Transnistria stiri: 1424
Eurovision stiri: 508
Preşedintele stiri: 4002

Portul Giurgiuleşti implicat în scheme de furnizare în Ucraina a motorinei de proveniență rusă

10 oct. 2023,, 14:00   Societate
3305 0

Serviciul de Securitate al Ucrainei (SBU) a redactat o listă cu 32 de porturi și terminale care furnizează motorină rusească în Ucraina, în care apare şi Portul Internaţional Liber Giurgiuleşti (PILG).

Potrivit portalului Enkorr, existenţa listei cu 32 de porturi, terminale și depozite implicate în furnizarea de motorină de proveniență rusă în Ucraina, a fost raportată de o sursă din Serviciul Vamal al Ucrainei, transmite Mold-street.com.

Lista porturilor şi terminalelor suspectate de transbordarea motorinei din Rusia

Publicația susţine că această listă este ușor diferită de cea care a fost distribuită la finele lunii septembrie 2023. „Dar această listă este definitivă și astăzi, conform ei, au început verificările”, a menționat sursa citată de Enkorr.

Lista făcută publică de Enkorr include 16 porturi, terminale şi depozite din Turcia, nouă porturi şi terminale din Bulgaria, câte două unităţi din Arabia Saudită şi Emiratele Arabe Unite şi câte un port din Algeria, India şi Republica Moldova. Din listă însă lipsesc porturile din Libia, Egipt, Maroc și Tunisia.


În cazul Republicii Moldova este vorba de Portul Internaţional Liber Giurgiuleşti şi, în special, terminalul petrolier deţinut şi gestionat de Danube Logistics SRL, firmă aflată acum sub controlul Băncii Europene de Reconstrucţie şi Dezvoltare.

Potrivit Enkorr, operatorii pieței de carburanți din Ucraina au declarat că deja, începând cu 5 octombrie 2023, este imposibilă vămuirea motorinei care este importată în ţara vecină, în special, de la terminalul petrolier din Giurgiuleşti, dar şi din unele depozite de petrol bulgare.

Totodată, Serviciul de Securitate al Ucrainei continuă să investigheze şi alte căi prin care produsele petroliere rusești pot să intre în Ucraina și ar putea adăuga noi porturi pe lista terminalelor suspecte.

Decizia Ucrainei a creat deja probleme unor traderi care se specializaseră în livrarea de motorină prin porturile incluse în listă.

Danube Logistics recunoaşte, dar spune că a oprit transbordarea motorinei din Rusia

Cât despre Danube Logistics, operatoul PILG, apoi administraţia companiei ar fi anunţat deja că oprește operațiunile comerciale cu produse petroliere de origine rusă.

„Compania nu acceptă transbordarea și depozitarea produselor petroliere de origine rusă la terminalul nostru”, a declarat directorul general adjunct al Danube Logistics, Aly Aydov.

Cu toate acestea, compania nu neagă că terminalul a primit anterior încărcături cu produse petroliere rusești.

„Cele două excepții adoptate în cursul acestui an se referă la un caz individual pentru a evita pierderi financiare semnificative pentru client, din cauza cărora combustibilul a fost izolat și furnizat exclusiv pe teritoriul Republicii Moldova. Nu sunt permise alte excepții”, se spune într-o scrisoare oficială a Danube Logistics, citată de Enkorr.

Pe de altă parte, datele de la serviciile de urmărire a traficului navelor arată că, în luna iunie, la Giurgiuleşti a sosit tankerul Malik Aliyev cu 3.300 de tone de motorină, expediat din Taganrog, Rusia. De asemenea, pe 12 septembrie, a ancorat vasul Gen. Polad Hashimov, care a ieşit din Taganrog la începutul lunii.

Anterior, enkorr a raportat că în luna august au sosit două transporturi de motorină din Mersin, Turcia, la Giurgiulești, ceea ce a atras atenția pieței carburanţilor cu prețuri inadecvat de mici.

De notat că, de la începutul lunii august, sosirea motorinei și benzinei din porturile turcești în Ucraina a încetat. În același timp, aprovizionarea cu produse petroliere din Turcia către Moldova este în creștere, susţin cei de la enkorr.

Potrivit A-95 Consulting Group, în ultimele două luni, Portul Giurgiulești a primit cel puțin cinci nave cu motorină care a fost expediată de la terminalele din Mersin, Turcia.

BERD vrea să cedeze portul?

Mold-street.com a scris încă în ianuarie că anul trecut s-a făcut remarcat şi prin reexportul masiv de produse petroliere prin Portul Giurgiuleşti, în special motorină în Ucraina, care au adus beneficii importante unor intermediari din ţara noastră.

Amintim că premierul român, Marcel Ciolacu, a anunţat în cadrul unui interviu pentru Digi24.ro că România este interesată să cumpere Portul Internaţional Liber Giurgiuleşti de la Dunăre.

Totodată, Guvernul de la Chişinău a confirmat pentru Mold-street.com că poartă discuţii cu Executivul de la Bucureşti privind o potenţială investiţie românească în Portul Internaţional Liber Giurgiuleşti de la Dunăre.

1
1
0
1
10

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

La ce etnie vă atribuiți?