Transnistria stiri: 1381
Eurovision stiri: 501
Preşedintele stiri: 3996

Ministerul Transporturilor este determinat să stoarcă bani

3 sep. 2016,, 13:10   Economie
14616 3
Foto: trm.md

Dumitru Barbalat

Anual, din bugetul de stat, pentru întreţinerea Ministerului Transporturilor sînt alocate sume importante.


Astfel, în 2015 – 1,82 mlrd. de lei, inclusiv cheltuielile pentru personal au constituit 6,96 milioane de lei. În anul 2016, respectiv, 2,53 miliarde de lei şi 7,3 milioane de lei. Fondul Rutier în 2015 a fost în mărime de 94 de milioane de euro, în 2016 – 103 milioane de euro, iar pentru 2020 este planificată suma de 151 de milioane de euro.

Dacă în statele de personal ale Ministerului Transporturilor sînt 56 de unităţi, atunci în Agenţia transportului auto, subordonat acestuia – deja 120 de unităţi, cu un fond de salarizare de 31,7 milioane de lei.

Precum se vede, în aceste structuri diferența dintre numărul de personal este dublă, iar cheltuielile pentru personalul agenției sînt de 4.5 ori mai mare. Cine și de ce face o astfel de planificare în stat?

Ministerul Transporturilor a publicat pe portalul său proiectul de hotărire a guvernului privind aprobarea bugetului Agenției Naționale pentru Transport Auto (ANTA) pentru anul 2016. Se prevede că veniturile acesteia în urma activității în anul curent vor fi egale cu 51,3 milioane de lei, inclusiv din eliberarea autorizațiilor unice de transport auto – 23,7 milioane de lei. Din acestea – 31,7 milioane de lei vor fi cheltuite pentru personalul agenției (salariile și contribuțiile la fondurile sociale și de medicină). Nu este greu să calculă, că pentru întreținerea unui angajat, lunar, este planificată cheltuirea a cîte 22 de mii de lei!

Trebuie să amintim că, potrivit regulamentului, ANTA este obligată să prezinte proiectul bugetului pentru anul viitor pentru coordonare cu Ministerul transporturilor și aprobarea de către Guvern pînă pe 15 noiembrie curent. Astfel, agenția și Ministerul Transporturilor deja întîrzie cu prezentarea bugetului cu 10 luni. Bugetele agenției pentru anii precedenți nu au fost publicate în „Monitorul Oficial”.

Pentru ce „merite” ANTA și Ministerului Transportului li se permite să încalce în asemenea mod legislația și să nu aibă de suferit disciplinar și financiar.

Conform Legii privind agenția de resort (din 2012), pentru asigurarea realizării politicii statului în anumite sfere de activitate, încredințate ministerului, în subdiviziunea lui pot fi create organe administrative sub formă de agenții, servicii de stat și inspecții de sta. Astfel, inițial, ministerul elaborează și aprobă politica ramurii. Apoi agențiile, serviciile de stat și inspecțiile de stat implementează documentele de politici. Iar ministerul efectuează monitorizarea implementării și aplicării acestora. Cel puțin, așa ar trebui să fie.

Dar cum stau în realitate lucrurile la Ministerul Transporturilor? Conform propriului regulament, Ministerul Transporturilor trebuie să elaboreze și să realizeze politica statului în domeniul transportului și infrastructurii drumurilor, să promoveze politica pentru ameliorarea mediului de afaceri în domeniile competenței și să analizeze documentele de politici pentru asigurarea conformității strategiilor și programelor strategice.

Pentru claritate vom preciza că potrivit Legii cu privire la transport, din structura unică a transportului din Moldova face parte transportul feroviar, auto, aerian, naval, electric urban și de conducte, cu infrastructura lor. Sistemul de transport urmează a fi gestionat de Ministerul Transporturilor, de organele administrației publice locale și alte organe abilitate.

Ce structuri au fost create pentru a ajuta Ministerul Transporturilor?

-Agenția Național a Transportului Autocu 120 de angajați este o structură de stat, aflată în autofinanțare, din contul mijloacelor din plățile agenților economici pentru diferite documente permisive. Agenția trebuie să monitorizeze și să asigure executarea legislației, actelor normative și actelor internaționale în domeniul transportului auto, semnate de Moldova;

- întreprinderea de stat „Serviciul căpităniei portului Giurgiulești”, cu 18 angajați și întreprinderea de stat „Registrul naval”, care sînt finanțate din contul mijloacelor speciale, parvenite din prestarea serviciilor contra plată. „Serviciul căpităniei portului” trebuie să supravegheze securitatea navigației și menținerea ordinii în zona portului și pe căile acvatice interne, a respectării legislației și actelor normative în domeniul transportului naval;

- Autoritatea aeronautică civilă, cu un stat de personal de 92 de unități este o instituție publică de implementare a politicii în domeniul aviației civile, certificării, supravegherii și controlului în domeniul aviației civile a respectării de către persoanele fizice și juridice a legislației în domeniu.

Ministerul Transporturilor a elaborat proiectele și de la începutul anului 2015 încearcă să:

- creeze agenția transportului feroviar, adică structura cu un stat de 46 de unități și un buget anual de pînă la 12,5 milioane de lei, deasupra unei (!) întreprinderi de stat. Întreaga sumă urmează a fi pompată de la ÎS „Calea Ferată a Moldovei” pentru diferite documente permisive. Conform proiectului, prețul unei autorizații trebuie să fie de pînă la 600 de mii de lei;

-reorganizeze Autoritatea Aeronautică civilă în două agenții – structuri publice cu autogestiune completă(desigur, din contul serviciilor contra plată) Agenția aeriană și Agenția pentru cercetarea situațiilor din transport. Și aceasta în pofida faptului că toate structurile publice, inclusiv agențiile, serviciile și inspecțiile de stat, cu funcții de reglementare, control și inspecție, conform legii, trebuie finanțate din buget și doar parțial din contul plăților pentru servicii. Această prevedere a legislației este un principiu de bază al optimizării bazei normative de reglementare a întregii activități antreprenoriale.

- să reorganizeze „Serviciul căpităniei portului Giurgiulești” în agenție și să majoreze semnificativ costul autorizațiilor pentru agenții economici – pînă la $15 mii doar pentru un document permisiv. Și asta contrar Legii cu privire la Portul Internațional Giurgiulești, ce prevede că serviciile maritime trebuie calculate în funcție de baza de $0,0062 pentru un metru cub de capacitate a navei. Legea prevede că pînă în 2030, Portul nu poate fi lichidat sau reorganizat și sînt interzise orice modificări și completări la actualele reguli ale portului. Lichidarea portului înainte de termen poate fi efectuată DOAR cu acordul tuturor părților acordului.

Toate structurile de stat actuale și viitoare ale Ministerului Transporturilor se află în așa-zisa autogestiune, din contul impunerii așa-ziselor servicii agenților economice din domeniu – transportatorilor.

În planul legislativ-normativ, la Ministerul Transporturilor totul e în regulă. Au fost adoptate și sînt în vigoare Legea cu privire la Fondul Rutier, Legea cu privire la aviația civilă, Codul navigării comerciale maritime, Codul transportului feroviar, Codul transportului auto.

Pînă în prezent, Ministerul Transporturilor a elaborat, iar guvernul a aprobat doar:
1. Concepția de dezvoltare a transportului naval, în 2008. Practic, este vorba doar de transportul fluvial. Moldova dispune de următoarele căi navale: -
- Răul Prut, de la gură pînă la or. Ungheni (407 km);
- Răul Nistru de la portul Belgorod-Dnestrovck (Ucraina) pînă la portul Bender (228 km);
- Portul Giurgiulești (133 km) ca complex portuar pe Dunăre;
- Portul Bender (228 km) pe Nistru.

2. Strategia de transport și logistică pentru 2013-2022 și Planul de Acțiuni de implementare a Strategiei în 2013. În prezent, pe piața transportului auto activează 1830 de agenți economici, ce prestează servicii de transport pasageri și mărfuri pe direcții naționale și internaționale. Dintre aceștia, 1250 de operatori efectuează transportul pasagerilor (circa 29 000 de unități de transport auto); 580 de operatori se ocupă cu transportul mărfurilor (circa 6 mii de unități de transport, dintre care 863 corespund cerințelor EURO-0; 44 – EURO – 1; 1361 – EURO-2; 1762 – EURO -3; 220 – EURO-4 și 1916 – EURO-5). Zilnic, sînt efectuate circa 5 mii de curse. Anual – 100 mii de curse internaționale de pasageri și aproape 2 milioane de curse naționale de pasageri. Parcul transportului auto înregistrat constituie curca 745 mii de unități.

În acest sens trebuie să amintim că, potrivit Regulilor de elaborare și a cerințelor unice față de documentele de politic (aprobate printr-o hotărîre de guvern în 2007), la documentele de politici se referă: concepțiile, strategiile, programele și planurile. Doar în set, aceste documente pot prezenta valoare. Separat și fără planuri și programe de implementare – sînt doar intenții și promisiuni frumoase.

Reieșind din cele expuse mai sus, putem constata că la noi:

- lipsesc seturile de documente de politici privind dezvoltarea transporturilor și infrastructurii drumurilor. Ramura supraviețuiește, cheltuiește mijloace financiare în zadar, fără perspective de dezvoltare;

- lipsește infrastructura organelor de stat, finanțate din buget, menite să asigure implementarea documentelor (lipsă?) de politici ale Ministerului Transporturilor. Iar structurile existente, în mare măsură, sînt finanțate nejustificat și ilegal din contul agenților economici;

- Ministerul Transporturilor nu-și îndeplinește funcțiile de bază, stabilite în Regulamentul ministerului. În primul rînd, în parte ce ține de elaborarea și implementarea politicilor în domeniu, de dezvoltare a infrastructurii transportului. Iar în lipsa documentelor de politici nu are rost analiza acțiunilor structurilor-agențiilor etc. de implementare și monitorizare a implementării din partea Ministerului Transporturilor. În fine, atunci de ce există aceste structuri? Nu ar fi mai bine să fie lichidate?

- Măsurile propuse de Ministerul Transporturilor privind crearea unui șir de agenții poartă un caracter local și sînt menite doar să pompeze prin orice căi mijloace financiare de la agenții economici din ramură și să satisfacă ambițiile cuiva, deseori a conducătorilor săi politici.

Nu sînt clare nici intențiile guvernului de a crea pe lîngă Ministerul Transporturilor a unei Agenții unice de administrare a transportului (auto, aerian și maritim). Dacă această Agenția va fi creată după principiile existente, atunci aceasta va fi o super-structură de pompare a banilor din agenții economici din ramură, fapt ce va conduce inevitabil, la scumpirea serviciilor respective și va genera nemulțumirea întreprinzătorilor și cetățenilor, care în final, vor fi plătitori.

0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

La ce etnie vă atribuiți?