X 
Transnistria stiri: 1880

Exportatorii de fructe blocate în vamă: „Avem pierderi mari”

4 noi. 15:09   Societate
6426 0

De la începutul lunii septembrie, exportatorii de fructe din Republica Moldova se confruntă din nou cu blocaje la punctele de trecere a frontierei. Camioanele încărcate cu fructe moldovenești stau blocate în vamă și cîteva zile.

Chiar dacă în ultimele zile cozile s-au redus, problema nu a dispărut, susțin exportatorii, care cer soluții urgente. Potrivit lor, această situație afectează direct relațiile comerciale cu partenerii din Uniunea Europeană, transmite Moldova1.

Întîrzierile la punctele de trecere a frontierei creează pierderi semnificative exportatorilor moldoveni de fructe proaspete și pun în pericol contractele cu marile lanțuri de magazine europene. Avertismentul vine din partea lui Victor Cazacu, fondatorul unei companii care livrează fructe către rețelele comerciale internaționale. Cazacu a adăugat că recent i-au fost returnate zece tone de struguri din cauza că fructele nu au ajuns la timp la destinație.

„Penalități, retururi, căci marfa se strică. Asta este tot foarte strașnic și cu costuri foarte mari. Dar cel mai strașnic este că noi putem ca furnizori din Moldova pur și simplu să fim delistați. Și în cazul cînd noi ne comportăm așa sau sîntem nevoiți să ne comportăm așa și să întîrziem cu livrările de mărfuri - ei se uită: aha, vine altă companie din Republica Moldova. Stop! Cei din Republica Moldova întotdeauna întîrzie. Nici nu mai listăm ca furnizori. Deci, noi ca țară, imaginea noastră ca țară, ca parteneri din încredere în a furniza careva produse, pur și simplu suferă din cauza dată”, a menționat Victor Cazacu.

Precizăm că, problema camioanelor cu fructe, care erau blocate zile întregi la punctul de trecere a frontierei Leușeni -Albița a apărut în spațiul public săptămîna trecută.


Ambasada Republicii Moldova în România a anunțat că a contactat Cabinetul prim-ministrului României și Autoritatea Vamală Română și au solicitat asistența în depășirea situației create. Ulterior, într-un alt mesaj public Ambasada a precizat că problema a fost soluționată și a mulțumit pentru deblocarea transportului marfar de la Vama Albița.

Victor Cazacu ne-a confirmat că s-a redus numărul de camioane, care așteptau la trecerea frontierei. Totuși, exportatorul susține că sînt necesare măsuri exacte, iar această problemă trebuie să fie discutată la nivel înalt între autoritățile de la Chișinău și de la București.

„Personal, eu ce văd la nivelul cel mai înalt de stat, întrebarea dată să fie discutată, să fie asigurată la punctul de treceri de la Leușeni, numărul necesar de colaboratori. Pentru că atunci cînd se ridică scandal, România identifică numărul necesar de colaboratori și o trimit pe o zi, de exemplu, la vamă. Înseamnă că chestia dată este posibilă. Dar dacă nu e posibilă, care e sensul din punct de vamă comun”, a spus Cazacu.

În același timp, directorul Serviciului Vamal, Alexandru Iacub, susține că o soluție la reducerea timpilor de așteptare la trecerea frontierei în special pentru camioanele încărcate cu marfă este aderării țării noastre la Convenția privind regimul de tranzit comun și aplicării Noului Sistem Computerizat de Tranzit de la începutul acestei luni. Potrivit acestuia, noul sistem aduce avantaje semnificative pentru operatorii economici din Republica Moldova, asigurînd o comunicare directă și unificată pe întreg spațiul comunitar.

„Totul o să aibă loc într-un simplu click la frontieră și se va valida. Mai ales dacă este posibilitatea operatorului de a avea statut de expeditor agreat, deci dumneavoastră chiar de pe cîmpurile sau depozitul unde are loc încărcarea mărfii, își pune sigiliile personale, statutul lui este înregistrat în sistem și el toate procedurile le perfectează de la locul de deplasare. Deci, Telenești, Ocnița, unde n-ar fi, pînă la Paris sau la Lisabona”, a declarat Alexandru Iacub.

Referitor la acest sistem, exportatorul Victor Cazacu spune că efectele pozitive ale implementării acestuia vor fi resimțite mai tîrziu, deoarece acum este o perioadă de tranziție. Potrivit lui, declararea mărfurilor nu este cea mai mare problemă, ci lipsa de angajați de la posturile vamale.

Precizăm că din 1 noiembrie, R. Moldova a devenit parte a sistemului unic european de tranzit. Dacă pînă acum transportatorii moldoveni depuneau declarații la fiecare punct vamal, acum o fac doar la punctul de plecare și la cel de destinație finală.

2
0
0
1
9

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

De ce autoritățile din Moldova închid Casa Rusă din Chișinău?
Trădările uniriiSemeniuc Tudor
Timpul se transformă în basm...Катрук Валерий