Transnistria stiri: 1382
Eurovision stiri: 504
Preşedintele stiri: 3997

O companie aeriană municipală, demolarea monumentelor sovietice și rezolvarea ambuteiajelor "în 24 de ore". Ce promit candidații la funcția de primar al Chișinăului?

2 noi. 2023,, 10:00 (reactualizat 2 noi. 2023,, 18:00)   Analitică
7116 1

Mai sînt doar cîteva zile pînă la alegerile locale generale, iar numărul candidaților la funcția de primar general al Chișinăului a crescut pe neașteptate de la 27 la 28 de candidați. Curtea de Apel Chișinău a obligat autoritățile electorale să-l înregistreze pe liderul mișcării social-politice "Speranța-Надежда", Andrei Donică, nu doar în calitate de candidat la primăria Condrița, ci și în calitate de candidat la primăria Chișinău. În buletinul de vot el va figura cu nr. 21.

Consiliul Electoral de Circumscripție nu i-a permis lui Donică să candideze la funcția de primar al Chișinăului tocmai pentru că era deja înregistrat în calitate de candidat la funcția de primar al satului Condrița. Cu toate acestea, instanța de judecată a decis să îi permită să candideze la alegerile locale din capitală. Acum, Donică va acționa în judecată organul electoral și va cere despăgubiri pentru daune materiale, deoarece "au reușit să-mi fure foarte mult din zilele preconizate conform Codului Electoral pentru campania electorală".

Pe de altă parte, majoritatea oponenților lui Andrei Donică în lupta pentru funcția de primar general au putut desfășura fără impedimente campania electorală. Unii dintre candidați nu s-au prea obosit cu programele lor electorale, limitîndu-se la sloganuri sau teze despre dezvoltarea capitalei. Unii dintre candidați, pentru a atrage alegătorii, în promisiunile lor au menționat ceva ce depășește în mod clar competența unui conducător al orașului. Actuala cursă electorală este plină și de propuneri electorale interesante și chiar amuzante - de la colectarea apei pluviale pentru a economisi bani în oraș pînă la crearea unei companii aeriene municipale bugetare Air Chișinău. Precum și de promisiuni geopolitice. De exemplu, candidatul Partidului Liberal, Ion Purice, promite să transforme Chișinăul într-o "cetate românească", un oraș euroatlantic și chiar "a doua capitală a României".

Ce le mai promit alegătorilor candidații la funcția de primar general-2023?

Includerea suburbiilor în componența Chișinăului


Candidatul Partidului Socialiștilor, Adrian Albu, a declarat în cadrul dezbaterilor electorale că a venit timpul ca unele suburbii să fie incluse în componența Chișinăului, iar întreaga infrastructură urbană să fie extinsă și în aceste localități.

Chișinăul are în total 18 suburbii, iar candidatul PSRM consideră că 5-6 dintre acestea ar trebui incluse în componența capitalei, cum ar fi Stăuceni, Băcioi, Durlești, Trușeni, Grătiești. Acest lucru, în opinia sa, va permite dezvoltarea orașului.

Rezolvarea problemei ambuteiajelor "în 24 de ore"

Candidatul partidului Noua Opțiune Istorică, taximetristul Ruslan Popa, consideră că ambuteiajele sînt una dintre principalele probleme ale capitalei și promite să le rezolve "în 24 de ore".

În opinia sa, există o singură soluție care poate rezolva problema ambuteiajelor din centrul orașului - oamenii trebuie convinși să-și lase mașinile acasă și să folosească transportul public. Cum? Prin introducerea parcării obligatorii cu plată în centrul orașului. Potrivit lui Ruslan Popa, parcarea cu plată și-a demonstrat eficiența în capitalele europene: "Aproape toate capitalele europene, chiar și Londra, au introdus parcarea obligatorie cu plată în centrul orașului". Acest sistem, crede el, poate fi benefic și pentru Chișinău. Ruslan Popa a spus că niciunul dintre liderii anteriori ai orașului nu a îndrăznit să întreprindă un astfel de pas de teamă să nu piardă puncte politice.

"În Chișinău există trei probleme principale care nu au fost rezolvate de mulți ani. Acestea sînt ambuteiajele, drumurile rele și parcările. Rezolvînd problema ambuteiajelor, vom rezolva și problema parcărilor, iar banii încasați din taxele de parcare în centru, vor fi folosiți pentru repararea drumurilor. Acestea sînt trei probleme majore care pot fi rezolvate deodată. Desigur, la început majoritatea oamenilor vor fi nemulțumiți că trebuie să plătească, dar peste cîțiva ani toată lumea va vedea avantajele unei astfel de soluții", consideră candidatul din partea partidului Noua Opțiune Istorică.

Și Diana Caraman, candidată din partea Partidului Comuniștilor, intenționează să folosească practica țărilor europene. Însă ea consideră că în centrul orașului, în partea sa istorică, parcarea ar trebui interzisă. "Se face un calcul de rază și, cu cît mai departe de centru, cu atît mai multe parcări trebuie să fie disponibile. La intrarea în oraș acestea ar trebui să fie gratuite sau la un preț simbolic. Dar pentru aceasta trebuie ca transportul public să circule regulat și să fie suficiente mijloace de transport, trebuie să refacem toate aceste parcări și, de asemenea, să vedem ce se întîmplă cu parcările cu plată, care au fost astăzi create, dar, din păcate, sînt uzurpate de firme care ocupă aceste spații, cred eu în mod ilegal", a declarat Caraman în cadrul dezbaterilor electorale.

Candidatul Platformei DA, Victor Chironda, propune rezolvarea problemei ambuteiajelor prin dezvoltarea unei rețele de trenuri urbane. Cu atît mai mult că prin Chișinău există șine de cale ferată, ceea ce înseamnă că nu va fi nevoie de cheltuit mulți bani pentru construcția unui nou traseu.

"Transportul feroviar poate deveni coloana vertebrală a Chișinăului și principalul tip de transport public urban în zona metropolitană. Este nevoie doar de construirea cîtorva stații în perimetrul orașului, care să fie conectate la rețelele existente de troleibuz și autobuz", consideră Chironda.

Ala Popova, candidatul Partidului "Patrioții Moldovei", propune construcția de parcări subterane și drumuri de ocolire pentru a rezolva problema ambuteiajelor.

Candidatul PSRM, Adrian Albu, în cadrul campaniei sale electorale, a prezentat proiectul "15+". "Noi elaborăm programul "15+", care va însemna că dintr-un punct în altul te deplasezi cu mijloacele de transport, iar dacă transferul de la un mijloc de transport public la altul va dura pînă la 15 minute, acesta va fi gratuit. O astfel de practică există peste tot în Europa", a spus el.

Pe de altă parte, Ion Ceban, primarul general în exercițiu al orașului Chișinău, candidat al Mișcării Alternativa Națională, va lupta împotriva ambuteiajelor din oraș prin extinderea și reconstrucția unor artere importante de transport urban. Printre acestea se numără bulevardul Mircea cel Bătrîn, pe care propune să-l prelungească pînă la strada Bucovina (în acest scop sînt necesare 240 de milioane de lei), construcția străzii Mesager pentru a conecta sectoarele Rîșcani și Centru cu sectorul Buiucani în direcția ieșirii din oraș (costul proiectului este estimat la 620 de milioane de lei), precum și reconstrucția străzii Industriale pentru a uni sectorul Ciocana și Botanica (alte 280 de milioane de lei). Potrivit lui Ceban, străzile Mesager și Albișoara ar trebui să dețină o componentă de dublare a traficului.

O altă prioritate a acestuia este gestionarea traficului de către Centrul de monitorizare a traficului, care își coordonează activitatea cu cea a Ministerului de Interne. Iar pentru ca "tot mai mulți oameni să-și lase mașinile, chiar dacă merg în oraș", actualul primar al capitalei va finaliza procesul de creare a parcărilor suburbane în Ghidighici.

Companie aeriană municipală

Candidatul Partidului Social Democrat European, Vadim Brînzaniuc (fostul pretor al sectorului Buiucani), în cazul în care va cîștiga alegerile, vrea să creeze o companie aeriană municipală low-cost Air Chișinău. El consideră că aceasta ar trebui să ofere zboruri către cele mai populare destinații și la prețuri avantajoase.

"În România, cu excepția aeroportului Băneasa, toate aeroporturile sînt înființate și deținute de consiliile județene sau de primării. Pe lîngă aeroporturi, există și companii aeriene. Ideea mea se bazează pe faptul că, după retragerea Wizz Air de pe piața moldovenească, falimentul Air Moldova, în Republica Moldova nu mai există bilete ieftine de avion, iar pasagerii aeroportului din Chișinău au trecut la aeroportul din Iași. Pentru a reduce tarifele la zborurile din Chișinău, propunem primăriei capitalei să creeze o companie aeriană municipală care să corespundă intereselor oamenilor", a declarat Brînzaniuc.

Aceasta propune ca Air Chișinău să opereze zboruri folosind aeronave Airbus A320 închiriate.

Primarul general, în guvern!

Candidatul Blocului Electoral "Ruslan Codreanu" și fostul primar general interimar, Ruslan Codreanu, consideră că primarul general al capitalei trebuie să facă parte din guvern pentru o colaborare eficientă între Primăria Chișinău și autoritățile centrale.

"Cînd vine vorba despre investiții în Republica Moldova, asta înseamnă în primul rînd municipiul Chișinău, care generează 72% din veniturile fiscale. Cînd vorbim despre dezvoltarea turismului, vorbim în primul rînd despre turiștii care vin pe aeroportul din Chișinău. Cînd vine vorba de importul de mașini mai vechi de 15 ani, primarul general trebuie să aibă un cuvînt de spus pentru a nu transforma Chișinăul într-o groapă de gunoi pentru Europa. Primarul general trebuie să fie membru al guvernului și să discute cu miniștrii problemele care privesc municipiul Chișinău", consideră Codreanu.

Hub european la scară europeană

Candidatul partidului de guvernămînt "Acțiune și Solidaritate", Lilian Carp, promite să transforme Chișinăul într-un "hub economic european cu noi locuri de muncă". Acest hub economic ar putea să fie amplasat undeva în regiunea străzii Industriale, deoarece candidatul PAS, dacă va cîștiga alegerile, va renova această stradă și va crea în această zonă un parc industrial pentru agenții economici, dar și "va elabora împreună cu Guvernul un program de atragere a investițiilor străine și locale cu oportunități avantajoase și condiții predictibile".

În opinia sa, economia Chișinăului stagnează în prezent din cauza lipsei de perspective de dezvoltare, iar el își dorește ca "orașul să devină un centru european de dezvoltare economică cu oportunități și noi locuri de muncă".

Planuri pentru strada Industrială are și Ruslan Codreanu, candidat din partea Blocului Electoral Ruslan Codreanu, are consideră că aceasta trebuie să devină parte a ecosistemului de inovare antreprenorială și să contribuie la dezvoltarea economică.

Pe de altă parte, candidatul din partea Partidului Dezvoltării și Consolidării Moldovei, Anatol Usatîi, promite în programul său electoral crearea la periferia orașului a patru platforme industriale multifuncționale, cu conectarea tuturor comunicațiilor inginerești pentru desfășurarea activității de producție.

Colectarea apei pluviale și alte metode de economisire

În cadrul campaniei electorale, mai mulți candidați la funcția de primar al Chișinăului și-au declarat intenția de a "face Chișinăul mai ieftin pentru locuitorii săi".

Astfel, candidatul din partea Partidului Socialiștilor, Adrian Albu, a anunțat că intenționează să transforme Chișinăul într-un oraș ai cărui locuitori vor plăti mai puțin pentru gaze, curent electric și căldură. În acest scop, candidatul PSRM și echipa sa, după ce vor cîștiga alegerile locale, vor negocia achiziția de gaze pentru Chișinău "la un preț mult mai bun": "Atît timp cît PAS se află la guvernare la nivel național, avem posibilitatea să obținem tarife mai mici la nivel municipal".

Adrian Albu a spus că PSRM are relații bune atît în Vest, cît și în Est și deja au avut loc negocieri cu furnizorii și producătorii de gaze pentru aprovizionarea directă a Chișinăului. Albu le-a reamintit celor care au criticat propunerea socialiștilor că piața energiei electrice și a gazelor a fost liberalizată din 2016, iar astăzi legea prevede că consumatorii pot negocia cu furnizori alternativi, iar prețul poate fi, de asemenea, discutat. Deci, problema reducerii tarifelor, a spus el, poate fi rezolvată destul de realist pentru Chișinău.

Ruslan Popa, candidatul din partea partidului Noua Opțiune Istorică, a fost cel mai original în promisiunile sale electorale la capitolul "Economie". El își propune să implementeze pe scară largă un sistem de colectare a apei pluviale, care poate fi folosită pentru necesitățile casnice. Pe site-ul său, candidatul la funcția de primar general a scris că acest lucru va permite reducerea cu 50% a actualelor tarife pentru apă.

Spații industriale la preț de 1 leu

Candidatul din partea partidului "Acasă Construim Europa", Constantin Butucel, se angajează să pună la dispoziția tinerilor antreprenori spații industriale la preț de doar 1 leu pe an. El a declarat că susținerea tinerilor oameni de afaceri este foarte importantă, deoarece ei sînt motoarele dezvoltării, creatori de locuri de muncă și sursa viitoarelor inovații. Butucel promite, de asemenea, să reducă obstacolele administrative. "Eliminarea birocrației inutile și a procedurilor complicate va permite antreprenorilor să se concentreze pe dezvoltarea afacerilor", a spus el.

Candidatul PAS, Lilian Carp, de asemenea, promite rezolvarea problemelor cu care se confruntă mediul de afaceri. O prioritate pentru el este digitalizarea proceselor administrative. "Debirocratizarea proceselor de obținere a permiselor. Fără a mai aștepta șapte-opt ani construcția unui atelier de producție sau renovarea acestuia", a declarat Carp.

Demontarea monumentelor sovietice

Însă candidatul din partea Partidului Național Moldovenesc, Dragoș Galbur, pe care anterior îl deranja denumirea străzii Pușkin și a propus ca aceasta să fie redenumită în strada Regina Maria a României, deoarece "centrul orașului trebuie să reprezinte istoria și cultura noastră națională românească", este deranjat de monumentele din perioada sovietică. Iar dacă va cîștiga alegerile, el promite să demoleze toate monumentele sovietice din capitală, înlocuindu-le cu monumente care "să reprezinte identitatea noastră națională românească".

"Da, mă deranjează monumentele sovietice pentru că eu reprezint poporul meu, reprezint clasa politică naționalistă care are grijă de cultura și identitatea națională. Nu-mi place să merg pe trotuare bine reparate și să trec pe lîngă monumentul lui Kotovski, care a jefuit Basarabia. Nu-mi place să merg pe bulevardul Grigore Vieru, să admir florile și să dau peste monumentul comsomoliștilor leniniști", a declarat Galbur în emisie directă. În opinia sa, redenumirea străzii Pușkin și demolarea monumentelor din perioada sovietică vor marca "începutul unei noi etape de desovietizare a Chișinăului". Cu o astfel de abordare, nu este clar de ce partidul său se numește "moldovenesc".

Reîntoarcerea Parcului Ștefan cel Mare în secolul al XIX-lea

Candidatul Mișcării "Respect Moldova", fostul director al Agenției de Inspectare și Restaurare a Monumentelor, Ion Ștefăniță, consideră că este necesară implementarea unui proiect de reabilitare a parcului central al orașului și redarea aspectului său istoric, așa cum era în secolul al XIX-lea.

Ștefăniță a spus că, în perioada în care activa la Agenția de Inspectare și Restaurare a Monumentelor, a propus un proiect de renaștere a acestei zone protejate, inclusă în Registrul Național al Monumentelor, dar "politica și-a spus cuvîntul" și proiectul a fost blocat.

Atunci a început negocierile cu un grup de arhitecți peisagiști din Chișinău, care l-au ajutat să dezvolte un concept care să-i permită restabilirea aspectului istoric al parcului, așa cum era în secolul al XIX-lea. "Unele alei construite în perioada sovietică trebuie eliminate. Trebuie să restabilim spiritul acestui loc prin înverzire, reabilitare și amenajare", a declarat candidatul "Respect Moldova".

Locuitorii capitalei vor trebui să decidă acum pentru care inițiative sînt gata să voteze, iar care dintre acestea vor rămîne la nivel de fantezii.

2
4
1
2
23

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

La ce etnie vă atribuiți?