Un nou studiu dezvăluie motivul dispariției a peste 1400 de specii de păsări

22 dec. 2023,, 04:00   Ştiinţă şi IT

Un studiu recent al Centrului Britanic de Ecologie și Hidrologie (UKCEH) a dezvăluit că activitățile umane au avut consecințe fatale asupra păsărilor, distrugînd peste 1400 de specii, cu aproximativ de două ori mai mult decît estimările anterioare.

Observațiile regulate asupra numărului de păsări au început în secolul al XVI-lea. Pentru a studia speciile care existau înainte, oamenii de știință se bazează pe fosile. Cu toate acestea, datele furnizate de fosile sînt incomplete, deoarece oasele goale și ușoare ale păsărilor sînt slab conservate în depozite, transmite gismeteo

Autorii noului studiu au utilizat modelarea computerizată, bazată pe date istorice și estimări moderne ale populațiilor de păsări. Rezultatele au arătat că în ultimii 130.000 de ani, oamenii au provocat dispariția a 1430 de specii de păsări — aproape 12% din total.

«Este posibil ca lumea să fi pierdut nu doar multe păsări remarcabile, ci și rolurile lor ecologice diverse», a remarcat autorul principal al studiului, Rob Cook.

90% dintre speciile dispărute trăiau pe insule. Printre acestea se numără dodo din Mauritius, gargară fără aripi și vînturelul din Sfînta Elena. Cel puțin 570 de specii de păsări au dispărut în secolul al XIV-lea, odată cu sosirea oamenilor în partea de est a Oceanului Pacific, inclusiv în Hawaii și Insulele Cook. Păsările au căzut victime vînătorii, defrișării și prădătorilor invazivi. Un eveniment major de dispariție a avut loc și în secolul al IX-lea, odată cu colonizarea zonei de vest a Oceanului Pacific: Fiji, Insulele Mariane și Insulele Canare, conform Nature Communications.

Oamenii de știință au subliniat că multe păsări au dispărut înainte ca oamenii să aibă ocazia să le descopere și să le descrie. Deoarece păsările au jucat roluri vitale în ecosisteme, dispariția lor a avut un impact semnificativ asupra actualei crize a biodiversității.