X 
Cutremure stiri: 507

Inteligența artificială este în impas

17 iul. 17:54   Analitică
14521 0

Instrumentele de inteligență artificială, pe care dezvoltatorii le proclamă a fi revoluționare, în practică provoacă dezamăgirea utilizatorilor. „Expertul” află cine este de vină pentru această dezamăgire: neajunsurile tehnologiei sau așteptările exagerate ale pieței.

Țintind un dezastru

Barac Obama, ex-președintele SUA, este musulman, șerpii - mamifere, iar dacă prepari o pizza trebuie să utilizezi clei momentan. Este un număr mic de greșeli comise în ultimele zile de algoritmul AI Overviews al companiei Google, bazat în totalitate pe algoritmii AI.

Calitatea reală a activității Overviews contrastează brusc cu declarația victorioasă , făcută la 20 mai de Sundar Pichai, СЕО Google. Jurnaliștii de la The Verge au calculat, că în declarația sa Pichai a folosit îmbinarea de cuvinte «inteligența artificială» mai bine de 120 de ori. Șeful companiei a anunțat că de acum încolo algoritmii AI Overviews vor fi integrați în toate produsele Google. Spre toamna lui 2024, Overviews (care stă la baza motorului de căutare Gemini) va fi accesibil unui număr de peste un miliard de utilizatori din lumea întreagă, inclusiv din contul integrării lui în SO Android.

Care este deosebirea principială a vechiului și cunoscutului motor de căutare Google de noul instrument? Motorul de căutare oferea rezultate pe baza conținutului deja disponibil în Rețea. Da Overviews nu se ocupă de «căutare și acumulare» pe internet — programul oferă răspunsuri la care ajunge «cu mintea proprie». Particularitatea actualei renovări este că e imposibil să refuzi - programul Overviews funcționează în regim de fundal și utilizatorul nu-l poate dezactiva după bunul plac. Ca și oricare alte instrumente, funcționarea instrumentelor IA depinde în special de aceea, cui aparțin ele, crede analistul AI Victor Melnicov.


«Aici e binevenită zicala că cizmele ar trebui să fie făcute de un cizmar, iar prăjiturile - de un cofetar. Instrumentele AI pot fi aplicate cu succes la soluționarea problemelor pentru care au fost predestinate: recunoașterea modelelor, căutarea modelelor și regularităților caracteristice. Dar dacă încerci să-l forțezi să îndeplinească sarcini pentru care nu a fost programat, să nu fii surprins de rezultatele neașteptate. Putem, desigur, încerca să învățăm IA să conducă un automobil sau un avion - însă eu, sincer vorbind, nu aș risca să fiu pasagerul acestora. Ca ajutor al șoferului sau pilotului la planificarea traseului optim, IA este bună. Dar să-i încredințezi complet autopilotului controlul asupra vehiculului este un risc prea mare”, a spus el.

Unii analiști au și numit ”dezastru” perspectivele internetului condus de AI. Spre exemplu, Daniel Coffey , președintele companiei News/Media Alliance se teme că asta va pune capac altor genuri de medii electronice, dat fiind că cititorii vor pierde interesul față de sursele primare ale informației - în locul lor, o va face Overviews. Unii „alarmiști” în general prezic viitoarea „moarte a internetului” - în opinia lor, oamenii vor înceta să mai acceseze internetul pentru că vor delega această muncă inteligenței artificiale (astfel de prognoze au apărut încă la începutul anilor 2010).

Dar, reieșind din fluxul de critici provocat de declarația lui Pichai, dezastrul va avea loc dacă creatorii Overviews (și a motorului de căutare Gemini) nu vor învăța nimic și imediat din monstruoasele calcule greșite ale creației lor.

Analiștii prevăd deja, că graba de a comercializa un program „prematur” ar putea fi un dezastru de marketing pentru Google însăși.

Un verdict la modă

Graba cu care compania scoate pe piață un produs nefinisat poate fi explicată prin dorința de a întrece produsele concurente Apple, Open AI și Microsoft. Dar dezamăgirea masivă privind capacitățile AI amenință să îngroape însăși ideea de inteligență artificială ca tehnologie a viitorului – așa cum dezastrul dirijabilului Hindenburg a îngropat în întregime această clasă de aeronave. Dirijabilul german Hindenburg a fost construit în a.1936 și la acel moment era considerat cel mai mare în lume. Pe 6 mai, 1937 la aterizarea în SUA dirijabilul s-a prăbușit. 35 dintre cele 97 de persoane aflate la bord și un membru al echipajului de la sol au decedat. Prăbușirea Hindenburg a pus capăt utilizării comerciale a dirijabilelor.

Se creează impresia, că încercările actuale de a băga inteligența artificială „în toate găurile” au devenit un fel de modă, iar moda este greu de explicat rațional, subliniază Melnikov.

«De aici - multe dezamăgiri în tehnologie, ce apar dacă de implementarea instrumentelor AI se apucă oameni din industrii care nu prea înțeleg la ce le trebuie asta și o fac pur și simplu pe principiul „a fi în tendințe”. Din experiența mea ca implementator, cele mai bune rezultate se obțin dacă AI este implementată nu pentru că este solicitată la nivel de stat, ci pentru că cererea de inovare vine „de jos” - clientul stabilește sarcini specifice pentru dezvoltator”, - spune expertul. Conform datelor analiștilor agenției Bloomberg, «halucinațiile» AI în prezent au o frecvență așa de mare, că fac inutilă folosirea acest instrument. Fluxul tot mai mare de informații eronate obligă experții să ceară cu voce tare interzicerea legală a utilizării AI în situații offline, în care prețul unei erori ar putea fi securitatea oamenilor vii.

Aceste avertizări devin mai insistente deoarece Google a anunțat lansarea iminentă a aplicației AI în «internetul obiectelor» — SynthID. Acesta va putea nu doar să ofere sfaturi și să răspundă la întrebări, dar și să efectueze acțiuni reale în lumea reală - să efectueze apeluri telefonice, să editeze date personale, să ajute la găsirea unui obiect pierdut.

Dezvoltatorii Overviews/Gemini se justificată prin faptul, că erorile apar doar la depunerea cererilor „neobișnuite” și nu afectează experiența „majorității utilizatorilor. Însă experții nu acceptă asemenea explicații, mai ales reieșind din planurile napoleoniene Google. Ei arată, că «nu poți fi puțin gravidă»: sistemul ori trebuie să lucreze cu o calitate apropiată de 100 %, ori să nu existe deloc pe piață. Analiștii se tem că neajunsurile Overviews/ Gemini vor fi inerente și altor produse AI, pe care șeful companiei le-a anunțat pe 20 mai - printre care asistentul virtual Astra, chatbot-ul Gems, designerul video Veo și convertorul text-to-image Imagen 3.

Sistemul de răcire

Despre îndoielile care cresc în comunitatea tehnică cu privire la faptul dacă nu s-au grăbit să declare AI „salvatorul umanității”, vorbește următorul fapt: Elon Musk, care a investit deja 6 miliarde de dolari în propriul proiect AI xAI (înainte de investiție, startup-ul a fost evaluat la 18 miliarde de dolari), nu folosește AI în activitatea companiilor sale SpaceX și Starlink.

«Am întrebat xAI despre Paradoxul Fermi, despre designul motoarelor de rachetă, despre electrochimie etc. Răspunsurile primite au fost pur și simplu groaznice”, explică Musk refuzul de a admite inteligența artificială în activități serioase.

Și în alte industrii entuziasmul inițial pentru capacitățile AI sa răcit. Potrivit casei suedeze de discuri Epidemic Sound, care a intervievat 1500 de autori, în anul curent industria creativă a avut loc o scădere vizibilă a numărului de autori care utilizează Midjourney și alte instrumente AI într-o formă sau alta (crearea de conținut audio și video, utilizarea asistenților virtuali, servicii de traducere etc.) Cca 49% dintre respondenți s-au arătat dezamăgiți de aceste instrumente, inclusiv 33% au spus că „lucrările creative” produse de AI se află la limita unui plagiat.

Viktor Melnikov amintește, că în anii 1990 a fost lansat conceptul de dezvoltare ghidată. Se presupunea, că introducerea inovațiilor în societate poate fi dirijată la fel ca o mașină. Dar s-a dovedit că acest proces este mult mai complex.

«Acolo nu există un volan care să poată fi rotit, nu există pedale, dar există multe interese individuale, domenii de dezvoltare și în fiecare industrie, în fiecare companie, de fiecare dată trebuie să te uiți separat la tehnologiile care pot fi aplicate acolo și care nu. Rezultatul încercării de a introduce tehnologia ”de sus” s-a văzut în China anilor 1950 - autoritățile încercau să lanseze producția de oțel în fiecare gospodărie. Așa e și cu AI - dacă într-o industrie poți obține profituri mai mari dacă instalezi o mașină nouă, atunci de ce să te deranjezi cu AI doar pentru că aceasta a fost implementată la întreprinderea vecină? Doar descendenții noștri vor putea înțelege la nivel global dacă AI este o descoperire sau, dimpotrivă, o ramură fără fund a dezvoltării tehnologice, pentru că acum nu este evident”, - a rezumat el.

8
2
0
2
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

© Business

Pentru cine intenționați să votați la alegerile prezidențiale din data de 20 octombrie?
Caii moldovenești, în centrul unui scandalСандуляк Владислав