Arşiţa stiri: 229

Astronomii au răspunsul: De ce a apărut un semn uriaș de întrebare în spațiul cosmic?

6 sep. 03:00   Ştiinţă şi IT
8 ore in urma 1235 0

În vara anului 2023, Telescopul Spațial James Webb uimea astronomii și iubitorii de știință din toată lumea cu o fotografie în care apărea un semn uriaș de întrebare.

Acum, cercetătorii au ajuns la un răspuns.

Acum 7 miliarde de ani, apogeul formării stelare în Univers era pe sfârșite. Cum ar fi arătat Calea Lactee pe atunci, se întreabă astăzi astronomii. Ei bine, cercetătorii au găsit noi indicii sub forma unui semn uriaș de întrebare, transmite descopera.ro

Observațiile au fost posibile cu ajutorul Telescopului Spațial James Webb de la NASA.

„Cunoaștem doar trei sau patru cazuri similare”

„Cunoaștem doar trei sau patru cazuri similare de lentilă gravitațională în Universul observabil, ceea ce face [această descoperire] interesantă pentru că demonstrează capabilitatea lui Webb și sugerează că poate acum vom descoperi chiar mai multe”, a explicat astronomul Guillaume Desprez de la Universitatea Sfânta Maria din Halifax, Nova Scotia.

Deși regiunea cosmică din cazul de față a mai fost studiată cu Telescopul Spațial Hubble de la NASA, galaxia roșiatică ce formează un semn uriaș de întrebare a fost văzută abia cu ajutorul Telescopului Webb. Asta pentru că lungimile de undă detectate de Webb erau blocate de praful cosmic, iar instrumentele lui Webb sunt mai avansate și pot străpunge întunecimea spațiului.

Telescoapele Hubble și Webb și-au unit forțele

Astronomii au folosit ambele telescoape pentru a observa roiul galactic MACS-J0417.5-1154, care acționează ca o lupă imensă pentru că roiul este atât de masiv încât distorsionează spațiul-timp. Astfel, oamenii de știință pot vedea detalii din galaxii mult mai îndepărtate din spatele roiului. Totuși, aceleași efecte gravitaționale care măresc galaxiile produc, de asemenea, distorsiune, fapt pentru care rezultă o încețoșare a galaxiilor și chiar dublare. Aceste iluzii optice din spațiu sunt numite lentile gravitaționale, explică NASA.

Galaxia roșiatică observată cu Webb, alături de o galaxie spirală cu care interacționează și care a fost detectată anterior cu Hubble, sunt ambele mărite și distorsionate într-un mod ciudat care necesită o aliniere rară între galaxii îndepărtate, lentile și observator. Astronomii numesc asta „lentilă gravitațională hiperbolică”.

Ce este punctul din semnul de întrebare?

Punctul din semnul de întrebare este o galaxie fără vreo legătură cu cele menționate mai sus, care pur și simplu s-a întâmplat să fie la locul potrivit în spațiul-timp potrivit, din perspectiva noastră de pe Pământ.

„Ambele galaxii din Semnul de Întrebare prezintă formare stelară activă în mai multe regiuni compacte, cel mai probabil rezultat al gazului din coliziunea celor două galaxii. Totuși, formele galaxiilor nu par să fie perturbate, așa că probabil vedem începutul interacțiunii dintre ele”, a precizat astronomul Vicente Estrada-Carpenter.

„Aceste galaxii, văzute în urmă cu miliarde de ani atunci când formarea stelară era la apogeu, sunt similare cu masa pe care Calea Lactee ar fi avut-o la acel moment. Webb ne permite să studiem anii de adolescență pe care i-ar fi avut galaxia noastră”, a adăugat Marcin Sawicki, unul dintre coordonatorii cercetării.

Telescopul Spațial James Webb este cel mai puternic observator științific spațial din lume. Este un program internațional și o colaborare între NASA și partenerii săi, Agenția Spațială Europeană (ESA) și Agențială Spațială Canadiană (CSA).

Declarația deputatului PAS Vasile Șoimaru despre o eventuală interzicere a Bisericii Ortodoxe Moldovenești (în cadrul Patriarhiei Moscovei) a provocat o mare rezonanță. Ce biserică, în opinia dumneavoastră, ar trebui să existe în Moldova?
Caii moldovenești, în centrul unui scandalСандуляк Владислав