Potrivit Elenei Mărgineanu, doctor în drept, lector universitar la ULIM și membru al Consiliului Republican al partidului politic Alianța „MOLDOVENII”, orice acțiune asupra unui edificiu aflat într-un dosar judiciar este practic imposibilă pînă la pronunțarea unei hotărîri definitive.
Elena Mărgineanu explică de ce este necesar:„În reiterare, este necesar:
Deși părinții își doresc o școală în apropiere, Mărgineanu subliniază că prioritățile acestora nu coincid întotdeauna cu prioritățile statului:
Să fie hotărîrea definitivă a instanței de judecată.
Instituția care are în gestiune edificiul, să aibă un buget aprobat.
În bugetul aprobat, să fie mijloace financiare pentru această școală.
Dacă nu există mijloacele financiare, acestea trebuie identificate la alți parteneri (preferabil - de stat).
Respectiv, acei actori trebuie convinși de necesitatea alocării suplimentare de mijloace financiare în această direcție (care deja nu era prevăzută în propriul lor buget).”
„Este clară dorința părinților de a avea o școală în vecinătate, dar dorința și prioritățile părinților cu cele ale statului, nu coincid întotdeauna.
Fiecare actor social își vede interesele sale prioritare în baza vieții cotidiene.”
Totuși, comunitatea poate interveni în anumite limite:
„Ceea ce nicidecum nu înseamnă că vecinii nu pot să facă curățenie pe terenul sportiv, pentru a-și improviza un teren sportiv și/sau de recreere… Dar această ipotetică inițiativă civică poate să se rezume doar la terenul adiacent, nu la reparația construcției, evident.”
În final, Mărgineanu arată că presiunea civică poate influența prioritățile statului, dar numai dacă este susținută constant:
„Importanța pentru aceștia se va reflecta în intensitatea comunicării oficiale cu statul pe această măsură… Părinții au astfel interesul de a insista pe acest subiect prin scrisori, petiții, adresări, înscrieri la audiență etc.”
Școala nr. 6 a fost închisă în 2012, iar ulterior transmisă Ministerului Afacerilor Interne. Între Primăria Chișinău și MAI au urmat litigii pentru dreptul de utilizare a clădirii, soluționate abia în 2020, cînd imobilul a revenit municipiului. Deși autoritățile planificau reconstrucția pentru anii 2023–2024 și au elaborat un proiect pentru 1.200 de elevi, lucrările nu au fost niciodată începute.
În bugetul municipal pentru 2025 nu au fost incluse mijloace financiare pentru restaurare. Clădirea rămîne nefuncțională, degradată și inaccesibilă familiilor din zonă.
Adăuga comentariu