Vocea diasporei

Economia României, DISTRUSĂ de marile magazine

Economia României, DISTRUSĂ de marile magazine

Trei prevederi care ar diminua influenţa acestora asupra vieţii românilor

Hipermarketurile au cunoscut un adevărat boom în România după anul 2000. „Carrefour Militari” a fost primul magazin „Carrefour” din România şi primul hypermarket din România, fiind deschis în 2001. Pînă atunci, piaţa fusese testată de „Mega Image”, veniţi în România în 1995, „Billa” (1999), „Metrou” (1995) sau „Profi” (2000). Cu excepţia celor de la „Metrou”, celelalte magazine erau de mici dimensiuni şi au fost deschise în oraşe. „Metrou” a inaugurat primul magazin din România pe DN1, aproape de Otopeni! Nici următorii veniţi, francezii de la „Cora” (2003) nu au intrat în oraş. 
 
Următorii ani au produs o schimbare majoră. Dacă iniţial respectau aceleaşi cutume ca în Vest, acolo unde hipermarketurile sînt construite în afara oraşelor, marile magazine au intrat adînc în oraşele româneşti, producînd mari probleme. Construite pe mii de metri pătraţi, primul efect al mutării în oraş al magazinelor a fost blocarea circulaţiei, străzile nemaifăcînd faţă fluxului uriaş de maşini. Cine este de vină pentru asta? Iată doar două cazuri apărute în ultima lună. În Bucureşti, un consilier al primarului general Sorin Oprescu este anchetat după ce ar fi favorizat hipermarketul „Kaufland” prin construirea unui sens giratoriu ca să faciliteze accesul maşinilor. Cristian Poteraş, fost primar al sectorului 6, a retrocedat ilegal un teren, pe care ulterior s-a construit un alt magazin „Kaufland”. Justiţia a considerat că germanii au fost cumpărători de bună credinţă şi a închis cazul.

La începutul anilor 2000, Traian Băsescu era primar al capitalei. În acea perioadă au fost date mai multe autorizaţii de construcţii pentru hipermarketuri în oraş, concomitent cu eliminarea "chioşcarilor". Aşa au apărut „Cora Lujerului”, „Carrefour Orhideea” sau „Auchan Titan”. Următorul efect al acestei extinderi în oraş a fost distrugerea micilor producători din pieţe şi a micilor magazine de cartier. Aceştia au dat rapid faliment, românii preferînd să cumpere doar de la hipermarketuri.
 
Aflaţi pe o poziţie dominantă pe piaţă, marile magazine au ajuns să-și facă jocurile în anumite sectoare ale economiei. Avînd capital german, francez sau belgian, acestea preferă să lucreze cu mărfuri aduse sau produse în anumite ţări, în timp ce producătorii români dau faliment pe bandă rulantă! Aşa se face că în aceste magazine, de exemplu, fructele româneşti sînt o raritate, fiind preferate cele din import. 
 
Acum, piaţa românească de retail alimentar este disputată de Franţa, cu „Auchan” şi „Carrefour”, şi Germania, cu „Kaufland” şi „Lidl”. „Kaufland” este compania de retail cu cei mai mulţi angajați, aproape 22.000 de salariați, iar acest lucru îi oferă un instrument de presiune asupra statului. Nicio ţară nu îşi doreşte cîteva zeci de mii de şomeri peste noapte, nu-i aşa? Dieter Schwarz, proprietarul grupului care controlează „Lidl” şi „Kaufland”, a fost un aprig susţinător al lui Klaus Johannis în campania electorală.

Pentru a încerca să mai oprească din dominaţia pe care o au asupra economiei, un grup de parlamentari a propus o lege care are trei prevederi importante:
  • scoaterea hipermarketurilor în afara orașului
  • închiderea magazinelor duminica
  • punerea la dispoziţie pentru producătorii români a unor spații de vînzare separate de mărfurile din import
 În Ungaria s-a pus deja în aplicare închiderea magazinelor duminica, iar prima ripostă a retailerilor a fost concedierea a 2000 de oameni. 
 
"Problema supermarketurilor constituie o preocupare majoră la nivel european, unde sectorul de vînzări cu amănuntul este dominat de un număr din ce în ce mai restrîns de lanţuri de supermarketuri. Acestea abuzează de poziţia dominantă: exercită un control asupra accesului pe care îl au agricultorii şi alţi distribuitori la consumatori, cu efecte negative asupra condiţiilor de muncă, a protecţiei mediului şi a securităţii alimentare. Se impun, deci, şi măsuri naţionale urgente", spunea în 2014 deputatul Marin Anton, după ce o propunere asemănătoare fusese respinsă la presiunea retailerilor.

„Carrefour”, „Metrou”, „Selgros”, „Lidl”, „Auchan”, „Kaufland”, „Cora”, „Penny”, „Billa”, „Real”, „Mega Image” sînt companii multinaționale care extrag bani din piața românească și exportă profitul. Într-adevăr, aceste companii creează locuri de muncă și taxe, dar fac din România o campioană a importurilor. Statisticile din Vestul Europei arată că la crearea unui loc de muncă în magazinele „Carrefour” dispar din piața job-urilor între 1,5 și 3 alte locuri de muncă. ATENŢIE! Vorbim de piețe reglementate riguros. Probabil că în România este vorba de 7-10 locuri de muncă.
 
Este de-a dreptul uimitor cum în aceşti 26 de ani scurşi de la căderea comunismului niciun român nu a avut inspiraţia sau interesul de a crea un hipermarket românesc, asta în timp ce în Polonia există o reţea de magazine locală care se bate de la egal la egal cu marii coloşi europeni –„Biedronka” - şi unde 90% din totalul produselor sînt „made in Polonia". „Biedronka” are peste 2.500 de magazine şi prospectează piaţa românească. De asemenea, lanţul „PROFI” este deţinut de un fond de investiţii polonez.

În ultimii ani, magazinele româneşti „PIC” şi „SUCCES” au fost eliminate rapid de pe piaţă, patronii acestora fiind acum cercetaţi şi închişi pentru diferite infracţiuni economice. Există pe piaţa de bricolaj firma „DEDEMAN”, a fraţilor Pavăl din Bacău, care a reuşit să domine un segment unde mai concurează firme de renume din Germania sau Franţa.
 

Ați găsit eroarea în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Comentarii Adăugați un comentariu20 comentari

Ivanciuc 12 feb. 21:09

Asta-i dezinformare de tipul: "Capitalismul feroce" ...cu toate acestea viata in RO este de 6 ori mai buna ca in RM si cu 30% mai buna ca in Rusia....asta articol este dezinformare. La nivel macro lucrurile merg din bine in foarte bine iar in RM din rau in foarte rau mai ales acu cu Dodon. S-a dus clovnul Dodon la muscali si au mai pus 5 companii pe lista de interdicite iar nistreenii o sa aiba gazul platit de R. Molotova (!)...! Acu cerseste ca fraerul la iranieni mamaliga. Istoria a aratat ca modelul occidental primeaza celui estic sarac si in descompunere. Mare grija, gaspadari maldafani unde se vrea sa se ajunga cu Molotova !...nivelul de viata (prosperitate) a crescut de 2 ori in RO in ultimii 10 ani !!!...nu uitati Stefan Cel Mare a zis: Mare atentie la muscali ori in Respublika Molotova sunt la conducere prezidentiala (!!!). Interziceti-i prin lege pe bolsevici si directia vest daca mai vreti Maldafani sa mai existe ca stat altfel se descompune in saracie si alienare (!) dupa parearea mea.

https://en.wikipedia.o rg/w iki/List_of_European_countries _by_average_wage

https://ww w.agerpres.ro/politica/2017/01 /01/romania-10-ani-de-ue-orban -in-aceasta-perioada-romania-a -fost-subiectul-unor-transform ari-majore-in-beneficiul-roman ilor-14-55-02

Реальная история 8 feb. 10:29

20 лет как женщина выехала в Германию. Работает на предприятии по комплектованию еды для авиарейсов люфтганзы. Зарплата 2000 евро. После вычетов налогов, квартплаты, расходов на бензин для авто на руках остаётся 300 евро. Веселись, баба!

moldoveanu 3 feb. 11:02

rusurile deamu au grija de Romania, bre.
voi trebue sa va bucurati bai, ca romanii istea au multa mincare gustoasa, dar nu ca voi, roadeti cartofi si ultima drimba a lui putina.
ei nu inteleg bucuria de a manca untura artificiala, sau brinza lu liliputul vostru.
nu stiu romanii gustul produselor falsificate produse in garaj sub moscova de tajici sau uzbeci, nemaivorbind de gustul de boiarysnic.

unu 1 feb. 06:34

Pentru Igor moldovan nu proeuropean 31 ian. 20:19

Igore calatoreste tata. Daca tu nu poti, lasa-ti copii sa o faca! Vor avea de cistigat la minte si iti vor multumi!
Cu cit vor veadea mai multe, cu atit va fi mai greu sa inghita propaganda si minciunile care impinzesc Moldova mai ceva ca o pinza de paianjan.
Si in plus cind iti vor spune ce vad, va trebui sa-i crezi, ca doar sint copii tai!

Nina 1 feb. 01:53

vase: vpolne s toboi soglasna. V Germanii polno "Supermarketov" - "REAL", "Kaufland", "TOOM", Discounterov toshe uima - LIDL, ALDI, PENNY i. t. d... Ceny vezde odinakovye, tovar toshe: Pomidory - gollandskie ili ispanskie, ogurzy - gollandskie, vinograd - italjanskii ili turetskii. Poslednie gody - citoby vyshiti - mestnye proizvoditeli naciali prodavati svoi produkty u sebja doma. Prjamo na ferme moshno kupiti sveshee moloko, u krestjanina moshno kupiti ovosci i frukty, jaica... Ceny namnogo vyse, no zato ja snaju, cito na moei tarelke i cito sosed ne obankrotitsja. Kashdyi iz nas moshet vnesti malenkii vklad v razvitii selskogo hozjaistva! Dlja etogo nushno naciati ceniti trud moldavskih proizvoditelei, economiti sperva na brenderskoi mode cem na ede, i izbavitsja ot moldavskogo slogana " eftin, bun si mult la kilä"!!!

Igor moldovan nu proeuropean 31 ian. 20:19

Igor romanul pro european - Rusia colonii nu avut nici o data. Au avut Britania, Germania, Franta, Belgia, Spania etc. La scoala ai invatat?
Si pe urma ce asa te intereseaza leafa din Rusia? In Rominia e mai bine? De ce atunci atitea moldoveni sint in Rusia si nu in Rominia?

ВасЕ 31 янв. 9:26 31 ian. 16:05

а покупая в соседней забегаловке тот же товар - только у своих да еще и с наценкой - вы кого поддерживаете - думаете, того к кому забежали на огонек по случаю ? )

Sergiu 31 ian. 13:26

Bred dlja debilov)))

MARE RUMEN 31 ian. 11:28

mai "frate" unu de specia bucuresti vrei sa zici ca toti moldovenii cu pasaport romenesc locuesc yn romenia cu mare iubire de romeni si ca yn romenia munca e mai platita? Cine ti-a spalat asa creerii? atunci de ce multimi de romeni cersesc si tylharesc yn europa. Atunci sa stii mai "frate" unu cu CREERUL spalat ca doar un 1% procent din moldoveni cu cetatenie de romena synt stabiliti yn romenia (si din ei cu planuri de a pleca mai departe) restul te asigur se afla yn tarile mai bogate a europei mai mult ...te asigur toti planuesc sa se stabileasca permanent acolo si sa se debaraseze de "multryvnita" cetatenie de romena pentru ca a fi romen yn europa nu e prea mare cinste daca nu crezi yntreaba orce europen si te vei convinge acolo cuvyntul romen se asociaza cu cuvintele tylhar cersetor prostituata si desigur tigan poate vrei sa zici ca nu scriu adevarul?

Вася 31 ian. 09:26

статья правильная. покупая все в гипермаркетах- вы поддерживаете иностранных производителей.

Mai multe

Adăugaţi Comentarii

captcha

Întrebarea zilei Toate

load
PRIVESC EU
privesceu