Eurovision stiri: 492
Transnistria stiri: 1304

Ce spune Guvernul despre intenţia României de a prelua portul Giurgiuleşti

30 sep. 2023,, 12:11   Societate
3394 0

Guvernul de la Chişinău recunoaşte că duce discuţii cu executivul de la Bucureşti privind o potenţială investiţie românească în Portul Internaţional Liber Giurgiuleşti de la Dunăre.

„Este o idee discutată și care se află pe agenda noastră bilaterală. Prim-ministrul Dorin Recean este foarte focusat pe atragerea investițiilor în țara noastră, în special în proiecte de infrastructură, iar acest lucru îl face și acum în vizita sa de lucru la Berlin”, a declarat pentru Mold-Street.com, Daniel Vodă, purtătorul de cuvînt al premierului, transmite Știri.md.

De ce România este interesată să cumpere Portul Internaţional Liber Giurgiuleşti

Amintim că premierul român, Marcel Ciolacu, a anunţat în cadrul unui interviu pentru Digi24.ro că România este interesată să cumpere Portul Internaţional Liber Giurgiuleşti (PILG) de la Dunăre, din sudul Republicii Moldova.

„Trebuie să realizăm că Portul Constanţa este, în momentul acesta, strategic. (…) Nu se ştie ce se va întîmpla cu Odesa, dar există un port mai mic în Republica Moldova, Giurgiuleşti, care nu este încă funcţional şi, deja, prin ministrul Transporturilor, România şi-a arătat interesul către BERD, deoarece acţionarul majoritar la Giurgiuleşti este BERD-ul, de a cumpăra statul român acest port şi de a-l dezvolta. Aşteptăm răspunsul”, a afirmat Ciolacu.


Întrebat dacă acest subiect a fost discutat cu oficiali ai Republicii Moldova, Ciolacu a răspuns că negocierile nu trebuie purtate cu autoritățile de la Chișinău, întrucît acționarul portului Giurgiulești este BERD şi, prin urmare, discuțiile vor fi purtate cu banca.

De notat că nu este prima dată cînd companii din România vor să preia PILG. De exemplu, în februarie 2015, s-a anunțat că transportatorul de petrol Conpet din România este interesat de terminalul petrolier din portul Giurgiulești pe Dunăre și că ar duce negocieri cu Danube Logistics, fapt negat ulterior.

În 2004, Portul Internaţional Liber Giurgiuleşti a fost dat în concesiune pentru 99 de ani grupului de companii Azpetrol, iar operator a fost desemnată compania Azertrans (parte din acest grup), care acum are denumirea de Danube Logistics SRL.

Ulterior, controlul asupra Danube Logistics şi respectiv PILG a fost preluat printr-o schemă de Thomas Moser, care a fost pînă în mai 2021 beneficiar final al Danube Logistics, operatorul PILG, administrată de el pînă în 2019. Totodată, acesta a fost condamnat în instanţele din Moldova.

Tranzacția din Cipru: cum BERD devine beneficiar final al Danube

Pe 7 mai 2021, însă, BERD a achiziționat 100% din capitalul grupului de companii Danube Logistics (Danube Logistics Group), devenind unicul beneficiar efectiv al Danube Logistics SRL, operatorul PILG.

Comunicatul BERD privind tranzacția din Cipru, oficial, a fost difuzat abia pe 19 mai 2021, banca anunțînd că prin această mutare „va încerca să atragă investitori internaționali pentru a sprijini și dezvolta în continuare portul”, fără a dezvălui valoarea tranzacției.

O anchetă Mold-Street.com, efectuată în baza documentelor publicate pe o pagină WEB, arată modul cum unele persoane ar fi contribuit la această tranzacție.

Sechestru și dosar penal

În iunie 2022, a apărut informația că, la solicitarea Procuraturii pentru Combaterea Criminalității Organizate și Cauze Speciale (PCCOCS), judecătorul de instrucție a impus sechestru în sumă ce depășește 150 milioane lei pe active care formează capitalul social al companiei Danube Logistics, care gestionează Portul Internațional Liber Giurgiulești.

3
0
0
3
39

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Ce părere aveți despre protestele fermierilor?