Arşiţa stiri: 232

Oamenii de știință au descoperit un șir de urme de dinozaur cu o vechime de milioane de ani

29 aug. 02:00   Ştiinţă şi IT
6 ore in urma 646 0

Pe Pămînt exista un singur continent.

O echipă internațională de oameni de știință condusă de paleontologul Louis L. Jacobs de la Southern Methodist University (SMU) a descoperit un set unic de urme de dinozaur, care datează din Cretacicul timpuriu, teritoriul actual al Braziliei și Camerunului.

Aceste amprente indică faptul că, cu milioane de ani în urmă, dinozaurii se deplasau liber între America de Sud și Africa, înainte ca continentele să se separe.

Mai mult de 260 de amprente, găsite la aproximativ 6.000 de kilometri distanță, aparțin unor dinozauri diferiți, majoritatea teropode cu trei degete. Potrivit lui Jacobs, forma și contextul geologic al urmelor de picioare sînt aproape identice, confirmînd că acestea aparțin unei singure perioade și unui singur loc - supercontinentul Gondwana, care a existat înainte de scingarea Pangeii.

Urmele au fost lăsate cu aproximativ 120 de milioane de ani în urmă, cînd teritoriul de astăzi din nord-estul Braziliei și coasta Camerunului făceau parte dintr-o joncțiune geologică îngustă între Africa și America de Sud. În această regiune, rîurile și lacurile ofereau condiții optime pentru ca dinozaurii să trăiască și să migreze. „Aceste văi fluviale ar fi putut servi drept căi prin care dinozaurii călătoreau între continente”, explică Jacobs.

Studiul subliniază, de asemenea, că procesul de separare a Africii de America de Sud a început cu aproximativ 140 de milioane de ani în urmă, cînd fisurile din scoarța terestră cauzate de mișcarea plăcilor tectonice au început să separe continentele. Magma care se ridica din mantaua Pămîntului a format o nouă crustă oceanică, iar cu timpul Oceanul Atlantic de Sud a umplut golul dintre Africa și America de Sud.

Urmele de dinozauri descoperite în bazinul Borborema din Brazilia și în bazinul Koum din Camerun se află în sedimentele unor rîuri și lacuri vechi de aproximativ 120 de milioane de ani. Aceste amprente oferă o perspectivă asupra vieții dinozaurilor pe Gondwana și asupra modului în care aceștia ar fi putut călători pe acest pămînt antic.

Studiul a fost publicat de Muzeul de Istorie Naturală și Știință din New Mexico și este dedicat memoriei paleontologului Martina Lockley, care și-a dedicat cariera studierii urmelor de dinozauri.

Pe 31 august, în Moldova este sărbătorită în mod tradițional Ziua Limbii de Stat. Cum să păstrăm limba maternă, în condițiile globalizării și creșterii popularității limbilor străine?
Caii moldovenești, în centrul unui scandalСандуляк Владислав