Cercetătorii au surprins sunetul straniu al ecourilor create de găurile negre

7 mai. 2022,, 00:30   Ştiinţă şi IT

În actul de alimentare, găurile negre eliberează raze X, iar acestea se pot reflecta în materialul din jurul găurii, ceea ce astronomii numesc „ecouri”.

Observațiile inițiale au venit de la găuri negre enorme din alte galaxii, dar același lucru a fost raportat de atunci în două găuri negre mai mici. Acum, oamenii de știință au convertit pentru prima dată aceste „ecouri” în sunete, scrie Noi.md cu referire la descopera.ro.

Un eșantion atît de mic a însemnat că aceste ecouri ar fi putut fi un fenomen rar. Noile cercetări arată că, de fapt, este mult mai frecvent, alte opt exemple din galaxia noastră fiind anunțate în Astrophysical Journal.

Descoperirea unei populații care prezintă același efect permite cercetătorilor să urmărească ciclul prin care trec găurile negre pentru a produce aceste ecouri.

În plus, față de gaura neagră supermasivă din centrul său, se crede că, de fapt, Calea Lactee conține zeci de milioane de găuri negre stelare, rămășițele exploziilor de supernove în stele cu o masă de cel puțin 25-40 de ori mai mare decît cea a Soarelui.

Numărul lor se bazează pe modelare, deoarece găsirea efectivă a majorității acestor obiecte ne depășește. Ele sînt nedetectabile, cu excepția cazului în care gravitația lor afectează o stea sau se hrănesc cu material extras de la o stea vecină.

Într-o căutare a 26 de găuri negre cunoscute ca emițînd raze X pe măsură ce se hrănesc cu material de la o stea companion, autorul studiului, Jingyi Wang și colegii săi de la MIT au găsit ecouri în 10 dintre ele, dintre care doar două erau cunoscute anterior, în care flash-ul inițial de raze X este urmat de o reflexie întîrziată.