Transnistria stiri: 1424
Eurovision stiri: 508
Preşedintele stiri: 4002

Almat Aidarbekov: Kazahstan poate deveni pentru Moldova o poartă spre Asia Centrală, iar Moldova poate ajuta Kazahstanul să consolideze relațiile cu UE. P. 2

22 mar. 18:00   Analitică
5031 0

(Continuare. Începutul - la 22.03.2024)

Continuăm să facem cunoștință cititorilor cu interviul oferit site-ului «Noi.md» de Almat Aidarbekov, Ambasador Extraordinar și Plenipotențiar al Kazahstanului în Moldova

Au trecut mai bine de doi ani de la tragicele evenimente din Kantara. Rusia a jucat un rol principal în stabilizarea situației în timpul tulburărilor din Kazahstan. Cum se dezvoltă astăzi relațiile dintre Kazahstan și Federația Rusă?

Înainte de toate, vreau să menționez că după ce în a.2019 președinte al Kazahstanului a fost ales Kassym-Iomart Tokaev, a început democratizarea sistemului politic, liberalizarea vieții sociale, demonopolizarea economiei.

Dar noul curs a provocat o respingere vehementă a unui grup de demnitari suspuși, care l-au perceput ca pe o amenințare pentru starea obișnuită a lucrurilor și pentru statutul ”special” al celor aflați la putere. Treptat, creștea împotrivirea lor față de aceste reforme. În rezultat, ei au întreprins măsuri extreme. Evenimentele din ianuarie au fost o tentativă de a organiza o preluare violentă a puterii.

A fost o încercare grea pentru poporul nostru, țara a fost zguduită. Era în pericol integritatea țării. La un moment dat, unii ”binevoitori” i-au propus președintelui să părăsească țara, pentru a-și asigura, chipurile, securitatea personală. Dar șeful statului a declarat din start, că orice-ar fi el va fi cu poporul. Sub conducerea pricepută și fermă a lui Kassym-Iomart Tokaev, noi am reușit să ne isprăvim cu această provocare, să păstrăm unitatea și armonia în țara noastră. Au fost luate măsuri oportune și radicalii au fost respinși ferm.

Ulterior au fost pornite peste 5000 de cauze penale, printre care omoruri, furturi, banditism, huliganism și trădare de patrie. Sute de persoane, inclusiv un șir de demnitari suspuși, au fost condamnate la privațiune de libertate pe termene diferite. O parte din ei au fost amnistiați de către președinte. Este vorba despre oameni, atrași în acele evenimente prin manipulările și provocările instigatorilor.


Cu regret, această tragedie a luat viața multor cetățeni – peste 200. Printre ei erau reprezentanți ai organelor de drept, dar și protestatari, și trecători simpli.

În condițiile de haos și anarhie din timpul acestor evenimente, președintele a decis să apeleze la OASC pentru a introduce în țara noastră un contingent de menținere a păcii pe perioada necesară asigurării stabilității și securității. Trebuie să înțelegem clar, că apelul nu a fost în adresa Rusiei, ci a OASC, din care face parte și Kazahstan. În rezultat, contingentul OASC, compus din 2,3 mii de pacificatori, pe parcursul mai multor zile a asigurat securitatea instalațiilor militare, guvernamentale importante din punct de vedere social din orașul Almaty și zonele învecinate. Forțele Organizației nu au fost implicate în reprimarea directă a tulburărilor. Forțele Organizației nu au fost implicate în reprimarea directă a tulburărilor.

Contingentul OASC a oferit sprijin semnificativ într-un moment critic și a permis forțelor naționale de aplicare a legii să efectueze o operațiune de combatere a terorismului.

Despre relațiile kazaho-rusești pot spune, că Rusia este partenerul strategic și aliatul Kazahstanului. Noi am construit o arhitectură impresionantă a relațiilor interstatale, care include peste 300 de acorduri internaționale. Între țările noastre există un dialog politic constant. Noi interacționăm în cadrul organizațiilor internaționale, precum și în chestiunile, care țin de asigurarea stabilității regionale și a securității internaționale.

Rusia este unul dintre partenerii noști comercial-economici principali. Și nu e de mirare, căci țările noastre au cea mai lungă graniță terestră continuă din lume – peste 7,5 mii km.

Anul 2024 va trece sub semnul președinției Kazahstanului în mai multe organizații și uniuni regionale și internaționale influente. Una dintre acestea este OASC, președinția căreia i-a revenit Kazahstanului. Ce sarcini-cheie își propune această președinție, reieșind din noile realități, provocări și amenințări în lume?

Prioritățile Kazahstanului în OASC au fost formulate de președintele țării în cadrul sesiunii Consiliului de securitate colectivă a organizației, în noiembrie, 2023. Șeful statului a menționat, că una dintre priorități este cooperarea OASC cu țările interesate și organizațiile internaționale în domeniul securității, și a propus concentrarea pe sprijinirea nivelului atins de interacțiune cu ONU și structurile ei. El s-a expus și în favoarea aprofundării continue a cooperării cu CSI și SCO.

Ca și priorități, au fost menționate dezvoltarea cooperării privind combaterea terorismului internațional și a extremismului, combaterea traficului ilicit de stupefiante și substanțe psihotrope.

Direcții semnificative ale președinției noastre în OASC ar fi și combaterea traficului ilicit de arme și a criminalității transnaționale organizate, aprofundarea cooperării pentru prevenirea și eliminarea consecințelor situațiilor de urgență, combaterea infracțiunilor în domeniul tehnologiei informației.

În Kazahstan funcționează concepția «statului audient». Ce înseamnă acesta?

De la alegerea sa, Kassym-Iomart Tokaev a și început efectuarea treptată a modernizării politice și a proclamat concepția «statului audient». Aceasta presupune comunicarea deschisă și transparentă a guvernului cu societatea, reacționarea operativă la toate solicitările constructive ale cetățenilor; construirea unui dialog constant între putere și societate în scopul construirii unui stat armonios.

Voi menționa unele măsuri luate în cadrul acestei concepții. De exemplu, în baza site-ului prezidențial a fost deschisă o sală virtuală de audiență, iar în structura administrației prezidențiale a fost creată o unitate specială care să lucreze cu apelurile din partea populației. Pe baza site-ului prezidențial a fost deschisă o sală virtuală de primire pentru șeful statului, iar în structura administrației prezidențiale a fost creată o unitate specială care să lucreze cu apelurile din partea populației.

În plus, prin decizia șefului de stat, a fost creat Consiliul național al încrederii sociale, din componența căruia fac parte politicieni cunoscuți, activiști civici, influenceri, economiști și intelectuali. Direcțiile de activitate ale Consiliului fiind cea politică, socială și economică, pe agenda lui stau cele mai actuale și acute chestiuni privind dezvoltarea statului.

La nivel legislativ, în Kazahstan a fost modificată procedura de coordonare a organizării unor adunări pașnice și mitinguri – de la permisivă la cea de notificare. Acest lucru le permite kazahilor să-și exprime mai activ poziția civică.

În linii mari vreau să menționez, că în patru ani de președinție Kassym-Iomart Tokaev a inițiat 4 pachete de reforme politice. Una dintre acestea, care a deschis o nouă etapă în dezvoltarea societății kazahe, a fost reforma constituțională din a. 2022. Ea a asigurat trecerea definitivă de la modelul supra-prezidenţial la o republică prezidenţială în cadrul formulei „ preşedinte puternic – parlament influent – ​​guvern responsabil”.

Reforma constituțională a mai permis implementarea sistemului mixt (proporțional-majoritar) de alegere a deputațilorcamerei inferioare a parlamentului. Acum dintre deputați se aleg conform sistemului proporțional,adică pe liste de partid,celelalte - pe circumscripții uninominale. Anume conform acestui sistem în Kazahstan s-au desfășurat alegerile parlamentare din martie, trecut. În rezultat, pentru prima oară în istoria țării noastre în legislativ au acces 6 partide.

În iunie va avea loc Forul II internațional Astana – una dintre principalele conferințe internaționale din regiune. Ce fel de eveniment este acesta, ce scopuri are?

Forul II internațional Astana se va desfășura la 13-14 iunie în capitala Kazahstanului, sub președinția domnului Kassym-Iomart Tokaev.

Credem că forumul va reuni delegați guvernamentali de nivel înalt și lideri de afaceri din întreaga lume, pentru a face schimb de opinii cu privire la cele mai actuale probleme ale timpului nostru și pentru a identifica noi domenii de cooperare.

Reieșind din succesul forumului în a. 2023, la care au participat peste 5000 de delegați din peste 50 de țări, inclusiv șefi de state, politicieni de talie mondială, lideri de afaceri și activiști civici, – AIF 2024 se va axa din nou pe patru direcții principale: politica externă și securitatea internațională, dezvoltarea internațională și stabilitatea, energetica și schimbările climatice, economia și finanțele.

Aceste direcții vor fi principalele teme ale sesiunilor plenare, discuțiilor și oportunităților speciale de networking, al căror scop final este obținerea de rezultate practice pentru renașterea multilateralismului și a noilor oportunități pentru parteneriate bilaterale. E de menționat, că forumul este organizat cu sprijinul ONU, iar partenerul strategic media este postul american de televiziune CNN.

De ce Kazahstanul a ieșit cu inițiativa desfășurării acestui forum? Amplasat în centrul Asiei, Kazahstan este în drept să se considere un pod important între Est și Vest. Și această plasare strategică ne permite să organizăm discuții importante și să contribuim la comunicarea consistentă a celor mai importanți factori de decizie politică, lideri de afaceri și personalități publice din întreaga lume.

Pentru Kazahstan, forumul de la Astana, care va avea sloganul «Inspirăm oamenii, unim națiunile: creăm împreună o lume mai bună», este un jalon important pe arena mondială, dat fiind că în acest an țara va deține concomitent președinția mai multor organizații internaționale, inclusiv Organizația de Cooperare de la Shanghai, Conferința privind Interacțiunea și Măsurile de Consolidare a Încrederii în Asia, Organizația Statelor Turce, Organizația Islamică pentru Securitate Alimentară și Fondul Internațional pentru Salvarea Mării Aral.

Înregistrarea la eveniment a și început. Persoanele interesate se pot înregistra pe https://astanainternationalforum.org/. Deja vedem interesul, pe care îl manifestă reprezentanții societății moldovenești pentru acest forum. Sperăm, că ei vor participa la eveniment.

În Kazahstan există problema nerambursării creditelor de către cetățeni. În acest sens, vreau să întreb ce experiență pozitivă ar putea prelua Republica Moldova de la Kazahstan pentru a rezolva o astfel de problemă ?

Problema nerambursării creditelor de către cetățeni este actuală pentru multe țări, inclusiv Kazahstan. Țara noastră se confruntă cu necesitatea perfecționării continue a abordărilor privind soluționarea problemei date. Adoptarea și adaptarea experiențelor pozitive poate contribui la consolidarea stabilității financiare și la creșterea încrederii în sistemul financiar.

Cauzele acestei probleme pot fi diferite, inclusiv dificultățile economice, educația financiară insuficientă a populației și lacunele legislative sau de reglementare. Să examinăm unele măsuri și practici pozitive, care ar putea prezenta interes pentru Republica Moldova în soluționarea unor probleme analoge.

Pentru a rezolva problemele care țin de liniile de credit restante, în Kazahstan, începând cu a.2020, a fost instituită o interdicție privind acordarea de micro-împrumuturi online cetățenilor care au datorii restante la credite bancare negarantate, și micro-împrumuturi de peste 60 de zile calendaristice

Suplimentar, a fost introdusă condiția privind calculul obligatoriu al coeficientului de pondere a datoriei (CPD), conform căruia plățile lunare pentru toate împrumuturile debitorului nu trebuie să depășească jumătate din venitul său lunar. Plus la asta, de la 1 iulie, 2022 din cele 12 criterii de determinare a venitului debitorului, utilizate la calcularea CPD, au fost excluși 6 indicatori, care nu prezintă dovezi credibile ale venitului debitorului.

Pentru a reduce povara datoriei populației și a limita volumul datoriilor problematice la microcreditele online, din martie 2022, rata maximă marginală a procentelor la microcreditele online a fost redusă de la 30% la 25%.

Din septembrie, 2022 a fost prevăzută reducerea în jumătate a sumei maxime de plată în exces pentru micro-împrumuturile online– de la 100% la 50% din suma microcreditului. Iar de la 1 ianuarie,2022 în privința microcreditelor de consum a fost instituită interdicția privind acumularea de comisioane și penalități după 90 de zile de reținere în îndeplinirea obligației; de la 1 iulie, 2022 a fost introdusă interdicția de acumulare a remunerației pentru microcreditele de consum după 90 de zile de reținere în îndeplinirea obligației.

Pentru a preveni creșterea sarcinii debitoare a populației, din 1 octombrie, 2022 termenul de transmitere de către bănci și organizațiile de micro-finanțare către birourile de creditare a informației despre împrumuturile oferite a fost redus de la 15 zile lucrătoare la 1 zi lucrătoare.

Una dintre cele mai recente reglementări adoptate este Legea „Privind falimentarea persoanelor fizice”, care a intrat în vigoare în martie, 2023 în Kazahstan. Cetățenii aflați în situație financiară dificilă pot apela la procedura falimentării pentru a-și proteja bunurile de urmărirea creditorilor. Asta permite evitarea amenzilor, a penalităților și a altor sancțiuni pentru neîndeplinirea angajamentelor debitoare. Instanța poate elabora un plan de restructurare a datoriilor, care să țină cont de posibilitățile financiare ale datornicului și să asigure rambursarea treptată a datoriei. Aceasta poate include reducerea sumei datorate, modificarea termenilor de rambursare și limitarea procentelor și penalităților.

După finalizarea procedurii de faliment, unele datorii pot fi anulate, pentru ca cetățenii să înceapă o nouă viață fără povara financiară grea a obligațiilor anterioare.

Procesul de falimentare include, de obicei, consultări privind planificarea financiară și administrarea datoriilor, iar asta ajută cetățenii să-și înțeleagă mai bine posibilitățile financiare și să evite asemenea situații pe viitor.

Kazahstanul joacă un rol-cheie în proiectul chinez „O centură, un drum”. Cum vedeți participarea Moldovei la acest proiect de consolidare și dezvoltare a relațiilor economice externe?

Acest proiect este o inițiativă globală în vederea creării unei rețele de infrastructură, care să unească Asia cu Europa și Africa pe căi terestre și maritime.

În opinia noastră, participarea Moldovei la proiectul «O centură, un drum» poate deschide țării perspective semnificative de consolidare și dezvoltare a relațiilor economie externe. Participarea la acest proiect poate stimula dezvoltarea infrastructurii de transport și a celei logistice, lucru important pentru îmbunătățirea integrării în fluxurile comerciale globale. În plus, ea poate contribui la atragerea unor investiții suplimentare, mai ales în sectoarele –cheie de dezvoltare a infrastructurii, cum ar fi transportul, energetica și comunicațiile.

Moldova poate obține noi oportunități pentru a-și exporta produsele, în special cele agricole și alimentare, în Asia și pe alte piețe acoperite de proiect. Și aceasta va contribui la consolidarea relațiilor politice și economice ale Moldovei nu numai cu China, ci și cu alți participanți la proiect.

Kazahstanul joacă, de asemenea, un rol important în structuri precum CSI și EAEU; Republica Moldova a devenit candidată la aderare la Uniunea Europeană. Cum apreciați perspectivele de dezvoltare a cooperării dintre Kazahstan și Moldova în cadrul organizațiilor internaționale? Ar putea Moldova și Kazahstanul să devină o dimensiune a interacțiunii reușite între aceste asociații globale?

Kazahstan și Moldova se află, într-adevăr, în diferite structuri de integrare regională și internațională, ceea ce creează un fundal interesant pentru interacțiunea lor. Kazahstan este actorul-cheie în organizații ca CSI și EAEU, iar Moldova pășește spre integrare în Uniunea Europeană, devenind țară-candidată la aderare.

Acest prospect conține perspective de dezvoltare a cooperării prin aprofundarea acesteia prin legături economice și comerciale. Cum am mai menționat, pentru țara noastră Uniunea Europeană este un partener investițional și comercial important. Jumătate din investițiile în țara noastră și cca 40% din comerțul extern kazah revin țărilor UE. La aceasta contribuie mult Acordul privind parteneriatul și cooperarea extinsă, semnat cu UE în a.2015 și care a scos relațiile noastre la un nivel nou și net superior. Apropo, țara noastră este prima în Asia Centrală, care a semnat cu UE un asemenea acord.

Kazahstan, care are resurse naturale semnificative, și care tinde să-și diversifice economia, poate căuta noi piețe de desfacere și oportunități investiționale, inclusiv în Moldova. Dar și țara voastră poate fi interesată să atragă investiții și să extindă exporturile de produse agricole.

În ciuda căilor de integrare diferite, Kazahstan și Moldova pot căuta puncte comune de cooperare în cadrul platformelor multilaterale precum ONU, OSCE și alte forumuri internaționale, în special pe probleme de securitate, dezvoltare durabilă și schimbări climatice.

Ce probleme și dificultăți vedeți în relațiile dintre țările noastre?

Voi menționa, că între țările noastre istoric s-au constituit relații calde de prietenie, și nu există careva divergențe. Pe marginea multor chestiuni din agenda regională și internațională pozițiile noastre coincid sau se aseamănă.

Dar trebuie să recunoaștem, că distanța geografică dintre țările noastre prezintă o anumită dificultate în dezvoltarea relațiilor economice. Logistica complicată nu ne permite să exploatăm în deplină măsură potențialul comerțului bilateral. În acest context, punem mari speranțe pe funcționarea la capacitate maximă a Rutei Internaționale de Transport Transcaspic (RITT). Aceasta trece prin China, Kazahstan, Marea Caspică, Azerbaidjan, Georgia și mai departe către țările europene. Deja muncim activ asupra acestei direcții.

Aceasta trece prin China, Kazahstan, Marea Caspică, Azerbaidjan, Georgia și mai departe către țările europene. Deja muncim activ asupra acestei direcții.

Astfel, la finele lui octombrie, 2022 Kazahstan, Azerbaidjan și Georgiaau semnat un acordprivind crearea unei companii feroviare mixte pentru transportul multimodalal mărfurilor pe această rută.

La fel, în cadrul vizitei recente a președintelui kazah în Azerbaidjan,șefii celor două stateau participat la ceremonia de sosire, pe această rută, a trenului-container de la noul centru de transport și logistică kazaho-chinez din Xi'an, China la gara Absheron din Azerbaidjan

În martie, Moldova sărbătorește sosirea primăverii – Mărțișorul, iar Kazahstanul - Naurîz Meiram. Ce doleanțe aveți pentru popoarele Kazahstanului și Moldovei?

Locuitorilor din Kazahstan și Moldova le doresc pace, prosperare și armonie. Fiecare zi să aducă noi oportunități de creștere și dezvoltare. Respectul și înțelegerea dintre oameni să devină baza construirii unei societăți puternice și echitabile. Doresc să înflorească în continuare culturile noastre, să-și păstreze tradițiile unice și să îmbogățească cu ele comunitatea internațională pașnică.

4
1
0
2
5

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

La ce etnie vă atribuiți?