibilităților financiare reduse ale bugetului municipal, dar și a intereselor personale ale unor anumite formațiuni politice, problema este soluționată foarte lent. Există oare semne că în chestiunea respectivă se întrevăd tendințe pozitive?

Gradul de uzură al transportului

Confuzia cu rutele transportului public a început pe vremea primarului general Dorin Chirtoacă, care s-a apucat să facă redistribuirea pieței transportului de pasageri din capitală acum 12 ani. Venind la putere în municipiul Chișinău, el promitea să soluționeze rapid problema transportului, începînd reforma cu reducerea numărului de microbuze și cu promisiunea de a le înlocui cu autobuze și troleibuze. În rezultat, toate s-au redus la lupta cu microbuzele, la scoaterea multora dintre ele de pe rute, dar completarea golurilor formate cu unități de transport de o capacitate mai mare nu s-a reușit.

Deoarece Primăria renunță, periodic, la rutele deservite de microbuzele, care dublau troleibuzele și autobuzele, specialiștii Direcției municipale transport public și căi de comunicație erau nevoiți să tot revadă orarele și rutele, pe care circulau unitățile de transport cu capacitate mică, dar și a celor cu capacitatea mai mare. Într-o vreme rutele erau modificate, practic, în fiecare lună. Uneori șoferii înșiși nu puteau spune pe ce rută vor circula în ziua următoare.

Cele 102 troleibuze beloruse, achiziționate pe bani din creditele europene, luate cu o dobîndă nejustificat de mare, nu au putut rezolva problema, care ”s-a copt” ani de zile. Situația nu s-a ameliorat nici după ce Parcul de troleibuze a început să fie completat anual cu 20 de mașini asamblate din componente belaruse de Întreprinderea Municipală „Regia Transport Electric”.

Și mai rău stăm cu autobuzele, care deservesc rutele urbane. În anii de administrare a primarului liberal, Parcul de autobuze nu a fost completat barem cu o unitate de transport. Potrivit lui Ruslan Codreanu, primarul general interimar al municipiului, între anii 2007 și 2016 în bugetul municipal nu a fost preconizat nici un leu pentru achiziționarea autobuzelor. În anul 2017 Consiliul municipal a alocat în aceste scopuri 30 mil., în 2018 – 36 mil., iar în 2019 – 80 mil. lei. Primăria a tot anunțat tendere de achiziționare a autobuzelor, dar de fiecare dată acestea erau compromise. Au eșuat și cele patru încercări de a organiza o asemenea licitație în anul 2018.

Sarcina nr.1, pe care și-a propus-o primarul liberal și echipa sa în reformarea transportului din capitală, era să schimbe treptat microbuzele cu vehicule mai încăpătoare, în timp ce microbuzele să circule doar pe străzile, unde nu pot ajunge unitățile grele care transportă pasageri. Însă din cele aflate de Noi.md, peste zece ani numărul microbuzelor de rută s-a redus de două ori, iar cel al troleibuzelor și autobuzelor n-a crescut în aceleași proporții.

Proprietarul unei companii de transport, care administrează mai multe rute de microbuze în municipiu și a dorit să ne vorbească în condiții de anonimat, ne-a spus că din cele peste 2 mii de microbuze, care anterior deserveau rutele municipale, azi mai circulă doar puțin peste 900.

„Reducerea numărului de microbuze are loc și pentru că nu este permisă mărirea tarifului, - susține interlocutorul Noi.md. – Șoferilor, care au muncit anterior în acest domeniu, nu le mai vine la socoteală și ei își scot mașinile de pe rută. De acord, azi avem un colaps al transportului pe direcțiile deservite de rutiere. Mașini nu se ajung, iar să sporim numărul lor nu este rentabil, deoarece tariful de 3 lei va falimenta companiile.

Departe de perfecțiune

Starea catastrofală a infrastructurii transportului din Chișinău cere acțiunile active ale autorităților municipale. Din spusele lui Lilian Copaci, șef Direcție transport al Direcției generale transport public și căi de comunicație (DGTPCC), documentul principal care le reglementează activitatea în prezent este «Strategia de transport a municipiului Chișinău pentru anii 2014-2025», aprobat de CMC, în toamna anului 2014.

Documentul strategic a fost elaborat pe banii BERD. Costul total al proiectului - cca €250 mil. Strategia prevedea că pînă în anul 2025 în capitală să fie modernizate și reabilitate drumurile, construite parcări, înnoite Parcurile de autobuze și troleibuze, orașul să fie asigurat cu unități de transport public de mare capacitate, iar rutierele să fie transferate de pe magistralele principale pe drumurile secundare; rutele existente să fie revăzute și să fie amenajate benzi predestinate în exclusivitate circulației transportului de pasageri; toate tipurile de transport urban să fie dotate cu sisteme GPS, să fie implementată achitarea electronică a călătoriei, dar și un șir de alte măsuri. 

„Reieșind din strategia actuală, a fost elaborat programul de implementare a ei, însă acesta nu a fost aprobat de CMC, pe motiv că prevedea cheltuieli exagerate, - a spus Lilian Copaci. – Totuși am început să realizăm unele măsuri, prevăzute de acest plan, care nu costă prea mult și nu cer investiții financiare enorme.

La finele lunii ianuarie, arhitectul-șef al Chișinăului Sergiu Borozan a recunoscut în cadrul unei ”mese rotunde” că în prezent municipiul nu dispune de o documentație urbanistică de proiect foarte bună. Potrivit spuselor lui, la adoptarea Planului general al Chișinăului, în anul 2007, și a Regulamentului urbanistic local, în anul 2008, nu au fost incluse nici schema de transport, nici planul urbanistic zonal al centrului capitalei.

„Lipsa acestor două acte nu a permis dezvoltarea rețelei de transport și a mobilității urbane a municipiului, - spune S. Borozan. – În toți acești ani a fost acordată atenție sporită transportului privat. Cel public nu s-a dezvoltat din diferite motive economice și pentru că existau interesele cuiva. În anii din urmă specialiștii Direcției arhitectură au elaborat documentele urbanistice, inclusiv specificarea Concepției dezvoltării durabile a transportului în municipiul Chișinău. La sfîrşitul anului 2017, CMC a aprobat acest document, iar în anul 2018 a început munca asupra concepției ca atare.

În măsura posibilităților financiare

Șeful Direcției transport DGTPCC Lilian Copaci ne-a relatat că în timp ce este elaborată concepția, se iau măsuri de îmbunătățire a situației transportului public, reieșind din sumele alocate de buget. În anul curent în haznaua municipiului au fost prevăzuți bani pentru asamblarea altor 20 de troleibuze, dintre care 15 cu parcurs autonom. Primele cinci mașini deja au fost asamblate și zilele acestea vor ieși pe linie.

80 mil. de lei a alocat bugetul pentru achiziționarea autobuzelor. Licitația este preconizată pentru sfîrşitul lunii februarie. Dacă aceasta va avea loc, va fi selectată compania-furnizoare, Parcul Urban de autobuze va fi completat cu 30 de unități de acest fel de transport. Lilian Copaci nu neagă că municipiul Chișinău are nevoie de mai multe autobuze, dat fiind că Parcul existent este învechit, termenul de exploatare al majorității autobuzelor trece de 20 ani, kilometrajul parcurs de acestea fiind de peste 1 mil. de kilometri, iar autobuzele sînt necesare și pentru a completa cu mașini noi actualele rute, și pentru a le reînnoi pe cele anulate anterior.

Interlocutorul portalului Noi.md a menționat că se va încerca păstrarea microbuzelor, iar în acest scop se va încerca soluționarea problemei tarifelor pentru călătoriile cu rutiera, dat fiind faptul că în prezent activitatea lor la tarifele vechi este foarte nerentabilă. Va fi sau nu majorat tariful, depinde de faptul, dacă funcționarii vor putea convinge majoritatea consilierilor CMC sau nu.

Una dintre măsurile de îmbunătățire a calității serviciilor transportului de pasageri, preconizată de Direcția transport este posibilitatea de a amenaja pe carosabil benzi speciale pentru transportul public. Lilian Copaci spune că deocamdată este imposibil ca această măsură să fie introdusă pe toate străzile, dar în cadrul unui proiect-pilot aceste inovații ar putea fi introduse pe bulevardul Ștefan Cel Mare, tronsonul dintre str. I. Creangă și bd. C. Negruzzi – bd. Gagarin, pe străzile Pușkin și Bănulescu-Bodoni. În prezent grupul de lucru studiază toate aspectele, inclusiv posibilitatea de a evacua automobilele parcate neregulamentar.

În prezent, responsabilii lucrează intens și asupra realizării unui alt punct din Strategie, a echipării tuturor tipurilor de transport public cu sisteme GPS. Zilele trecute la Direcția transport încă o companie și-a prezentat sistemul de monitorizare GPS. La mijlocul anului curent este preconizată organizarea unei licitații pentru selectarea companiei, care va implementa acest sistem de monitorizare.

„În afară de implementarea sistemului de monitorizare GPS, este preconizată și o licitație pentru selectarea companiei, care se va ocupa de achitarea electronică a călătoriei, - menționează L. Copaci. – La stații va fi instalat sistemul de avizare a populației despre circulația transportului public – informațiile privind intervalele de circulație a troleibuzelor, autobuzelor și rutierelor. Pe ruta 30 a fost realizat proiectul-pilot, au fost montate și funcționează patru panouri electronice de acest fel. Tot pentru a îmbunătăți condiţiile de transportare a pasagerilor este preconizată modernizarea semafoarelor, a sistemelor de iluminare, de sporire a securității la intersecții și la trecerile de pietoni, marcajul rutier, instalarea indicatoarelor de circulație, înnoirea stațiilor de așteptare a transportului public și a căilor de acces către ele.

Toamna trecută, a avut loc inventarierea stațiilor de așteptare a transportului public din municipiu, informația i-a fost prezentată primarului general, în scurt timp urmează să decidem, care anume structură sau agent economic va lua aceste obiecte la balanţă, le va moderniza și deservi.

Direcția transport mai intenționează să acumuleze suplimentar informații privind fluxurile de pasageri, pentru a optimiza rețeaua de rute deservite de toate tipurile de transport și a le face mai comode pentru deplasarea prin oraș. Vor fi deschise noi rute de troleibuze. Din 1 februarie a fost lansată ruta 35 spre Durlești.

Lilian Copaci a mai menționat că specialiștii DGTPCC, de comun acord cu cei de la Direcția arhitectură și urbanism, muncesc asupra Concepției dezvoltării complexe a rețelei de transport în municipiul Chișinău. Primăria capitalei în parteneriat cu PNUD Moldova (Green City Lab) încep elaborarea Planului de mobilitate urbană durabilă.

«Orașe ecologice durabile»

Proiectul «Orașe ecologice durabile pentru Moldova» va fi realizat între anii 2018-2022. Bugetul lui este de $2,72 mil., dintre care $2,64 mil. este gata să le ofere Fondul Ecologic Global, iar 80 mii — PNUD Moldova. În ultimele zile ale lunii ianuarie s-a desfășurat ”masa rotundă”, în cadrul căreia proiectul a fost prezentat. Inga Podoroghin, specialist în mediu și energetică PNUD Moldova, a relatat că în anul 2018 organizația dată a efectuat la Chișinău un sondaj de opinie. Acesta a demonstrat că majoritatea respondenților cred că transportul public este incomod și ineficient că nu există condiții pentru transportul de alternativă (piste pentru bicicliști sau infrastructura pietonală). Reiese că oamenii cumpără automobile personale, pentru a se putea mișca mai rapid, în rezultat numărul mașinilor crește, iar orașul stă în ambuteiaje. Infrastructura drumurilor este supraîncărcată, trotuarele și locurile publice – distruse, din cauza parcărilor neautorizate, iar nivelul de poluare a aerului crește constant.

„Toate aceste aspecte vor fi analizate și de ele se va ține cont în Planul mobilității urbane durabile, - a menționat Inga Podoroghin. – Elaborarea acestui plan este o provocare pentru PNUD, pe care ne-am asumat-o împreună cu Primăria Chișinău. Grație Proiectului  «Orașe ecologice durabile pentru Moldova» dorim să ajutăm Primăriei Chișinău să schimbăm situația actuală și să oferim expertizare internațională în elaborarea Planului mobilității urbane. În acest scop au fost încheiate contracte cu doi experți în domeniul mobilității urbane și a planificării urbane, în următoarea jumătate de an aceștia se vor preocupa de elaborarea acestui plan în contact permanent cu specialiștii Primăriei.

Reprezentanta PNUD a mai menționat că împreună cu planul va fi elaborat și un ghid al designului străzilor. Proiectul-pilor va fi realizat pe una dintre străzile capitalei, iar rezultatele lui vor sta la baza schimbării totale a aspectului acesteia.

În procesul de elaborare a Planului de mobilitate urbană durabilă specialiștii PNUD Moldova promit să consulte activ opinia publică și să țină cont de ea.

„Am vrea ca populația care dorește să se poată deplasa prin oraș cu bicicleta sau pe jos, - a menționat Inga Podoroghin. –Pentru o mai bună analiză a mobilității necesare cetățenilor noi plănuim să folosim metode inovaționale, așa-zisele big date. În acest context PNUD a declarat un parteneriat cu un șir de companii private, pentru a obține un flux de date, pe care să le utilizeze la elaborarea ambelor documente.

În opinia arhitectului-șef al Chișinăului Sergiu Borozan, Planul mobilității urbane durabile va fi o completare benefică a concepției elaborate de Direcția municipală de urbanism. Dreptul de a-l elabora l-a obținut în cadrul unei licitații Institutul Municipal de Proiectări "Chişinău-Proiect", care a și încheiat un contract pentru elaborarea documentelor cu Întreprinderea Mixtă Ruso-moldo-germană A+S Transproiect din Sankt Petersburg.

Pachet de propuneri întru ajutor

În opinia consilierului municipal independent Vasile Chirtoca, tot ce vedem astăzi în sfera transporturilor din capitală este rezultatul administrării ineficiente a transportului public din Chișinău. Parcurile existente de troleibuze și autobuze nu fac față necesităților capitalei la transportarea pasagerilor. Pentru a îndestula pasagerii cu transport public municipiul trebuie să scoată zilnic pe linie 400 troleibuze, 300 autobuze și 500 microbuze. Însă azi doar jumătate din numărul necesar de troleibuze deservesc rutele capitalei, de autobuze putem spune că nici nu le avem în oraș, dat fiind faptul că termenul de exploatare al fiecărei unități de transport depășește 20 de ani și necesită o renovare imediată.

„Lipsa numărului necesar de troleibuze și autobuze de calitate a format atitudinea negativă a cetățenilor față de transportul public, - spune V. Chirtoca. – Din această cauză în ultimii doi ani pe străzile orașului s-a dublat numărul mijloacelor personale de transport, fapt care duce la poluarea sporită, ambuteiaje și deficitul de locuri pentru parcare. Se știe că rețeaua subdezvoltată a transportului public creează probleme serioase în dezvoltarea orașului, duce la degradarea nivelului de mobilitate și la cheltuieli excesive. Îndelungata activitate nesatisfăcătoare a Primăriei a împiedicat dezvoltarea și modernizarea infrastructurii, ceea ce s-a soldat cu uzura excesivă a drumurilor, podurilor, trotuarelor, trecerilor de pietoni, stațiilor de așteptare a transportului public etc., cu sporirea statisticilor privind accidentele rutiere și reducerea semnificativă a gradului de securitate a circulației rutiere și a bunurilor aflate în apropierea nemijlocită a drumurilor. Lipsa unui cadru eficient de reglementare normativă și juridică în sfera administrării transportului public și lipsa unui control suficient asupra sferei serviciilor de transport au cauzat destabilizarea și haosul din acest sector.

Consilierul municipal independent V. Chirtoca, care a studiat minuțios problema, pe care o urmărește de ceva ani, a relatat portalului Noi.md, că împreună cu alți susținători a propus companiei  A+S Transproiect, care a elaborat și proiectul modernizării complexe a magistralelor or. Moscova, să țină cont de viziunea și înțelegerea măsurilor, care trebuie luate în vederea îmbunătățirii serviciilor de transportare a orășenilor.

„Noi i-am propus Direcției de transport un șir de măsuri, cu adevărat eficiente, pentru a îmbunătăți situația actuală, - menționează V. Chirtoca. – Proiectarea unui teleferic din centrul Chișinăului spre Ciocana va contribui la decongestionarea orașului. În multe orașe din lume telefericul este cel mai ieftin mijloc de transport. Este importantă și trecerea la transportul autonom. El există deja în multe orașe ale lumii și în 20 de ani trebuie implementat și în ţara noastră. De pe acum trebuie să planificăm implementarea transportului autonom, poate atunci nu va mai fi nevoie să construim noduri rutiere costisitoare. Căci nodurile rutiere trebuie construite nu cu orice preț, ci în perspectiva de dezvoltare a orașului. Noi am mai propus să renunțăm la transportul, care consumă motorină și treptat să trecem la motoarele electrice. Troleibuzele, care funcționează cu motoare electrice pot parcurge distanțe de 30 km și atunci nu mai are sens să cumpărăm autobuze. Dar deocamdată trebuie să o facem, gradul de uzură a celor exploatate azi ne impune. Noi am mai pus întrebarea despre planificarea a două tipuri de treceri de pietoni – terestre și subterane. Conform standardelor, trecerile terestre pot fi admise pe drumurile cu trei-patru benzi de circulație, dacă numărul lor este mai mare e necesar să fie construite treceri subterane, în caz contrar devin posibile diverse accidente.

Trebuie să trecem mai repede la sistemul achitărilor electronice și să echipăm transportul public cu senzori GPS. În opinia consilierului, astăzi, implementarea sistemului biletelor electronice este împiedicat de mafia din transport, care ascunde o parte din banii obținuți din vinderea biletelor. Trecerea la ”biletul electronic” și dotarea transportului public cu GPS va soluționa această problemă.

Din discuția cu Dl V. Chirtoca a rezultat că ei chiar au propus unei companii de consulting schema unor măsuri de organizare. Spre exemplu, să fie studiat gradul de aglomerare a străzilor în diferite ore ale zilei, să fie acumulată informația despre aceea, ce fel de mașini apar pe cele mai animate străzi, încotro se îndreaptă acestea. Asta ne-ar permite să adaptăm infrastructura drumurilor la necesitățile oamenilor.

„Să nu excludem și o asemenea metodă de control asupra transportului public ca stabilirea diferitor ore la care își încep activitatea instituțiile și întreprinderile, - a adăugat consilierul municipal. - Asta ne-ar permite să repartizăm corect fluxul de pasageri, iar transportul public nu ar fi supraîncărcat în orele dimineții sau seara. Dar trebuie să creăm condiții și pentru adepții transportului ecologic, organizînd piste pentru cicliști. Atunci mulți tineri vor prefera bicicletele, și nu troleibuzele sau autobuzele. Și la fel de important e să refacem știința urbană, să efectuăm cercetări pentru a înțelege cum trebuie să se dezvolte orașul pe viitor.

Schimbarea rutelor este interzisă!

Însă la efectuarea reformelor în domeniul transporturilor, autoritățile trebuie să țină minte că pot modifica orice, cu excepția rutelor stabilite, - se arată convins expertul pe problemele transportului Oleg Tofilat. În opinia sa, există cel puțin patru criterii, conform cărora orășenii decid cu care transport vor circula: viteza – în cît timp va ajunge acesta la destinație; siguranța, previzibilitatea  - ce probabilitate există că va ajunge la destinație în timpul scontat; costul călătoriei pe tot parcursul; confortul  – condițiile create pentru transportarea oamenilor.

„Pentru oricare dintre noi fiecare factor are o valoare diferită, dar obiectiv vorbind, cu excepția costului atractiv, transportul public de la noi nu oferă nimic, - spune Oleg Tofilat.  – Autobuzele, troleibuzele, microbuzele noastre circulă încet și trist, din cauza ambuteiajelor. Orarul circulației este mai tainic chiar decît logica modificării rutelor. Iar îmbulzeala permanentă, lumina palidă, mirosul de ars și căldura insuportabilă reduc la zero orice confort. Prețul călătoriei însă este menținut în exclusivitate datorită dotărilor din bugetul municipal, care alocă în acest scop mult mai mulți bani decît pentru reparația străzilor.

Rutele pot fi modificate doar în cazuri excepționale, este unul dintre principiile elementare ale organizării transportului public, este convins expertul O. Tofilat. - Iar pentru a-l face atractiv trebuie să modernizăm infrastructura transportului, să îndeplinim sarcinile prevăzute de strategia adoptată: benzile de circulație, controlul respectării orarului, senzori GPS pe unitățile de transport, climatizoarele…

Dacă toate aceste proiecte vor fi implementate, putem spera că vom uita pentru totdeauna cum arată în orele de vîrf ambuteiajele, mulțimea de oameni nervoși de la stațiile de așteptare și troleibuzele supraîncărcate.

Lidia Ceba

Citește-ne pe Telegram, dacă vrei să afli mai multe

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Mai multe

Sondaj Toate

load