Cauza neașteptată a cutremurelor puternice din Japonia

15 dec. 2023,, 02:00   Ştiinţă şi IT

Un vulcan subacvatic cunoscut sub numele de muntele submarin Daiichi-Kashima, situat pe placa tectonică submersă a Pacificului, ar putea fi responsabil pentru o serie de cutremure puternice inexplicabile din ultimii 40 de ani, susține un nou studiu.

Muntele scufundat Daiichi-Kashima, situat la aproximativ 40 de kilometri în largul coastelor Japoniei, se află la joncțiunea a trei plăci tectonice: placa Pacificului la est, placa Filipinelor la sud și placa Okhotsk la nord.

Studiul, realizat de oamenii de știință de la Universitatea din Memphis, a constatat că un munte submarin care pătrunde în mantaua Pămîntului întîmpină o rezistență enormă pe măsură ce se deplasează de-a lungul plăcii înclinate, ceea ce poate duce la blocaje și la cutremure puternice ulterioare.

Deși marea majoritate a activității seismice din jurul muntelui submarin se manifestă sub forma unor mici cutremure, în trecut au avut loc mai multe cutremure puternice cu magnitudinea de 7-7,8 grade, cum ar fi în 1982, 2008 și 2011, pe care studiile anterioare nu le-au putut explica. Autorul principal al studiului, Sunho Lee, a explicat că, în trecut, se credea că frecarea cauzată de munții submarini care interacționează cu o altă placă tectonică era prea slabă pentru a provoca cutremure semnificative. Cu toate acestea, noile descoperiri arată că muntele submarin Daiichi-Kashima are o fricțiune puternică, ceea ce îl face practic imobil și capabil să provoace cutremure mari.

Aceste noi descoperiri științifice subliniază complexitatea proceselor tectonice marine și pot contribui la îmbunătățirea în continuare a sistemelor de avertizare în caz de cutremur și a siguranței în largul coastelor Japoniei.