X 
Transnistria stiri: 1423
Eurovision stiri: 506
Preşedintele stiri: 3996

Negociator-șef pentru integrarea Moldovei în UE. Se preia un model apropiat de cel al Bulgariei

29 ian. 09:15   Politică
2630 0

Secretarul de stat al Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene, Cristina Gherasimov, care va prelua funcția de ministră pentru afaceri europene, va fi și negociatorul-șef al Republicii Moldova în procesul de integrare în Uniunea Europeană. Despre aceasta a anunțat premierul Dorin Recean.

„Am făcut cîteva schimbări în echipa de miniștri. Vicepremierul Popescu pleacă din această funcție, dar va continua să asiste Guvernul în demersul nostru de integrare europeană. Acum, vicepreședintele Parlamentului, Mihai Popșoi va lua portofoliul de ministru al afacerilor externe. Și vom avea un nou membru al Guvernului – ministra pentru afaceri europene, Cristina Gherasimov, care va fi și negociatorul-șef pentru Republica Moldova în procesul de aderare la Uniunea Europeană”, a precizat șeful executivului, transmite IPN.

Vicepremierul Nicu Popescu, ministru al afacerilor externe și integrării europene, și-a prezentat demisia miercuri, mandatul urmînd să fie exercitat pînă pe 29 ianuarie. Astfel, în această săptămînă urmează să fie organizată depunerea jurămîntului de către noii miniștri – Mihai Popșoi și Cristina Gherasimov. Ultima urmează să conducă și Biroul pentru integrare europeană – o nouă entitate care va fi constituită .

Anterior, Cristina Gherasimov a exercitat funcția de secretar general al Aparatului președintelui Republicii Moldova, dar și pe cea de consilier prezidențial în domeniul politicii externe și al integrării europene. În decembrie 2023 a fost numită secretar de stat la Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene.

De menționat că o schemă asemănătoare de organizare a birocrației de aderare l-a avut, în special, Bulgaria, unde Meglena Kuneva, ministru (fără portofoliu) pe probleme europene și negociator-șef cu Bruxelless-ul, a asigurat coordonarea activităților pe plan intern. Un loc aparte l-a avut în subordinea ei și, în special, Consiliul pentru Comunicare Europeană, care a asigurat strategia de comunicare în procesul aderării țării la UE.


Cadrul strategic al structurii în cauză fost elaborat cu ajutorul organizațiilor neguvernamentale și a fost finanțat de la bugetul de stat și programul Phare. „Se poate gîndi și la crearea unui fond cu participarea sectorului privat pentru promovarea Bulgariei în străinătate”, explica la acea vreme Meglena Kuneva.

Se motiva cu faptul că viața de zi cu zi a oamenilor e detașată de birocrația și rutina aderării, comunicarea între instituții nu este suficient de eficientă, iar mesajele despre integrarea europeană sînt explorate aproape doar de politicieni. S-a recurs la dezbateri publice privind atît beneficiile, cît și riscurile aderării. Experții s-au referit la prețul pe care Bulgaria l-ar plăti, dacă eșuează sau întîrzie intrarea în UE. Strategia a încercat nu doar să-i aducă pe bulgari la „ideea europeană”. Misiunile bulgare din statele membre au făcut lobby pentru a îmbunătăți imaginea țării. Sondajele sociologice au verificat periodic dacă strategia funcționează. Prima fază a campaniei a coincis cu perioada negocierilor intense de aderare, avînd ca scop pregătirea societății de unele măsuri nepopulare. După 2003, la cea dea doua etapă, s-a pus accentul pe imaginea publică pozitivă față de viitorul membru. A durat pînă în 2006, cînd s-a decis aderarea Bulgariei la UE.

2
1
1
0
20

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

© Business

Veți participa la recensămîntul în desfășurare, în Moldova?