X 
Transnistria stiri: 1392
Eurovision stiri: 502

Principalele mituri despre electromobile

15 iul. 2018,, 00:30   Ştiinţă şi IT
6070 1

Despre electromobile există multe zvonuri și presupuneri. Acestea se referă atît la funcționarea, cît și la producția acestora.

Publicația gas2 a adunat cele mai populare mituri și a emis verdictul referitor la nivelul de veridicitate al fiecăruia.

Producția unui electromobil costă mediul înconjurător mai mult, decît producția unui vehicul tradițional

Verdictul: e adevărat.

Cercetările arată că pentru crearea electromobilului este nevoie de mult mai multă energie electrică. Cauza nu este greu de ghicit, bateriile sale fiind uriașe. Pentru a le crea se cheltuie de cîteva ori mai multă energie. De exemplu, Mercedes produce atît modelul B cu motor de ardere internă, cît și cu motor electric. În cazul cu primul model la etapa de producție poluarea totală a mașinii e de 18 %, versiunii electrice îi revin deja 45% din totalul poluării.


Ca să fim corecți, trebuie să precizăm faptul că vehiculele electrice sînt "mai murdare" pînă ]n momentul cînd diller-ul le vinde. După aceea mașinile cu motor de ardere internă le ajung repede din urmă. Chiar și asupra purității electromobilelor influențează faptul de unde vine energia preluată de la stațiile de alimentare. Dacă acestea sînt alimentate de centralele cu combustibili fosili, atunci funcționarea vehiculului electric este doar cu 25% mai ecologică. Dacă sînt alimentate la centrale hidroelectrice sau la alte stații cu energie regenerabilă, atunci ecologicitatea comparativă depășește 64%.

Bateriile electrice pentru vehicule sînt bombe cu efect întîrziat.

Verdictul: afirmația e falsă.

În cea mai mare parte, bateriile cu litiu-ion sînt reciclabile. Probabilitatea ca cineva la sfîrșitul exploatării electromobilului să înceapă pur și simplu să-l îngroape în pămînt este mică. Sistemele moderne de control și prelucrare permit înlăturarea pericolului bateriilor litiu-ion. Dacă comparăm arderea combustibililor fosili și prelucrarea bateriilor, atunci prejudiciile aduse de cele din urmă pentru natură în ultimii ani sînt neglijabile. În timp ce primii sînt responsabili de formarea celei mai mari părți a gazelor cu efect de seră.

În Rusia va apărea în mod sigur criptorubla.

Numărul tot mai mare al electromobilelor suprasolicită rețelele electrice

Verdictul: nu este adevărat.

Electromobilele tradiționale sînt capabile să se încarce la o putere de 3,2 kW de la o rețea normală de acasă atunci cînd puterea curentului nu depășește 16 amperi. Reiese că electromobilele sînt mari consumatori electrici mai convenabili, decît uscătoarele de păr și plitele electrice. Oamenii de știință norvegieni au calculat că către anul 2030 ei vor avea 1,5 milioane de vehicule electrice pe drumuri. Pentru rețele, aceasta va duce la o creștere a solicitării de energie electrică de numai 3%.

Bateria are o durată scurtă de funcționare și este costisitor să fie schimbată.

Verdictul: afirmația e falsă.

Nissan prezintă date că în cea mai mare parte a lor Leaf sînt folosite în calitate de taxi. După 200 de mii de km, capacitatea bateriei scade cu numai 25%. Tesla declară, în general, că după 320 mii km bateria va fi 90% "vie". Reiese că bateriile moderne trăiesc la fel de mult ca motoarele cu ardere internă. În ceea ce privește înlocuirea, nu este necesară schimbarea întregii baterii - puteți schimba anumite porțiuni. Dacă vorbim despre întreaga baterie, atunci recent Nissan a făcut public prețul pentru acest serviciu - 5.499 dolari.

Elon Musk a recunoscut că deține două mașini pe benzină.

Vehiculele electrice transportă poluarea dintr-un loc în altul.

Verdict: Adevăr parțial.

Aceasta este o acuzație populară împotriva electromobilelor. Ea constă în faptul că electromobilele nu elimină, desigur, substanțe poluante, dar poluarea este formată la stadiul producerii energiei electrice pentru acestea.

Adică, dacă mai devreme motoarele cu ardere internă emanau CO2 direct acolo unde era explorat, acum CO2 este eliberat atunci cînd este ars cărbunele pentru obținerea electricității. Nu poți să contrazici pe nimeni în acest caz. Într-adevăr, electricitatea nu este luată de nicăieri. Dar există cîteva momente importante. Producția electricității devine tot mai "verde". Țări întregi renunță la cărbune, ceea ce înseamnă că mașinile electrice devin și mai curate.

Motorul în bază de ioni NASA îl va transporta pe om pe Marte în două săptămîni.

Electromobilele însele sînt proiectate astfel încît să consume mai eficient energia bateriilor. Iar acea energie de care are nevoie electromobilul ca să se deplaseze este mult mai mică, decît la automobilele tradiționale, cu motor cu ardere internă. Transferul poluării în afara orașului într-o oarecare măsură poate fi, de asemenea, percepută ca un plus. Concentrarea smogului în oraș va fi redusă. Dar odată cu dezvoltarea centralelor electrice, acest mit va fi din ce în ce mai fals. Chiar și astăzi electromobilele sînt deja cu 25-65% mai sigure pentru mediu.

0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Ce părere aveți despre inițiativa președintelui Franței, Emmanuel Macron, de a deschide în următoarele luni o misiune permanentă de apărare la Chișinău?