TEMELE PRINCIPALE Toate Știrile

mai multeminimizează

FMI dezvăluie secretele guvernului Sandu și a principalilor beneficiari ai ”furtului secolului”

FMI dezvăluie secretele guvernului Sandu și a principalilor beneficiari ai ”furtului secolului”

Cine comandă ”muzica” în Moldova: majorează impozitele, tarifele la gaze și energia electrică?

Declarațiile Maiei Sandu capătă un al doilea sens

La 16 iulie al anului trecut, premierul Maia Sandu a efectuat o vizită în Germania. Acolo a avut o întrevedere cu reprezentanții diasporei moldovenești. Concetățenii noștri au rugat-o să le dezvăluie condițiile noului credit al FMI în sumă de 46,5 mln. USD. Întrebarea era motivată de zvonurile precum că una dintre condițiile pentru oferirea creditului era ca miliardul furat să fie achitat de către cetățeni. Atunci liderul PAS s-a eschivat de la răspuns și a spus că încă nu e timpul, detaliile acordului cu FMI vor fi publicate mai tîrziu, iar ”reformele” prevăzute în acord nu vor afecta cetățenii cu venituri mici.

Dar iată că la începutul lui ianuarie, vorbele ex-premierului au căpătat un al doilea sens, poate chiar cel de bază, pe care ea nici nu-l intuise.

FMI deschide arhivele

După 1 ianuarie, curent, FMI a permis accesul gratuit la materialele de pe site-ul său, inclusiv la arhivele din 1946 încoace. Mai devreme, majoritatea celor 21 mii de publicații ale FMI puteau fi accesate contra plată, mai erau și scumpe.

Instituția internațională bogată, care oferă credite de milioane și miliarde de dolari, cîștiga din monetizarea informației oficiale. Și iată că, răscolind arhivele, putem descoperi și documentele ce țin de începutul creditării guvernului Sandu.

Astfel au devenit publice detalii importante, despre care Maia Sandu nu a vrut să vorbească în fața concetățenilor noștri din Germania. Înțelegem că avea ce ascunde.

În spatele poporului

Documentul este voluminos, abundă de terminologie economică, diagrame, esența lui este clară numai experților, nu și cetățenilor simpli. Totuși, locuitorii Moldovei trebuie să cunoască sensul acestui acord. Este o minunată mărturie a faptului cum autoritățile moldovenești (pe atunci în persoana guvernului Sandu) în spatele poporului, fără consultări publice de amploare, trădează interesele cetățenilor de dragul unui credit de 46 mln. USD, care va împovăra la greu viitoarele generații.

Nota explicativă a guvernului necesită, desigur, o analiză minuțioasă, noi însă vom evidenția acum doar două teme extrem de importante pentru populație.

Transmiterea băncilor moldovenești străinilor

Prima ține de sistemul bancar al Moldovei. În nota sa, guvernul Sandu anunță deschis și bucuros că ”transferarea dreptului de proprietate (investitorilor străini) asupra a trei bănci sistemice este practic finalizată”. Aflăm următoarele: că în conformitate cu angajamentele, Victoriabank este transmisă Bancii Transilvania, cea mai mare bancă din România. Acum Banca Transilvania, împreună cu BERD, deține pachetul de control în mărime de 66,7%. De menționat, că BERD este acționar majoritar la Banca Transilvania.

Următoarea bancă moldovenească transmisă proprietarilor străini este Moldova-Agroindbank. 41,1% din acțiunile Moldova-Agroindbank au fost anulate de către stat și transmise consorțiumului internațional al investitorilor (BERD, Horizon Capital și AB Invalda).

A treia bancă — Moldindconbank. Aici a fost ”folosit mecanismul comercializării inverse, drept rezultat, în februarie 2019, pachetul de control de 63,89% din acțiuni a fost cumpărat de compania nebancară din Bulgaria, Doverie United Holding, înregistrată la Bursa de valori din Sofia”. După care guvernul anunță că prin asemenea ”scheme de însănătoșire” vor trece și celelalte bănci moldovenești, mai mici, cu excepția celor care deja au investitori străini.

Noi vouă – suveranitatea și sistemul bancar, voi nouă – credite

Desigur, observatorii profesioniști nu au aflat nimic nou din informația de mai sus. Cu excepția confirmării prin acte a faptului că transmiterea sistemului bancar către străini era angajamentul asumat de autorități pentru creditele oferite guvernului. Noi vouă – suveranitatea și sistemul bancar, voi nouă – credite. Că procesul a înaintat mult și a afectat toate băncile moldovenești noi am aflat din declarațiile liderului PCRM, Vladimir Voronin. În iulie 2019, Comisia Națională a Pieței Financiare a exclus din Registrul de stat acțiunile Fincombank, ce-i aparțineau lui Oleg, fiul ex-președintelui. Acum, vorba lui Vladimir Voronin, va veni clipa în care fiul va fi nevoit să trăiască din pensia tatălui.

Pentru noi în această istorie este important următorul fapt: transmiterea sistemului bancar al Moldovei la un preț de nimic către Occident a fost urmarea directă a escrocheriei numite ”jaful secolului”.

”Jaful secolului” și super-sarcina lui

Unde au mers banii din sectorul bancar al țării? În Occident, în paradisurile fiscale liniștite – offshore. Și au rămas acolo, convertite în active și proprietăți străine. Care-s băncile ce au efectuat operațiunile dubioase de spălare a banilor? Instituțiile financiare occidentale. Cui aparține sistemul internațional de plăți SWIFT și cine controlează întreaga informație în regim real? Iarăși Occidentul. Ce guvern era în Moldova și, deci, este responsabil de organizarea grandioasei escrocherii financiare? Guvernul Leancă, cel mai proeuropean și mai prooccidental guvern. Cine și la indicația cui a adoptat legea privind achitarea miliardului furat de către cetățeni? Decizia aparține guvernului Filip, proamerican și prooccidental. Și anume FMI a cerut ca achitarea miliardelor furate să fie pusă pe umerii populației, asta era condiția pentru eliberarea unor noi credite. Unind aceste elemente, nu poți scăpa de gîndul că în Moldova ”jaful secolului” avea o super-sarcină. Și anume — stabilirea unui control asupra întregului sistem financiar al Moldovei. Fapt fixat clar în acordurile cu FMI. Inclusiv în cel mai recent, semnat de guvernul Sandu.

Cine îi dictează poporului moldovenesc cum trebuie să trăiască

Da, în declarația cabinetului de miniștri Maia Sanduli (punctul 34) în documentul FMI au fost enumerate viitoarele acțiuni de rambursare a banilor furați. Dar ce înseamnă asta? ”Noi ne vom adresa autorităților și organelor de cooperare judiciară UE și SUA cu rugămintea de a iniția o investigație internațională și urmărirea judiciară a persoanelor implicate în escrocheria bancară”. Astfel guvernul Sandu a recunoscut univoc, că banii furați se află în UE și SUA, iar autoritățile moldovenești timp de 5 ani nu au făcut nimic pentru a investiga escrocheria. Și că trenul deja a plecat. Și că tergiversarea investigării, desigur, a fost parte a scenariului general. Banii nu se vor întoarce, iar întregul sistem financiar al Moldovei aparține occidentului. Cine, așadar, este principalul beneficiar al ”jafului secolului”? Este o întrebare retorică.

Există expresia ”băncile sînt sistemul circulator al economiei”. Și dacă acum întregul sistem bancar aparține structurilor financiare din Occident, cine guvernează această țară? Cine este cel mai mare? Cine dictează poporului cum să trăiască: să prospere sau să sărăcească? Documentul semnat de Maia Sandu și FMI răspunde deplin la această întrebare.

Alte taine ale acordului cu FMI

Ce alte taine mai deschide documentul FMI? Atunci guvernul Sandu a decis de sine stătător, fără consultări cu societatea civilă și experți, un șir de măsuri nepopulare și dubioase. Ele au fost expuse în p. 21 al angajamentelor guvernului. Vedem aici și majorarea impozitelor pe venit, a TVA, a accizelor și a impozitului imobiliar.

Și anume:

  • Majorarea impozitelor pentru creșterea capitaluli cu 100% pentru persoanele juridice și 55% - pentru cele fizice;
  • Majorarea taxei TVA pentru HORECA de la 10 la 20%;
  • Anularea scutirii personale pentru venitul anual mai mare de 360 mii lei;
  • Anularea înlesnirilor fiscale aplicate tichetelor de masă, oferite de angajatori;
  • Anularea înlesnirilor TVA pentru mărfurile importate în parteneriat public-privat ;
  • Unificarea cotelor pentru accizele țigărilor cu filtru și fără filtru (adică, scumpirea lor) ;
  • Majorarea cu 20% a impozitului pentru produsele cu ambalaj plastic;
  • Majorarea cotei impozitului pe venit al persoanelor fizice, de la 7 la 12%;
  • Reducerea pînă la 200 euro a taxei neimpozitabile pentru mărfurile transmise prin poștă.

Vedem deci, că angajamentele nu conțin nici un punct care prevede reducerea poverii fiscale.

Majorarea tarifelor pentru gaze și electricitate

Și acum ”cireașa de pe tort”. Maia Sandu declara că ”reformele” prevăzute de acordul cu FMI nu vor afecta cetățenii cu venituri mici. Însă la p.32 al angajamentelor guvernului găsim informația importantă privind viitoarea majorare a tarifelor pentru electricitate și gaze. Nu vom cita aceste fragmente despre ”depolitizarea formării tarifelor” și ”politica tarifară previzibilă, bazată pe metodologii sigure”. Nu ele contează. Diavolul se ascunde în alte detalii. Și anume: stabilirea tarifelor noi în octombrie 2019 conform metodologiei care include ”reglementarea diferențelor în estimarea precedentelor devieri financiare în perioada aprilie 2017 – februarie 2018”. Sensul l-am aflat în august 2019 după ce tarifele pentru energia electrică au fost ”ajustate”, adică s-au majorat.

Același lucru se preconiza și pentru sectorul gazelor. În document se spune: ”noi vom majora tarifele în 2019 în baza metodologiei existente și a prețului de cumpărare a gazelor naturale (reper structural, octombrie 2019)”. Vom aminti că în societate s-a discutat aprins despre aceea că în 2018 și în iarna lui 2019 prețurile pentru gazele importate s-au majorat, însă guvernul Plahotniuc-Filip nu a dorit să majoreze tarifele în preajma alegerilor parlamentare, pentru a nu supăra populația. Și iată că guvernul Sandu a hotărît să corecteze această greșeală regretabilă. Și în octombrie, trecut, locuitorii Moldovei aveau să suporte o nouă ”ajustare” a prețului pentru gaze. Însă guvernul Sandu a fost demis, iar noul cabinet Chicu și președintele Dodon s-au înțeles cu Rusia și ”Газпром” să nu majoreze tarifele pentru populație.

Ale cui interese apărau autoritățile din Moldova?

Deci, pe cine afectează majorarea tarifelor la gaze și energia electrică? Maia Sandu declara în fața diasporei din Germania, că ”reformele prevăzute în acord nu vor afecta cetățenii cu venituri mici”. De facto, însă, majorarea tarifelor afectează anume cele mai neprotejate pături sociale: pensionarii, invalizii, bătrînii solitari.

Și acum, după ce FMI și-a deschis arhivele, oricine poate răsfoi documentele și studia cifrele, diagramele, angajamentele părților, evaluarea și cerințele lor, la urma urmei – poate pricepe esența lucrurilor. Principalul e că poate răspunde la întrebarea: interesele cui, de fapt, apără autoritățile moldovene prin semnarea memorandumului cu FMI.

A ajuns și la populația Moldovei?

Din analiza succintă a unor prevederi din acordul semnat de guvernul Sandu putem trage o concluzie neplăcută. Și aici ne vedem nevoiți să fim de acord cu ex-președintele Vladimir Voronin. Desigur, spusele sale nu reprezintă o descoperire, contează însă că ele au fost rostite de un politician moldovean. ”Toate țările în care a activat FMI nu au obținut succese financiare sau economice… Scopul fondului monetar este să repartizeze în țări ca Moldova, pe care ei le numesc țările lumii a treia, bancnotele (dolari SUA) care nu au nici o valoare”.

Așa că, cetățenii Moldovei (ca și ai altor țări sărace) au primit de la FMI un minunat cadou de Anul Nou. Instituția financiară internațională ne-a deschis tainele guvernului Sandu și a principalilor beneficiari ai ”jafului secolului”.

SERGHEI TCACI

Citește-ne pe Twitter, dacă vrei să afli mai multe

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter


Știrile partenerilor noștri
loading...
Mai multe

Sondaj Toate

load