Transnistria stiri: 1399
Preşedintele stiri: 4055

De ce acciza la motorină ar urma să fie majorată în următorii ani

13 iun. 14:30   Economie
4126 1

Ministerul Energiei a propus o majorare mai semnificativă a cotelor de acciză la carburanţi, în special la motorină, atît pentru că aceasta este semnificativ mai mică decît nivelul din statele europene, cît şi pentru că acest tip de combustibil este poluant.

În acest sens, Ministerul Energiei invocă prevederile Anexei I la Directiva 2003/96/CE din 27 octombrie 2003 privind restructurarea cadrului comunitar de impozitare a produselor energetice și a electricității, potrivit căreia „rata minimă de impozitare aplicabilă carburanților la nivel comunitar este de 0,359 euro/litru de benzină și 0,330 euro/litru de motorină, în timp ce în Republica Moldova aceste cote în anul 2023 au fost la nivel de aproximativ 0,290 euro/litru la benzină și aproximativ 0,135 euro/litru la motorină”, transmite mold-street.com.

În Moldova, acciza la motorină este de 2,5 ori mai mică

„Conform statisticilor UE, pentru anul 2022, acciza medie a constituit 0,55 euro/litru la benzină și 0,44 euro/ litru la motorină. În consecință, constatăm că, dacă nivelul accizei pentru benzină în Republica Moldova este de circa 81% din nivelul minim european, atunci acciza la motorină este de doar 41% și urmează a fi eminent ajustată”, argumentează Ministerul Energiei.

În acest context, Ministerul Energiei a propus în proiectul de politică bugetar-fiscală și vamală pentru anul 2025 „majorarea pentru următorii 3-5 ani a cotei accizei pentru motorină în raport cu majorările care vor fi operate la benzină, astfel încît Republica Moldova, în calitatea sa de țară candidată la UE, să se apropie cît mai mult de cerințele minime comunitare aferente taxelor respective”.


Se menţine o subvenționare încrucișată

Un alt aspect important invocat de Ministerul Energiei este necesitatea promovării „unei politici „verzi” de descurajare a utilizării motorinei în calitate de carburant pentru transportul privat”.

„Astfel, prin păstrarea, în continuare, a politicii de subtaxare a motorinei în raport cu benzina și, în consecință, o subvenționare încrucișată evidentă dintre accizele aplicate la cele două tipuri de carburanți, constatăm că totuși nu toți consumatorii de motorină urmează să se regăsească printre beneficiarii acestor subvenționări. Prin urmare, dacă în cazul deținătorilor de autoturisme care le utilizează în scopuri private, aceste politici au doar un efect dăunător pentru mediu și o ratare de către buget a unor venituri suplimentare, atunci în cazul unor grupuri-țintă de beneficiari, precum ar fi de exemplu producătorii agricoli, aceste politici s-au dovedit a fi mai puțin eficiente și apreciate de către aceștia, dat fiind faptul că în anul 2022 s-a recurs inclusiv la mecanismul de rambursare a accizei”, afirmă conducerea Ministerului Energiei.

În context, instituţia consideră că pentru categoriile de consumatori din domeniul agriculturii ar fi oportună aplicarea în continuare a mecanismului de acordare a subvențiilor pentru motorină în conformitate cu Hotărîrea privind acordarea subvențiilor complementare pentru acciza la motorină din Fondul național de dezvoltare a agriculturii și mediului rural HG nr. 466/2023.

Ministerul Finanţelor care a elaborat şi promovat proiectul de politică bugetar-fiscală și vamală pentru anul 2025 nu acceptă însă propunerea Ministerului Energiei.

„La moment, Anexa nr. 1 (la titlul IV din Codul fiscal. Mărfurile supuse accizelor - n.r.) prevede un calendar de creștere a cotei accizei care asigură predictibilitate veniturilor fiscale la bugetul de stat, precum și care determină stabilizarea situației din piața produselor petroliere”, susţine Ministerul Finanţelor.

Totodată, cei de la Finanţe menționează că, potrivit calendarului stabilit pentru următorii trei ani, se observă o creștere a cotei accizei la produsele petroliere cu 7% anual.

0
0
0
2
18

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

La ce vor duce modificările la Codului Penal privind extinderea noțiunii de ”trădare de patrie”?