Transnistria stiri: 1381
Eurovision stiri: 503
Preşedintele stiri: 3997

BEM, aeroportul şi… stadionul de la Orhei

4 apr. 2016,, 15:30   Economie
29321 13
BEM, Аэропорт и… стадион в Оргееве
Foto: publika.md

Victor Surugiu


Primarul de Orhei, Ilan Şor, unul dintre principalii suspecţi în dosarul privind furtul miliardului din sistemul financiar-bancar al Moldovei, prin intermediul structurilor subordonate lui, ar putea deveni proprietarul complexului sportiv raional.


Cît de corectă este această redistribuire a proprietăţii din punctul de vedere al legislaţiei naţionale, care prevede condiţii speciale în ceea ce priveşte gestionarea instalaţiilor sportive şi deetatizarea lor?

În opinia experţilor, aspectul financiar ar putea constitui factorul principal ce pune la îndoială legitimitatea tranzacţiei de trecere a drepturilor de proprietate pe numele unei persoane fizice.

Conform demersului Clubului „Milsami”


În baza deciziei Consiliului Raional Orhei, adoptate în cadrul şedinţei extraordinare la finele săptămînii trecute, complexul sportiv raional va fi scos la licitație. Construcţia este estimată la 47 de milioane de lei, sumă pe care viitorul proprietar va trebui să o achite pe parcursul următorilor doi ani.

Hotărîrea a fost adoptată în lipsa unui consens în Consiliul Raional: două dintre patru comisii speciale prin care a trecut documentul au dat aviz negativ. Şi, deşi tema privatizării stadionului a generat dezbateri aprinse, decizia a fost adoptată cu majoritatea voturilor consilierilor locali.

Chestiunea privind deetatizarea complexului sportiv a fost inclusă pe ordinea de zi în baza demersului parvenit la Consiliul Raional din partea conducerii Clubului Sportiv „Milsami”, ce aparţine lui Ilan Şor. În demers se solicită permisiunea de a scoate la vînzare complexul sportiv raional, care astăzi se află în proprietatea organelor administraţiei publice locale.

Conducerea Clubului „Milsami” a menţionat că intenţionează să efectueze un complex de lucrări necesare pentru ca acest teren de fotbal să obţină categoria superioară, în conformitate cu parametrii de clasificare a UEFA. Acest fapt, în opinia solicitanţilor, va permite desfăşurarea la Orhei a competiţiilor de nivel internaţional: UEFA se ocupă de organizarea tuturor competiţiilor europene ale cluburilor şi naţionalelor, precum şi distribuie între cluburile şi asociaţiile naţionale veniturile obţinute din publicitate şi transmisiuni.

Pentru reconstrucţia complexului sportiv şi desfăşurarea lucrărilor de construcţie, în următorii ani vor fi necesare investiţii solide. Astfel, la Orhei se preconizează construcţia unei noi tribune şi modernizarea teritoriului din jurul complexului. Totodată, este vorba despre intenţia de a instala un sistem de iluminare nocturnă a stadionului, restabilirea gazonului, reconstrucţia vestiarelor, zonei VIP, a spaţiului pentru presă.

În pachetul de documente lipsesc informaţiile despre prezenţa şi provenienţa mijloacelor băneşti ce urmează a fi utilizate pentru realizarea acestui proiect ambiţios. Între timp, în opinia experţilor, anume aspectul financiar poate fi unul dintre factorii ce pun la îndoială legitimitatea acestei tranzacţii.

De la administrare fiduciară pînă la concesiune


Legea cu privire la administrarea şi deetatizarea proprietăţii publice oferă consiliilor locale competenţe de proprietar în raport cu patrimoniul unităţii administrativ-teritoriale. În competenţa acestora intră întocmirea şi aprobarea listei obiectelor supuse privatizării, precum şi organizarea pregătirii şi desfăşurării acestui proces.

Înstrăinarea patrimoniului public este permisă doar în anumite cazuri. Faptul că complexul sportiv de la Orhei nu este inclus în lista obiectelor proprietăţii publice ce nu sînt pasibile privatizării nu vorbeşte de la sine despre privatizare ca despre varianta optimă de modernizare şi reconstrucţie a acestuia.

Pentru obiectele ce ţin de cultura fizică şi sport, legea prevede un regim legal special. Consiliul Raional avea posibilitatea de a examina diferite variante de deetatizare a patrimoniului public, inclusiv realizarea unui parteneriat public-privat, darea în chirie sau arendă, reorganizarea complexului sportiv în baza atragerii investiţiilor private.

Legea permite autorităţilor locale să selecteze, în baza unui concurs public, parteneri privaţi pentru concesionare, în cadrul căreia statul cedează investitorului dreptul la exploatarea patrimoniului public în schimbul unor plăţi periodice şi gestionării obiectului, asumării potenţialelor riscuri şi responsabilităţii patrimoniale.

Contractul de concesionare poate fi încheiat în privinţa diferitor obiecte de importanţă sau interes naţional sau local, inclusiv complexele sportive. Concesionarea se deosebeşte de privatizare în mod esenţial: tranzacţia este încheiată pe o perioadă determinată (cel mult 50 de ani), iar după expirarea acesteia, patrimoniul este transmis autorităţilor. Totodată, acordul poate fi reziliat în cazul în care investitorul nu-şi îndeplineşte obligaţiile.

O altă variantă este transmiterea complexului sportiv în administrare fiduciară, în cadrul căreia administrarea patrimoniului public are loc în interesul administraţiei locale. În cazul în care administratorul fiduciar nu a asigurat obţinerea rezultatelor convenite, afacerea se reziliază la solicitarea organului de administraţie publică locală.

Totodată, administraţia Orheiului putea anunţa un concurs de selectare a investitorilor privaţi pentru atragerea investiţiilor în scopul modernizării şi reconstrucţiei complexului sportiv. De regulă, acest fapt este precedat de elaborarea unui studiu de fezabilitate, care este aprobat de consiliul local.

Precum menţionează juriştii, privatizarea, adică transmiterea patrimoniului public unei persoane private, este o variantă exclusivă a deetatizării, cînd este vorba despre obiecte cultural-sportive. Legea cu privire la cultura fizică şi sport obligă statul să participe activ la crearea şi dezvoltarea bazei tehnico-materiale în acest domeniu şi să evite riscurile legate de modificarea destinaţiei sau lichidarea obiectelor sportive.

Obiect de importanţă deosebită


„Din punct de vedere legal, Consiliul Raional Orhei, gestionînd complexul sportiv ca proprietate publică, trebuia să se preocupe de protejarea drepturilor şi intereselor legale ale unităţii administrativ-teritoriale şi a populaţiei acesteia, comentează surse din cadrul Uniunii Avocaţilor Moldovei. Este vorba inclusiv despre dezvoltarea culturii fizice şi sportului în raion, atragerea investiţiilor în acest domeniu.

Prin atragerea investiţiilor pe cale deetatizării se înţelege, în primul rînd, nu privatizarea obiectelor din patrimoniul public, ci examinarea posibilităţii şi condiţiilor de transmitere în concesiune sau a altei forme de parteneriat public-privat, în mod obligatoriu împreună cu studiile de fezabilitate.

Totodată, este importantă respectarea unor principii obligatorii ale deetatizării proprietăţii publice, aşa ca eficienţa, legalitatea şi transparenţa. Trebuie luate în consideraţie şi priorităţile de dezvoltare a raionului şi a ţării în general, să fie selectate metode adecvate de restructurare, să fie adoptate măsuri pentru sporirea atractivităţii obiectului etc.

În acest caz, noi nu vedem nici un studiu clar de fezabilitate, nici corespunderea cu priorităţile de dezvoltare a culturii fizice şi a sportului din ţară. Din cauza lipsei de transparenţă, nu e clar dacă au fost adoptate măsurile pentru estimarea costului adecvat al obiectului şi de atragere a unui număr maxim de participanţi la participare sau noi devenim martori la înlăturarea potenţialilor concurenţi şi la adoptarea deciziilor în folosul unui anumit jucător.

Dacă totuşi e să vorbim despre privatizarea complexului sportiv, atunci poate fi doar o privatizare în cadrul proiectelor individuale, deoarece obiectul are o importanţă specială la nivel local. În aceste cazuri, legea prevede privatizarea în cadrul unui concurs investiţional în baza proiectelor individuale cu susţinerea unui consultant financiar independent.

Dar se pare că această cerinţă a fost evitată, deoarece asemenea proiect trebuie expediat spre aprobare guvernului şi să includă o analiză a obiectului pasibil privatizării, plus un studiu de fezabilitate extins privind costul întregului patrimoniu. Totodată, proiectul trebuia să includă un complex de măsuri organizatorice, tehnologice, investiţionale etc., necesare pentru obiectul pasibil privatizării, precum şi obligaţii minime post-privatizare ale cumpărătorului şi alte condiţii legate de particularităţile obiectului. În asemenea circumstanţe ar exista un risc înalt de respingere a ofertei.

În această situaţie, dacă toate cerinţele legale pentru deetatizarea complexului sportiv nu vor fi respectate, tranzacţia ar putea ajunge în vizorul procuraturii, care, după verificare, are dreptul să înainteze o acţiune de revendicare a proprietăţii private. În Moldova, ca şi în alte ţări, există precedente cînd în situaţii similare, în instanţă, au revenit în proprietatea autorităţilor locale obiecte transmite anterior în proprietate privată”.

Conflictul de interese


Experţii atrag atenţia şi asupra altor particularităţi ai tranzacţiei, care, în opinia lor, pun la îndoială legitimitatea transmiterii dreptului de proprietate asupra complexului sportiv. Se ştie că clubul de fotbal al lui Ilan Şor, „Milsami”, în perioada 2013-2015, a obţinut donaţii solide de la compania „Avia Invest”, care, în 2013, a luat în concesionare Aeroportul Internaţional Chişinău.

Peste 5 milioane de lei au fost transmiși în calitate de credit fără dobîndă în baza cîtorva acorduri. Cu titlu de sponsorizare echipa de fotbal a primit circa 10,5 milioane de lei, care, iniţial, la fel au fost acordați sub formă de credit fără dobîndă, iar ulterior „Avia Invest” a renunţat la rambursarea banilor.

În asemenea condiţii, unii experţi ajung la concluzia privind prezenţa unui conflict de interese în cadrul operaţiunii de transmitere în proprietate privată a complexului sportiv de la Orhei. Este vorba despre faptul că beneficiarul profitului în rezultatul acestor acorduri este o persoană sub al cărei control şi în a cărei sferă de influenţă se află compania „Avia Invest” şi echipa de fotbal „Milsami”, precum şi administraţia locală a oraşului Orhei.

Pe de altă parte, legea interzice privatizarea în folosul persoanelor juridice care au participat anterior la deetatizare, dar nu au respectat corespunzător obligaţiile asumate. Acordînd o susţinere financiară Clubului „Milsami”, compania „Avia Invest”, într-o anumită măsură, contribuie la schimbarea proprietarului complexului sportiv.

În timp ce chestiunea privind rezilierea contractului de concesionare a Aeroportului a fost discutată în repetate rînduri la Guvern, iar o comisie guvernamentală specială a constatat la finele anului trecut un şir de încălcări din partea concesionarului, inclusiv nerespectarea în modul corespunzător a obligaţiilor sale. Problema iniţierii procedurii de reziliere a contractului cu compania „Avia Invest” ar putea reveni pe agenda autorităţilor.

La stabilirea oricărei forme de incompatibilitate, participantul la privatizare este exclus din acest proces, la orice etapă. Contractul de vînzare-cumpărare încheiat cu asemenea persoană poate fi declarat nul, fapt ce presupune revenirea obiectului în proprietatea unităţii administrativ-teritoriale cu deducerea pierderilor.
0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

La ce etnie vă atribuiți?