Neașteptat: Oamenii de știință au găsit vinovatul pentru epidemiile de ciumă din trecut

24 mai. 03:00   Ştiinţă şi IT

Cercetătorii de la Institutul Național de Alergii și Boli Infecțioase din SUA, conduși de David Bland, au descoperit că păduchii umani pot fi purtători efectivi ai bacteriei Yersinia pestis care provoacă ciuma.

Aceste rezultate sînt publicate la 21 mai în revista PLOS Biology. Y. pestis este cauza multor pandemii, inclusiv a "Morții Negre" medievale, care a ucis milioane de oameni în Europa. Anterior se credea că principalii vectori ai ciumei erau șobolanii și puricii, care infectează oamenii prin mușcături. Cu toate acestea, un nou studiu arată că păduchii de pat, care se hrănesc cu sînge uman, pot juca, de asemenea, un rol semnificativ în răspîndirea ciumei.

Pentru a afla cît de eficienți pot fi păduchii de pat ca vectori ai Y. pestis, cercetătorii au efectuat o serie de studii pentru a determina măsura în care păduchii de pat pot fi vectori eficienți ai Y. pestis. pestis, cercetătorii au efectuat o serie de experimente de laborator. Aceștia au folosit membrane hrănitoare care imitau pielea umană caldă, astfel încît păduchii să se poată hrăni cu sîngele care conținea bacteria. Studiul a arătat că păduchii au fost infectați cu succes cu Y. pestis și o puteau transmite în mod regulat după ce se hrăneau cu sînge care conținea bacteria.

Mai mult, cercetătorii au descoperit că Y. pestis poate infecta glandele salivare ale păduchilor, cunoscute sub numele de glandele lui Pavlov. Păduchii cu glandele lui Pavlovsky infectate au transmis bacteria mai eficient decît cei a căror infecție era limitată la tractul digestiv. Aceste glande secretă un lubrifiant pe piesele bucale ale păduchilor, ceea ce face ca piesele bucale să fie contaminate cu bacteria ciumei, care poate fi apoi transmisă la om prin mușcătură.

Autorii studiului subliniază: "Am constatat că păduchii cloacali umani sînt purtători mai buni de Yersinia pestis decît se credea. Glandele lui Pavlovsky, care sînt unice la păduchi, pot fi infectate și pot secreta bacili de ciumă pe aparatul bucal al insectei înainte de a se hrăni cu sînge, sporind transmiterea".

La ce vor duce modificările la Codului Penal privind extinderea noțiunii de ”trădare de patrie”?