Economia României, DISTRUSĂ de marile magazine

Economia României, DISTRUSĂ de marile magazine

Trei prevederi care ar diminua influenţa acestora asupra vieţii românilor

Hipermarketurile au cunoscut un adevărat boom în România după anul 2000. „Carrefour Militari” a fost primul magazin „Carrefour” din România şi primul hypermarket din România, fiind deschis în 2001. Pînă atunci, piaţa fusese testată de „Mega Image”, veniţi în România în 1995, „Billa” (1999), „Metrou” (1995) sau „Profi” (2000). Cu excepţia celor de la „Metrou”, celelalte magazine erau de mici dimensiuni şi au fost deschise în oraşe. „Metrou” a inaugurat primul magazin din România pe DN1, aproape de Otopeni! Nici următorii veniţi, francezii de la „Cora” (2003) nu au intrat în oraş. 
 
Următorii ani au produs o schimbare majoră. Dacă iniţial respectau aceleaşi cutume ca în Vest, acolo unde hipermarketurile sînt construite în afara oraşelor, marile magazine au intrat adînc în oraşele româneşti, producînd mari probleme. Construite pe mii de metri pătraţi, primul efect al mutării în oraş al magazinelor a fost blocarea circulaţiei, străzile nemaifăcînd faţă fluxului uriaş de maşini. Cine este de vină pentru asta? Iată doar două cazuri apărute în ultima lună. În Bucureşti, un consilier al primarului general Sorin Oprescu este anchetat după ce ar fi favorizat hipermarketul „Kaufland” prin construirea unui sens giratoriu ca să faciliteze accesul maşinilor. Cristian Poteraş, fost primar al sectorului 6, a retrocedat ilegal un teren, pe care ulterior s-a construit un alt magazin „Kaufland”. Justiţia a considerat că germanii au fost cumpărători de bună credinţă şi a închis cazul.

La începutul anilor 2000, Traian Băsescu era primar al capitalei. În acea perioadă au fost date mai multe autorizaţii de construcţii pentru hipermarketuri în oraş, concomitent cu eliminarea "chioşcarilor". Aşa au apărut „Cora Lujerului”, „Carrefour Orhideea” sau „Auchan Titan”. Următorul efect al acestei extinderi în oraş a fost distrugerea micilor producători din pieţe şi a micilor magazine de cartier. Aceştia au dat rapid faliment, românii preferînd să cumpere doar de la hipermarketuri.
 
Aflaţi pe o poziţie dominantă pe piaţă, marile magazine au ajuns să-și facă jocurile în anumite sectoare ale economiei. Avînd capital german, francez sau belgian, acestea preferă să lucreze cu mărfuri aduse sau produse în anumite ţări, în timp ce producătorii români dau faliment pe bandă rulantă! Aşa se face că în aceste magazine, de exemplu, fructele româneşti sînt o raritate, fiind preferate cele din import. 
 
Acum, piaţa românească de retail alimentar este disputată de Franţa, cu „Auchan” şi „Carrefour”, şi Germania, cu „Kaufland” şi „Lidl”. „Kaufland” este compania de retail cu cei mai mulţi angajați, aproape 22.000 de salariați, iar acest lucru îi oferă un instrument de presiune asupra statului. Nicio ţară nu îşi doreşte cîteva zeci de mii de şomeri peste noapte, nu-i aşa? Dieter Schwarz, proprietarul grupului care controlează „Lidl” şi „Kaufland”, a fost un aprig susţinător al lui Klaus Johannis în campania electorală.

Pentru a încerca să mai oprească din dominaţia pe care o au asupra economiei, un grup de parlamentari a propus o lege care are trei prevederi importante:
  • scoaterea hipermarketurilor în afara orașului
  • închiderea magazinelor duminica
  • punerea la dispoziţie pentru producătorii români a unor spații de vînzare separate de mărfurile din import
 În Ungaria s-a pus deja în aplicare închiderea magazinelor duminica, iar prima ripostă a retailerilor a fost concedierea a 2000 de oameni. 
 
"Problema supermarketurilor constituie o preocupare majoră la nivel european, unde sectorul de vînzări cu amănuntul este dominat de un număr din ce în ce mai restrîns de lanţuri de supermarketuri. Acestea abuzează de poziţia dominantă: exercită un control asupra accesului pe care îl au agricultorii şi alţi distribuitori la consumatori, cu efecte negative asupra condiţiilor de muncă, a protecţiei mediului şi a securităţii alimentare. Se impun, deci, şi măsuri naţionale urgente", spunea în 2014 deputatul Marin Anton, după ce o propunere asemănătoare fusese respinsă la presiunea retailerilor.

„Carrefour”, „Metrou”, „Selgros”, „Lidl”, „Auchan”, „Kaufland”, „Cora”, „Penny”, „Billa”, „Real”, „Mega Image” sînt companii multinaționale care extrag bani din piața românească și exportă profitul. Într-adevăr, aceste companii creează locuri de muncă și taxe, dar fac din România o campioană a importurilor. Statisticile din Vestul Europei arată că la crearea unui loc de muncă în magazinele „Carrefour” dispar din piața job-urilor între 1,5 și 3 alte locuri de muncă. ATENŢIE! Vorbim de piețe reglementate riguros. Probabil că în România este vorba de 7-10 locuri de muncă.
 
Este de-a dreptul uimitor cum în aceşti 26 de ani scurşi de la căderea comunismului niciun român nu a avut inspiraţia sau interesul de a crea un hipermarket românesc, asta în timp ce în Polonia există o reţea de magazine locală care se bate de la egal la egal cu marii coloşi europeni –„Biedronka” - şi unde 90% din totalul produselor sînt „made in Polonia". „Biedronka” are peste 2.500 de magazine şi prospectează piaţa românească. De asemenea, lanţul „PROFI” este deţinut de un fond de investiţii polonez.

În ultimii ani, magazinele româneşti „PIC” şi „SUCCES” au fost eliminate rapid de pe piaţă, patronii acestora fiind acum cercetaţi şi închişi pentru diferite infracţiuni economice. Există pe piaţa de bricolaj firma „DEDEMAN”, a fraţilor Pavăl din Bacău, care a reuşit să domine un segment unde mai concurează firme de renume din Germania sau Franţa.
 

Ați găsit eroarea în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Comentarii Adăugați un comentariu20 comentari

РМ 30 ian. 12:19

гипермаркеты ... "извлекают из румынской экономики прибыль и экспортируют ее" - вот это проблема, конечно, как и то, что на полках больше импортных товаров - отсюда и "экспорт валюты" соответственно, - есть над чем поразмышлять в плане инвестиционной политики и ДИЛЛЕРСКИХ услуг для поставщиков от ...производителя, - тогда прибыль "продавцам" будет выгоднее вкладывать в местное производство, как и составлять их перечень для рассмотрения курирующим структурам местного производителя - от большого до самого маленького...
ну, а закрывать по выходным дням такие маркеты, - это безрассудство - ведь и "частные лавочки", в основном, отовариваются, как на оптовых базах, именно в такие дни.... - зато учет движения товаров и работы и для налоговиков намного меньше ...не только для сокрытия прибылей !
а сколько и каких супермаркетов и на какое количество населения в округе нужно - там ведь тоже есть какие-то нормы - чтобы еще и конкурентность между "магазинных дел мастеров" не нагнетать, и стимулировать производство КАЧЕСТВЕННОЙ продукции - здоровых людей больше и, соответственно, потребителей тоже!

Mihai 30 ian. 17:51

Mai sunt in orase malluri in care romanii isi petrec timpul liber. Aproape toate orasele au supermarketuri in care se gasesc produse.

Igor romanul pro european 30 ian. 18:24

Rusia si coloniile ei sunt mai sarace decat cele mai sarace tari din UE, vai de capul lor cu salarii de 5-6 ori mai mici decat in Europe de vest !

https://en.wikipedia.org/wik i/List_of_European_countries_b y_average_wage

Salar mediu net in mana 2016
SUA – 2350 euro
Germania – 2265 euro
Franta – 2157 euro
Anglia – 2140 euro
Italia – 1725 euro
Spania – 1718 euro
Portugalia – 984 euro
Polonia – 756 euro
Ungaria – 613 euro
Romania – 484 euro
Rusia - 430 euro !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!
Bulgaria – 383 euro
Serbia - 372 euro
Belarus - 310 euro !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Kasakhs tan – 261 euro !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!
Rep Moldova – 198 euro !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!
Ucraina – 153 euro !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

proevropiantsu Igorku 30 ian. 19:52

Ага, забыл еще рядом приписать
ГАЗ -
НЕФТЬ -
ЭЛЕКТРИЧЕСТВО -
Отопление и другие услуги -
Да и вообще, это ты где в Европе такие зарплаты нашел??? Это у румын, которые там .опу моют, или других мигрантов ???
То же сравнил х.. с пальцем !!!

cid 30 ian. 20:07

Numai minciuni

Nina 31 ian. 01:33

Igorju: tarifnaja oplata rabotnika torgovli v Germanii (3-letnee obucenie!) ot 1788,-Evro(byvsee GDR) do 2594,- Evro (FRG). Shenscina, nezamushnaja, bez detei = 53% zarplaty uhodit na nalogi, sozobespecenie i pensiju.
2594,00 - 53% = 1220,00 Evro na ruki! Kvartira, komunalnye, televidenie, elektricestvo = 800,00 Evro. 420,00 Evro na edu, odeshdu, obuv i proezd na rabotu i obratno!!! Otpusk - na Balkonii - esli esti! Ljudi, ne byvavsie za granizei, citajut takie posty kak tvoi, sobirajut cemodany i pokidajut strany i tolko pozdno soobrashajut, cito v Evrope ne vse zoloto cito blestit. I malo kto iz nih priezshaja v otpusk rasskazyvaet pravdu, potomu cito ne hotjat pozoritsja!

moldoveanu 31 ian. 05:34

Igor romanul pro european = 0 euro !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!

unu 31 ian. 05:59

Sa spunem ca Romania, Uniunea Europeana, SUA si cine mai vreti au economia "distrusa"... Intreb: cu ce ne ajuta asta pe noi? Traim noi mai bine de pe urma la asta?
Articole de spalat creiere... Creierul uman functioneaza la fel. Fie ca este "rusesc", fie ca este "romanesc". Trebuie numai sa-l folosim.
Pina la urma, daca este asa de rau in Romania de ce nu se intorc moldovenii acasa?
Partea nostima ca moldovenii de limba rusa nu isi dau seama ca SI LOR LI SE SPALA CREIERUL.

Stati sa vedem ce mai face nebunu nostru pe la Bruxelles... Sper sa nu il bage aia prea tare in seama, ca altfel o sa fie vai si amar de moldoveni.

Nali 31 ian. 08:48

Mai bine ar scrie de rețelele de farmacii și de banci la fiecare stațiie și mai că nu avem în fiecare casă, dar nu despre rețelele de magazine mari. Bandiții noștri care au rețelele de magazine "Fidesco",Green Hils" сu prețuri înflate și uitațivă la calitatea produselor retrăesc de concurență. Acei ce ne spală creerii prin reportajele lor le este îtrun loc producătorii și prodesele noastre parcă în magazinele "Fidesco",Green Hils",Nr.1 sînt produse autohtone, tot sînt aduse fiindcă le este mai convinabil să aducă acelaș mărar sau castraveț, roșii de cît să le ajute producătorilor noștri, să le facă condiții, să le dăe ajutoare crească producția aici pe loc.

edd 31 ian. 08:51

de cind in SUA salariul de achita in EURO?

captcha

Întrebarea zilei Toate

load

PRIVESC EU

privesceu