Documentul propune schimbări la Planul-cadru de învățămînt, dar și modele de Planuri-cadru de alternativă, pentru care vor putea opta școlile pilot. Documentul urmează a fi supus consultărilor publice pe parcursul acestei veri.
În cadrul unei conferință de presă din 16 mai, secretarul de stat al Ministerului Educației și Cercetării, Valentina Olaru, a prezentat Conceptul noului curriculum național, propus de MEC.
Respectivul Concept de dezvoltare curriculară descrie modificările care se propun din două perspective:
– schimbările care se vor produce pentru toate școlile și disciplinele, prin aplicarea Planului-cadru de învățămînt în vigoare;
– schimbările opționale, valabile doar pentru școlile pilot, care vor alege să implementeze noile modele de Planuri-cadru de alternativă, propuse de concept.Astfel, schimbările care se vor produce pentru toate școlile, la toate disciplinele, cu aplicarea Planului-cadru de învățămînt în vigoare sînt:
– dezvoltarea curriculumurilor existente la toate disciplinele, din perspectiva racordării mai bine la formarea compentențelor cheie și a sistemului de valori coerente celor europene;
– creșterea gradului de aplicabilitate a conținutului curriculare studiate;
– asigurararea valorificării abordării transdisciplinare în studierea fenomenelor și proceselor;
– centrarea pe elev și relevanța cu cerințele societății actuale și viitoare;
– creșterea gradului de motivație pentru studii prin selectarea conținuturilor strategiilor de învățare propuse;
– abordarea temelor cross-curriculare pentru formarea unor compentențe sustenabile;
– creșterea gradului de valorificare și creștere a curricumului de către cadrul didactic prin îmbunătățirea structurii curricule;
– actualizarea statutului disciplinelor opționale.
În ceea ce privește Planul-cadru de alternativă, acesta este propus pentru școlile care au resurse umane, capacitate, dorință, cerere din partea părinților și elevilor de a diversifica oferta educațională, însă sistemul nu le oferea această oportunitate pînă acum. Potrivit lui Olaru, vor fi propuse Planuri-cadru de alternativă pentru fiecare ciclu de învățămînt – primar, gimnazial și liceal.
Noile modele ale Planului-cadru de alternativă, propuse de noul concept, prevăd:
– integrarea disciplinelor școlare înrudite;
– reactulizarea curriculelor și disciplinelor școlare din perspectiva formării și dezvoltării competențelor cheie;
– corelarea resurselor temporale alocate învățării cu prioritățile educaționale ale statului și valențele formative ale disciplinelor școlare;
– promovarea educației multilingve și interculturale în scopul consolidării coeziunii sociale.
Ministerul Educației își propune ca implementarea noilor curricule dezvoltate să aibă loc către anul de studii 2027-2028. Valentina Olaru a menționat că a fost aleasă această perioadă pentru aceste curricule să vină totodată și cu noi resurse educaționale, dar și cu profesori formați pe această nouă curriculă.
Adăuga comentariu