X 
Cutremure stiri: 507

Victoria Furtună: Fiecare cetățean al Moldovei trebuie să fie sigur că onoarea și demnitatea lui sînt protejate de lege

4 sep. 18:00   Analitică
13667 1

Procurora Victoria Furtună și anterior era cunoscută publicului grație dosarelor de rezonanță, pe care le-a examinat. Printre acestea – dosarul în care Iurie Chirinciuc, fostul ministru al transporturilor, a fost condamnat condiționat la privațiune de libertate pentru abuz în serviciu și trafic de influență. Ea a instrumentat și de dosarul „parcărilor cu plată”, în care Dorin Chirtoacă, fostul primar al capitalei, a fost acuzat de corupție.

O faimă și mai mare a căpătat ea în anul curent – și prin declarațiile sale că SIS și CNA „au fabricat dosare judecătorilor care refuză să joace jocul guvernului”, dar și pentru decizia ei de a o da în judecată pe președinta țării Maia Sandu, pentru defăimare.

Și iată că procurora, care a demisionat, și-a anunțat decizia de a participa la alegerile prezidențiale. Ce o motivează și cum vede ea soluția problemelor profunde ale țării, doamna Furtună a povestit în interviul acordat site-ului nostru.

Doamnă Furtună, V-ați început activitatea de procuror în anul 2008, adică pe vremea lui Voronin. Cu toate acestea, perioada de glorie a carierei Dvs. a coincis cu anii, în care țara se afla sub influența lui Plahotniuc. Pe atunci, putea fi administrată o justiție corectă și independentă?

Eu tare sper ca acest stereotip, acea legătură între exponenții puterii politice și cele judecătorești va fi nimicit în cel mai apropiat timp.

Problema imaginii reprezentanților puterii judecătorești, a devenit din ce în ce mai afectată din considerentul că politicul dorește să o controleze, faptul dat poate fi confirmat prin ultimele numiri în funcții.

Eu voi vorbi de mine personal. Cariera de procuror în comparație cu cea a unui judecător, nu are nici-o tangență cu președintele țării. Numirea în funcție se face prin intermediul Consiliului Superior al Procurorilor și ulterior ordinul Procurorului General. Aceste instituții numesc și demit din funcții procurorii. Din start am început activitatea în r-ul Nisporeni, deoarece aș am fost repartizați. Ulterior, am fost transferată la Procuratura sectorului Botanica, mun. Chișinău, după care din anul 2016, la Procuratura Anticorupție. Toate aceste transferuri s-au datorat rezultatelor obținute și nu tangență cu politicul.

La întrebarea adresată, nu pot răspunde limitativ, deoarece pentru mine, toată perioada de activitate a fost o perioadă de glorie. În asemenea ambianță nu ai cum să nu te autoperfecționezi în fiecare zi, respectiv gloria crește proporțional activității. În această ordine, eu nu delimitez o anumită perioadă de glorie, ori eu am avut rezultate bune și până în momentul numirii mele în funcția de procuror anticorupție, cât și după. Nu confundați instituția cu persoanele care activează în ea, acestea sunt subiecte total diferite.

Demisia Dvs. după atâția ani de serviciu a făcut mult zgomot. Dar un procuror onest, care decide să sfideze sistemul, există doar în filme. Sau și în viață?

Nu fiecare procuror inițiază dosare penale unde sunt implicați angajați de la SIS, CNA și a Aparatului Președintelui Republicii Moldova. Se comitea un abuz vădit cu implicarea unor persoane concrete în autonomia puterii judecătorești. Cu ajutorul unor documente false se influențează rezultatele comisiei de evaluare a judecătorilor și procurorilor. Atunci când urma să se aplice legea - au intervenit obraznic cu ajutorul Președintelui și Procuraturii Anticorupție pentru a proteja imaginea politică.

Ați observat că toți politicienii care au încercat să controleze justiția - într-un final au pierdut? Ați observat că sistemul pe care doreau să-l construiască în jurul cultului personalității unui lider politic - oricum nu i-a ajutat să scape de justiție după plecarea lor din funcția politică?

Nu este film, doar că unii politicieni cred că ei sunt mai deosebiți și fiecare se crede deosebit în acești 33 de ani de independență. Dar rezultatul este unul - deciziile abuzive politice se soldează cu multe dosare penale pe cei care semnează actele și apoi politicienii se plâng că există dosare politice. Există dosare legate de licitații, există contracte rău tendențioase semnate, există caiete de sarcini făcute pentru un singur participant, există regim privilegiat de import, există spălări de bani, există multe alte componente de infracțiuni care pot fi probate.

La depunerea cererii de chemare în judecată a președintei Maia Sandu, cum evaluați șansele de a avea câștig de cauză?

A fost un apel la conștientizarea faptului că Președintele Republicii Moldova să simtă că este om printre oameni. Președintele Republicii Moldova nu își poate permite din oficiu să facă ce vrea. Președintele țării trebuie să fie un exemplu de corectitudine pentru fiecare om. Din aceste motive l-am chemat în judecată pentru ca să prezinte probe publice la declarațiile mincinoase în adresa mea. Este un om informat și am invitat Președintele să vină cu vreo confirmare la declarații - iar dacă nu are ce prezenta - atunci să-și ceară scuze publice față de mine.

Din aceste motive este important ca fiecare om din Moldova să știe că demnitatea sa este protejată. Eu deja am la mână Ordonanța de scoatere a mea de sub urmărirea penală și clasare a cauzei penale, unde chiar și doamna Președinte nu a adus probe la vorbele populiste de la televiziune. Ce fel de exemple se promovează de liderii politici? Cine îi mai crede după asta?

Ați primit vreo amenințare în legătură cu acțiunile Dvs. și, dacă da, de la cine și de ce natură?

Nu cred că ridicările din birou pot fi considerate drept amenințare. Este o procedură normală în cazul în care există suspiciuni rezonabile. Scopul acestor ridicări era doar de a le prezenta la televiziuni și a ataca imaginea Victoriei Furtună. Ca rezultat, pot afirma doar ceea că ei involuntar mi-au ridicat ratingul de credibilitate.

Este un citat din Biblie, care spune “Dacă ești pe drumul cel drept, atunci și dușmanul îți devine prieten”. Aplicarea legii trebuie să lucreze fără de implicare emoțională și fără de ură față de cel anchetat. Este un exercițiu de sistematizare a probelor și ele se înaintează în instanță. Dacă asta simte om anchetat - el nu te percepe ca un dușman, el înțelege că dușmanul lui este chiar el, deoarece a încălcat intenționat niște norme legale și nu a respectat bunul simț în raport cu alți oameni sau în raport cu statul.

Vorbiți despre nivelul ridicat de corupție în Moldova. Care este, în opinia dumneavoastră de jurist profesionist experimentat, cauza acestui fenomen?

Vom merge de la definiții, apoi spre cauze, modele de soluționare pe plan internațional și vom ajunge la ce trebuie de făcut în Moldova.

Corupția în limbaj simplu este – obținerea pe cale ilegală a unui rezultat și nu contează dacă este vorba de fluxul financiar, favorizare în funcții publice, autorizații și acte permisive.

Cauzele sunt simple - surplusul de împuterniciri pe care le are un funcționar. Dacă el simte că semnătura lui poate fi monetizată - el o va face. Există un proverb: posibilitatea de a fura - naște un hoț.

Ce au făcut Țările Baltice și alte țări mici pentru a scăpa de corupție? Au debirocratizat sistemul complet, mai ales în domeniile cu risc ridicat de corupție precum Vama, ANSA, autorizarea construcțiilor, proiectare, Serviciul Fiscal, achiziții publice, certificarea de produse finite, inspecții anti incendiare etc. Aici noi vorbim de corupția în faza de început / de la intrare. Sistemul de drept are o altă abordare, deoarece el lucrează post factum.

Ca să nu existe astfel de corupție “de la intrare” în Republica Moldova este nevoie să împrumutăm experiența de la aceste state și să avem curajul să renunțăm la unele modele de guvernare. Spre exemplu - în Singapore au introdus declarația pe proprie răspundere a omului responsabil de construcții și au omis vreo 13 acte permisive de la instituțiile de stat. Asta a însemnat că se alege bine maestrul de construcție, care cunoaște toate normativele tehnice și el răspunde personal dacă face o construcție care nu corespunde cerințelor de siguranță, iar construcția va ajustată sau demolată după caz. Atunci se poate de construit liber în regiunile aprobate din timp de către primărie și nu trebuie să stai în rând ani după vreo permisiune. Regiunile unde nu se poate de construit - sunt indicate tot pe Planul Urbanistic General, iar fiecare consultă din timp ce se poate și ce nu se poate.

Exemple similare găsim practic în toate sectoarele - dispare permisiunea de la funcționar și se schimbă cu declarația pe proprie răspundere. Asta înseamnă că dacă în magazine ajung produse alimentare, care depășesc normele de nitrați - atunci producătorul ajunge la închisoare și documentele de la ANSA nu îl protejează.

Procedurile de la vamă pentru simplificare este o artă aparte - care explică cum să se oprească contrabanda, cum să se declare în vamă prețul real, cum să se debirocratizeze procedurile, cum să disciplineze contribuabilii, cum să protejeze producătorul local. Soluțiile de mult timp au fost testate - dar trebuie curajul de a renunța la unele modele de organizare și apoi vameșul fizic nu va avea posibilitatea să influențeze ceva, iar cel care a încercat să mintă statul - să fie obligatoriu găsit prin mecanismul de evidență indirect și identificarea se face rapid.

Dacă luăm fiecare focar de corupție mare - atunci soluția este una - micșorarea puterii unui funcționar. Se simte bine în sectorul IT din Moldova - impozitul unic a atras mii de investitori străini și se operează cu cifre de afaceri de zeci de miliarde de lei și este o continuă creștere, dar acolo nici un birocrat nu se implică - acolo se plătește un impozit din vânzări și ei uită că există stat până la sfârșitul lunii când iar plătesc impozite. Acolo sunt salarii bune pentru moldoveni și așa trebuie să fie în toate sectoarele.

Considerați că sistemul judecătoresc din Moldova este independent?

Conform Constituției el trebuie să fie independent și autonom. Implicarea unui serviciu outsourcing în evaluarea sistemului de drept public - îi diminuează din independență. Cei care sunt din domeniu cunosc foarte multe cazuri când oamenii integri din sistem nu au trecut criteriile de eligibilitate impuse disproporțional.

Dar dacă vorbim despre independența sistemului - există unele cazuri rușinoase pentru țară, nu există păduri fără uscături. Însă faptul că aceste cazuri sunt intens mediatizate - se transferă o umbră negativă asupra întregului sistem și asta nu este bine. Asta de motivează oamenii corecți din sistem - trebuie individual de analizat.

Acum ați decis să luptați pentru fotoliul de președintă. Ce V-a determinat să luați această decizie?

Așa cum eu și familia mea planificăm să trăim în Republica Moldova și să îmbătrânim aici, noi vrem ca viața să lăsăm o țară mai bună decât am primit-o de la părinții noștri. Fiecare dintre noi vrea să fie sigur în faptul că instituțiile statului își vor onora obligațiunile calitativ și atitudinea față de om să fie responsabilă.

Dacă vezi că ceva nu merge - este cazul să faci singur. Strângi echipă, faci strategia de independență energetică, faci strategia alimentară, faci strategia de securitate a statului, faci strategia socială pentru a opri declinul populației (probabil cea mai importantă strategie), faci strategia de industrializare, faci strategia de readucere acasă a diasporei și complexul de legi pentru de birocratizare a proceselor publice. Dacă îți reușește să implementezi asta - poți garanta urmașilor că vor trăi în țara bunicilor lor, dar în condiții de viață civilizate.

Cine Vă sprijină? Cine face parte din echipa Dvs.?

Chiar mă simt norocoasă la acest capitol, eu și echipa mea comunică cu peste 5 000 de persoane din diasporă și de pe loc. Sunt discuții mai mult tematice, privitor la ce fel de proiecte de peste hotare ar fi posibil de adus în Moldova - este vorba de domeniul finanțelor, bancar, agroalimentar, justiție, social, energetică, ecologie, relații internaționale, certificare, sport, medicină, educație, jurnalism, securitate națională.

Din aceste motive eu sunt sigură că Moldova are viitor, deoarece sunt atâtea mii de persoane profesioniste și care încă nu sunt descoperite. Dacă ați ști ce arhivă avem noi de Rapoarte de Implementare, Studii de Fezabilitate, Proiecte sectoriale, Softuri de evidență a implementării programelor publice. Este o comoară care așteaptă să fie implementată în țara noastră.

Chiar după atâția ani de dezamăgiri - oamenii continuă să creadă în Moldova și asta este demn pentru un popor luptător.

Desfășurarea unei campanii electorale necesită resurse financiare și organizaționale considerabile. De unde le aveți? Se zvonește, că Ilan Shor stă în spatele Dvs.…

Ați observat că oricare guvernare, care nu poate să se laude cu vreun rezultat impresionant - începe să învinuiască că există un factor extern foarte groaznic. Mai era un primar de Chișinău - care permanent se plângea că cineva îi încurcă. Toți candidații din opoziție au așa etichete puse de politicienii de la guvernare, chiar și oamenii care criticau legea cu salariile copiilor diplomaților - au fost numiți a fi Oameni ai Kremlinului.

Repet, noi comunicăm cu mii de persoane, iar o bună parte din ei sunt autorealizări și își permit să doneze într-o campanie electorală. Vor fi publicate persoanele care au contribuit la campania mea și eu le sunt recunoscătoare. Ați văzut cum în SUA s-au acumulat pentru un candidat vreo 500 milioane de dolari. În Moldova există limite mult mai mici - dar procedura este similară.

Cât despre prezența lui Ilan Șor în finanțarea campaniei sunt niște zvonuri cu scop de denigrare. Au încercat să-mi pună o etichetă - i-am dat în judecată, vor încerca să spună altă minciună - din nou va fi judecată. Până la urmă și această minciună va trebui să o dezmintă. Cei care spune aceasta, să vină cu o confirmare la ce spun? Timpul când erau crezuți pe cuvânt a fost epuizat.

Ce părere aveți, în general, despre Șor și ambițiile lui politice?

Ambițiile economice ați dorit să spuneți ale lui Ilan Șor? Din cele văzute sunt niște propuneri și declarații fără soluții. Exact la în toate scrutinele, planuri în 3D și idei generate de inteligența artificială, fără idee de implementare reala.

Trebuie de înțeles că o activitate politică implică câteva componente:

Legislația actuală - gradul de libertăți în activitatea statului și a sectorului privat

Infrastructura statului - ministere, agenții, instituții subordonate, primării

Materia primă existentă

Structura veniturilor și cheltuielilor bugetare

Infrastructura fizică și comoditățile existente pentru a atrage investitori

Structura forței de muncă și posibilitățile de a le găsi sau recalifica

Libertatea presei

Având aceste clarități - poți planifica un Scenariu de Dezvoltare a țării, unde să indici ce vei dezvolta în primele luni și care va fi impactul, vezi migrația forței de muncă și rambursarea banilor investiți, ulterior pui accentul pe logica dezvoltării industriei... Este o știință, care trebuie învățată și oamenii pregătiți să o implementeze.

În activitatea domnului Șor sunt mai multe inițiative, care nu tot timpul au acoperirea financiară a proiectului și respectiv implementându-le se formează probleme în altă parte. Dar cu așa inițiative vine chiar și guvernarea actuală, chiar s-a creat inflație de 32%, neînțelegând faptul elementar câ viteza circulației banilor și viteza circulației mărfurilor produse sunt diferite. Chiar și o parte din opoziție are aceeași problemă de percepere a politicilor economice.

Din aceste motive - aș spune că politicile promovate fără acoperire financiară - sunt realizabile cu mari probleme în altă parte. Dacă vorbiți de persoana domnului Ilan Șor, atunci eu aș mai completa lista cu un trecut similar în viața Moldovei. Ei toți trebuie să se întâlnească cu justiția națională și mizez pe faptul ca să fie un proces corect.

Pentru societatea moldovenească, deosebit de bolnăvicios este subiectul limbii și cel al neutralității. Aveți o rețetă cum le putem face mai puțin dureroase?

Eu vorbesc limba moldovenească, deoarece în limba aceasta au vorbit părinții mei, bunicii mei și multe alte generații înaintea noastră. Sunt oameni de știință, care studiază de mult acest subiect. Oamenii până în anul 1991 vorbeau limba moldovenească și după independență nu au schimbat prea multe în vocabular, atunci de ce ar trebui să apară acest subiect în general?

Faptul că cineva vrea să facă politică din asta este alt subiect. Dar schimbarea limbii înseamnă altceva, aici nu este similar cu schimbarea denumirii localităților. Schimbi denumirea - însă casa și ograda rămâne aceeași, deci care este rațiunea în a schimba denumirea localităților?

Rețeta ar fi un referendum național cu tema limbii și atunci se închide definitiv acest subiect.

În opinia Dvs., care-s principalele probleme ale Moldovei în prezent, și cum intenționați să le rezolvați în postura de președintă?

Eu văd 2 categorii de probleme, ambele sunt principiale:

Prima categorie - este criza de identitate, unde oamenii uită ce înseamnă să fii moldovean la tine acasă, unde țara nu are eroi pe care să-i admire (veterani, oameni de știință, oameni de artă, medici, judecători, profesori, jurnaliști, sportivi etc), oamenii nu mai respectă religia, uită de importanța tuturor jertfelor aduse de părinții și bunicii noștri în numele acestui stat.

Asta se rezolvă prin un plan de mediatizare a reușitelor generațiilor trecute, prin prezența la TV și în școli a modelelor demne de urmat din țară, prin promovarea intensă a culturii naționale, prin restaurarea obiectivelor turistice și prin exemplu propriu al liderilor de opinie.

Categoria a doua - este criza economică.

  1. organizarea învechită a sistemului de asistență socială cu un deficit de sub 18 miliarde de lei (dar trebuie să fie autonom),
  2. organizarea nereformată a sistemului de asistență medicală cu un deficit de 7 miliarde de lei (dar trebuie să fie autonom),
  3. organizarea greșită a sistemului de distribuție financiară care formează un deficit de 18 miliarde la bugetul unităților teritorial administrativ (dar trebuie să fie autonom),
  4. organizarea greșită a activității proprietăților publice care au un randament al activelor de sub 1%, prea mare aparat birocratic în țară care generează corupție din surplusul de împuterniciri.
  5. nevalorificarea cadrelor competente pe sectoare, oamenii pot rezolva problemele.

Rezolvarea la fel este simplă - se pun persoanele care înțeleg cum se rezolvă problema dată, automat dispare termenul de deficit bugetar, automat dispare termenul de necesitate de credite externe, automat dispare necesitatea de intervenție a partenerilor străini. Dar trebuie să fii pregătit cu mecanismul de a verifica oamenii tăi să nu se transforme în ceea ce sunt foștii demnitari - aici este responsabilitatea liderului țării - să dea și biscuiți, dar să arate și cureaua la necesitate.

Vreau să vă asigur că problemele generale ale Republicii Moldova au soluții în zeci de regulamente, zeci de programe de stimulare a afacerilor, zeci de soluții în reducerea birocrației, zeci de programe sociale în care să reducă numărul de oameni leneși și să disciplineze fiscal oamenii care se eschivează. Este timpul să fim sinceri cu noi - să spunem încrezuți că noi alegem drumul acesta și nu lucrăm cu jumate de măsură.

30
1
0
5
3

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Utilizați inteligența artificială în munca/studiile dumneavoastră?
Caii moldovenești, în centrul unui scandalСандуляк Владислав