Potrivit Raportului Guvernului, parametrii precizați a bugetului de stat au fost realizați:
Exercițiul bugetar pe anul 2024 s-a încheiat cu un deficit de circa 13,1 miliarde lei, sau cu 2,5 miliarde lei mai puțin decît deficitul precizat. Sursele de finanțare a deficitului s-au format, preponderent, din datorii interne și împrumuturi externe.
Auditul relevă că unele deficiențe identificate și comunicate în rapoartele anterioare ale CCRM privind administrarea veniturilor bugetului de stat persistă și în perioada auditată.Astfel, Serviciul Fiscal de Stat (SFS), desemnat în calitate de administrator de venituri pentru unele plăți și taxe provenite din prestarea serviciilor publice și aplicarea amenzilor, și sancțiunilor de către autoritățile statului, nu a asigurat controlul asupra virării integrale și în termen a veniturilor respective.
În consecință, în evidența organului fiscal figurează doar plățile încasate, fără a fi înregistrate sumele calculate sau restanțele aferente acestora.
Un alt aspect menționat de către audit ține de evidența și raportarea ajutoarelor umanitare recepționate și redistribuite de autoritățile publice responsabile. Organul central de specialitate al administrației publice, abilitat să elaboreze, să promoveze și să asigure realizarea politicii statului privind recepționarea și distribuirea ajutoarelor umanitare acordate Republicii Moldova este Ministerul Muncii și Protecției Sociale. Ca urmare a evaluărilor efectuate, s-a constatat că nu sînt elaborate și coordonate, împreună cu Ministerul Finanțelor și Biroul Național de Statistică, formulare standardizate care să asigure plenitudinea datelor. Prin urmare, au fost constatate devieri de 0,9 milioane lei între datele raportate de Serviciul Vamal și cele ale Ministerului Muncii și Protecției Sociale.
Auditul a mai constatat că, deși nivelul general de valorificare a surselor externe a crescut, anumite autorități publice centrale au înregistrat un grad scăzut de executare, din cauza: tergiversării procedurilor de achiziții publice, cauzate de amînarea acestora, necesității ajustării în unele cazuri a caietelor de sarcini, lipsei ofertelor corespunzătoare, insuficienței specialiștilor în elaborarea documentației de proiect, capacităților limitate de management a proiectelor în unele sectoare, etc.CCRM a menționat că execuția bugetară pe anul 2024, sub toate aspectele semnificative, oferă o imagine corectă și fidelă privind executarea de casă a bugetului de stat, în conformitate cu Cadrul de raportare aplicabil.
Adăuga comentariu