Jumătatea dispărută a Universului a fost găsită în cele din urmă

11 oct. 2017,, 00:30   Ştiinţă şi IT

Un grup internaţional de cercetători a descoperit cele 50 de procente disparate ale materiei vizibile în Univers.

S-a dovedit că materia este împachetată strîns între galaxii și grupurile galactice. Preprintul studiului a fost publicat în arhiv.org. Conform modelului cosmologic LAMBDA-Gold Dark Matter (LGDM), Universul este umplut în proporţie de peste 95% cu materie întunecată şi energie întunecată.

Materia obișnuită (baryonică), care constă din protoni și neutroni, constituie doar 4,6%. Cu toate acestea, observațiile arată că în stele, mediul interstelar și gazul fierbinte al clusterelor galactice se conţin doar 50 la sută din cantitatea teoretică de materie baryonică.

Materia din Univers formează o reţea tridimensională, ale cărei noduri se constituie sub influenţa forţelor gravitaţionale. Aceste noduri, care constă din galaxii sau clusteri galactici mari şi materii întunecate, sînt legate prin structuri filamentare.

Rezultatele modelării hidrodinamice au arătat că anume între clusteri trebuie să se găsească partea lipsă a materiei obișnuite. Ea este numită mediu intergalactic cald-fierbinte (WHIM). Cu toate acestea, este dificil de a o detecta din cauza densității foarte scăzute.

Cercetătorii au analizat datele, obţinute de observatorul planetar Planck, destinat studierii fundalului cosmic de microunde (radiaţiei relicve sau CMB), care a rămas după ce Universul a devenit transparent pentru radiația termică.

Savanţii au căutat schimbări în fundalul, cauzat de trecerea fotonilor CMB printr-un mediu intergalactic termic cald-fierbinte, care ar putea fi localizat între galaxiile roșii luminoase (Luminous Red Galaxies). Acest fenomen este numit efectul Siunyaev-Zeldovici.

În total au fost cercetate 260 mii de galactici. S-a dovedit că în structurile filamentare materia baryonică între ele este de cîteva ori mai densă, decît în medie în Univers.