X 
Transnistria stiri: 1406
Preşedintele stiri: 4066

Spînu: "CFM trebuie să se optimizeze. Acest lucru înseamnă și disponibilizări"

28 iun. 22:16   Societate
1751 1

"Calea Ferată a Moldovei (CFM) trebuie să treacă printr-o reformă serioasă și trebuie să se optimizeze și să fie profitabilă". Declarația a fost făcută de Andrei Spînu, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, în cadrul emisiunii Realitatea te privește de pe rlive.

Ministrul a spșus că decizia de a contracta un împrumut pentru achitarea restanșelor salariale de la CFM a fost una bună.

"Noi am pus prioritatea ca lumea să primească salariile. Au fost acele 70 de milioane de lei și oamenii și-au primit salariile atunci pentru noiembrie, decembrie, ianuarie, inclusiv februarie, acum primesc salariile pentru luna martie.

Cred că trebuie să discutăm un pic mai larg despre CFM decît doar despre situația curentă. Și sînt 2 elemente, pe care trebuie să le facem: unu - să investim în infrastructură și acesta este rolul Guvernului, al doilea element, care trebuia să se întîmple și încă nu s-a întîmplat nici în ultimii ani, dar a început acum, în ultimele luni, este că însăși compania CFM trebuie să se optimizeze și să fie profitabilă.

Optimizarea înseamnă inclusiv disponibilizarea angajaților. Dacă cifrele arată că această cale ferată poate fi gestionată ipotetic cu 100 de oameni, dar la moment sînt 200, întrebarea este de ce. Fiecare cost care se întîmplă la CFM trebuie să fie analizat: este nevoie de 10 contabili sau doar de 8, este nevoie de 600 de oameni în pază sau doar de 300? Deci, aceste lucruri trebuie tratate foarte serios, pentru că statul nu poate să plătească pierderile unei companii.


Statul trebuie să investească, să nu avem viteză de 38 de km/h, dar să avem 50 km/h, de aceea trebuie să investească, pentru că CFM singură nu va putea să reabiliteze și noi ne-am asumat acest rol", a menționat ministrul.

Andrei Spînu a mai fost întrebat, dacă, eventual, s-ar ajunge la un faliment al CFM, avînd în vedere situația de acolo.

"Nu se va ajunge la faliment, pentru că CFM este o întreprindere strategică, importantă și noi facem tot posibilul ca să remediem situația. Mai mult, de cînd există această situație și s-a implicat ministerul, noi nu mai avem creșteri de datorii la salarii. Da, s-au acumulat acele 3-4 luni, dar de atunci cel puțin angajații primesc un salariu în fiecare lună. Ceea ce trebuie să facă CFM acum este să achite restanțele.

Nu este o situație simplă, dar acest efort trebuie să fie unul comun, în care noi, pe de o parte, să investim în infrastructură, pe de altă parte, compania să fie mai eficientă și să poată să activeze în profit", a mai precizat ministrul.

Conducerea CFM, care și acum datorează angajaților peste 70 de milioane de lei, exclude contractarea unui nou credit pentru lefuri și speră să adune bani din vînzarea fierului vechi, dar și din chiriile de spații.

"Sînt mai multe surse de venit, pe care CFM mizează, inclusiv vinderea echipamentului vechi sau a fgierului uzat , dar, oricum, principala sursă de venit este activitatea, celelelate sînt surse suplimentare, care ar putea să ajute. De obicei, în a adoua jumătate a anului crește transportul de cereale și ar crește acest volum de marfă transportat, care ar aduce mai multe venituri", a spus Spînu.

Menționăm că CFM se confruntă de ani buni cu probleme la achitarea salariilor. În 2020 întreprinderea a ajuns în prag de faliment, iar angajații au protestat în mai multe raioane. Din 2020 numărul angajaților a fost redus de la aproape zece mii la cinci mii 600.

0
1
0
0
45

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

La ce va duce decizia de a fuziona fizica, chimia și biologia într-o singură materie școlară?