Cutremure stiri: 504

Antarctica înverzește într-un ritm rapid

8 oct. 02:00   Ştiinţă şi IT
17 ore in urma 2162 0

Un nou studiu arată că vegetația de pe Peninsula Antarctica a crescut de peste 10 ori în ultimii 40 de ani, fapt ce demonstrează impactului rapid al schimbărilor climatice.

Un nou studiu publicat în Nature Geoscience arată că acoperirea cu vegetație a Peninsulei Antarctica a crescut de peste 10 ori în ultimele patru decenii. Folosind date din satelit, oamenii de știință de la Universitățile Exeter și Hertfordshire, în colaborare cu British Antarctic Survey, au constatat că suprafața de vegetație de pe peninsulă a crescut de la mai puțin de 1 kilometru pătrat în 1986 la aproape 12 kilometri pătrați în 2021.

Tendința de înverzire s-a accelerat în ultimii ani, extinzîndu-se cu peste 400 000 de metri pătrați anual în perioada 2016-2021. Oamenii de știință atribuie acest lucru evenimentelor meteorologice extreme mai frecvente și încălzirii generale a regiunii. Pe peninsulă s-a înregistrat o creștere a mușchilor, una dintre puținele specii de plante capabile să supraviețuiască în mediul aspru al Antarcticii.

Dr. Thomas Roland de la Universitatea Exeter a declarat că, în ciuda predominanței zăpezii și a gheții, suprafețele mici de pămînt acoperite de plante se extind, ceea ce demonstrează impactul schimbărilor climatice chiar și asupra celor mai îndepărtate și mai dure regiuni ale planetei.

Cercetătorii subliniază că sînt necesare cercetări suplimentare pentru a înțelege mecanismele climatice care cauzează înverzirea și modul în care aceasta ar putea schimba ecosistemele din Antarctica în viitor. În special, această schimbare poate contribui la pătrunderea unor specii invazive, ceea ce reprezintă o amenințare suplimentară la adresa ecologiei regiunii.