Telescopul James Webb a obținut prima imagine directă a unei exoplanete

2 sep. 2022,, 22:00   Ştiinţă şi IT

Astronomii au obținut prima imagine directă a unei exoplanete cu ajutorul telescopului spațial James Webb. Imaginea este considerată „istorică”. Exoplaneta, aflată în afara sistemului nostru solar, este un gigant gazos cu o masă de aproximativ 6-12 ori mai mare decît a planetei Jupiter. Planeta, numită HIP 65426 b, are o vîrstă de aproximativ 15 pînă la 20 de milioane de ani, mult mai tînără decît Pămîntul, care are 4,5 miliarde de ani, informează Noi.md.

Exoplaneta este situată la aproximativ 385 de ani lumină distanță de Pămînt.

Planeta poate fi văzută în patru benzi diferite de lumină infraroșie, cu ajutorul instrumentor de ultimă generație ale telescopului James Webb.

Acesta vede universul în lumină infraroșie, care este invizibilă pentru ochiul uman și îl ajută să dezvăluie detalii despre lumi îndepărtate. „Acesta este un moment istoric pentru astronomie”, a spus profesorul Sasha Hinkley, astronom la Universitatea din Exeter, care a coordonat observațiile.

„James Webb va deschide ușa către o nouă clasă de planete care au fost complet inaccesibile pentru noi și, observîndu-le cu o gamă largă de lungimi de undă, le putem studia compozițiile într-un mod mult mai aprofundat. Vom putea detecta și prezența atmosferei”, a spus Hinkley.

Fotografierea directă a exoplanetelor este o provocare tehnică uriașă, deoarece steaua gazdă este mult mai strălucitoare.

HIP 65426 b este de aproximativ 100 de ori mai departe de steaua sa gazdă decît este Pămîntul de Soare, ceea ce o face mai ușor de distins. Dar luminozitatea ei este de peste 10.000 de ori mai slabă decît a stelei gazdă. E ca și cum ai încerca să studiezi un licurici aflat lîngă un far puternic.

Cele mai recente observații sugerează că temperatura atmosferică a planetei este de aproximativ 1.300 grade Celsius și că atmosfera sa conține nori roșii de praf de silicat.

„Ar fi un loc groaznic de trăitt. Ai fi prăjit de viu dacă ai pluti în atmosferă”, a spus Hinkley.

Anterior, astronomii au obținut imagini directe cu aproximativ 20 de exoplanete, inclusiv HIP 65426 b, folosind telescoape de la sol. Dar observațiile au fost limitate la o gamă îngustă de lungimi de undă vizibile. În schimb, cele mai recente imagini, surprinse din mediul rece și fără aer al spațiului, acoperă o gamă largă de lungimi de undă, inclusiv infraroșu, care reprezintă cea mai mare parte a luminii produse în atmosfera planetei.

„Cea mai bună lungime de undă pentru a observa o planetă este cea la care aceasta produce cea mai mare lumină intrinsecă, deoarece aceasta este direct legată de temperatura planetei”, a spus Dr. Beth Biller, astronom la Universitatea din Edinburgh.