Transnistria stiri: 1423
Eurovision stiri: 506
Preşedintele stiri: 4001

De unde prefera sa se informeze moldovenii

19 mar. 2018,, 18:16   Societate
2962 2

Moldovenii se uită la televizor mai mult de trei ore pe zi în timpul săptămînii și navighează pe internet în medie trei ore.

Știrile sociale și cele politice sînt cele mai urmărite de publicul moldovean. Cît privește conținutul distractiv, preferință se dă produsului televizat străin sau în limba rusă. Concluziile se conțin într-un studiu privind evoluțiile și preferințele privind mass-media din Republica Moldova, realizat de IMAS, la comanda Asociației pentru Dezvoltare și Cooperare, transmite IPN.

Într-o conferință de presă la IPN, directorul IMAS, Doru Petruți, a spus că 95% dintre respondenți au declarat că au cel puțin un televizor în locuință. Televizorul este privit preponderent de femei, de persoanele neangajate în cîmpul muncii. Radioul este ascultat mai mult la sate, de către persoanele în etate. Iar internetul este utilizat în special de tineri, de 18-25 ani. Aceștia petrec zilnic în medie 175 de minute pe internet. Peste 80% dintre tineri accesează în spațiul virtual informații de ordin general. 2/3 din tineri caută informații pe diverse portaluri, privesc programe TV sau ascultă posturi de radio pe internet. Sondajul mai arată că site-urile cu știri din Republica Moldova sînt cele mai populare, urmate de siturile din Federația Rusă sau cele care oferă informații din Federația Rusă.

Din totalul respondenților, 35% sînt foarte mulțumiți de ceea ce se întîmplă în mass-media, iar 37% se declară destul de mulțumiți. Trei la sută din cei intervievați cred că mass media este complet independentă, 12% – mai degrabă independentă, iar aproape 60% cred că mass-media este dependentă. Jumătate din respondenți spun că mass-media reflectă mai mult interesul politicienilor, 15% – interesul comercial al proprietarului, iar 10% cred că mass-media reflectă interesul cetățeanului de rînd. Oamenii mai cred că mass-media este folosită ca un instrument care avantajează sau dezavantajează o persoană publică. Chiar și așa, jurnaliștii sînt percepuți ca fiind bine pregătiți profesional. 49% din respondenți consideră că marea majoritate sau toți corespund acestui criteriu.

Sondajul mai arată că mass-media din Republica Moldova răspunde mai bine nevoii de distracție și plăcere. Oamenii privesc mai mult seriale și filmele pentru a evada de viața cotidiană. Între 46% și 72% din cei chestionați susțin că au un program TV pe care îl urmăresc de obicei, îl așteaptă sau îl discută cu rudele și prietenii. Peste 90% din respondenți spun că ar înțelege totul sau aproape totul dacă ar privi un program TV în limba rusă. Tot în limba rusă, moldovenii ar prefera să vadă filmele și serialele.

Cînd vine vorba de știri, talk-show-uri, peste 50% din respondenți preferă programele produse de televiziunile din țară. Respondenții își aleg canalul preferat în funcție de limba în care sînt difuzate emisiunile, preferindu-le pe cele în limba rusă. Mult mai puțin contează conținutul educativ sau prezentatorul etc. În timpul săptămînii, programele de știri sînt cele mai căutate, în week-end moldovenii preferă filmele și serialele.

Cele mai populare canale de televiziune sînt: Prime TV, Jurnal TV, RTR Moldova/Rossia, ProTV. Posturile de radio cele mai preferate sînt: Radio Noroc, Radio Moldova, Radio Plai, Hit FM.

Dumitru Țîra, directorul executiv al Asociației pentru Dezvoltare și Cooperare consideră, că pe fonul investițiilor realizate de televiziunile din străinătate, retransmise, crește și gradul de audiență a posturilor, iar faptul că moldovenii preferă să consume emisiuni în limba rusă, este o modalitatea de a face societatea de a gîndi în altă limbă.

Sondajul a fost făcut pe un eșantion de 1513 respondenți din 96 de localități, cu vîrsta de peste 18 ani, în perioada 9 feruarie-4 martie curent. Sondajul a fost realizat cu suportul Suediei și Statelor Unite ale Americii.

0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

La ce etnie vă atribuiți?