În spațiu a fost găsit ucigașul planetelor

24 dec. 2018,, 04:31   Ştiinţă şi IT

Astronomii de la Universitatea din Indiana au descoperit că misterioasele eclipse neperiodice ale stelei RZ Piscium pot fi explicate prin prezența unor nori rotativi din gaze și praf.

Potrivit presupunerilor cercetătorilor, ele ar putea apărea din cauza faptului că steaua distruge exoplaneții, care se rotesc în jurul ei. Articolul a fost publicat în revista Astronomical Journal, cu trimitere la comunicatul de presă, publicat pe site-ul EurekAlert.

RZ Piscium se află la 550 de ani lumină de Pămînt în direcția Constelației Peștilor. Observațiile au arătat că luminozitatea stelei scade din cînd în cînd de zece ori, ceea ce durează pînă la două zile. Totodată, RZ Piscium începe să elimine mai multă energie în spectrul infraroșu, ceea ce indică prezența unui nor de praf. Se presupunea că aceasta este una tînără, înconjurată cu o centură densă de asteroizi, care adesea se ciocnesc și se fărîmițează.

Potrivit unei ipoteze alternative, RZ Piscium este mai veche decît Soarele și începe să se transforme într-un gigant roșu. Mărindu-se în dimensiunii, steaua distruge planetele, care se rotesc în jurul ei, ceea ce explică existența norului dens de praf.

Oamenii de știință au făcut observații asupra stelei, cu ajutorul telescopului spațial XMM-Newton, al telescopului reflectorizant de 3 metri al lui Shane la Observatorul Lick și cu telescopul Keck, de 10 metri. S-a dovedit că RZ Piscium este sursa radiației cu raze X, care este tipică pentru multe stele tinere. Oamenii de știință au determinat vîrsta stelei după cantitatea de litiu pe suprafața sa, care a constituit 30-50 de milioane de ani.

Norii de praf și substanțele stelelor nou formate dispar deja peste cîteva milioane de ani după naștere. Astfel, RZ Piscium, cel mai probabil, distruge exoplaneții, spre exemplu, suflînd substanța de pe giganții din gaze, situați în apropierea ei.