În luna aprilie curent se împlinesc 150 de ani de la reprimarea sîngeroasă a marșului antiunionist organizat de moldoveni la Iași.
Pe 3 aprilie (15 aprilie pe stil nou) 1866, în orașul Iași, sute de locuitori, în frunte cu Mitropolitul Moldovei, au organizat un marș pașnic de protest împotriva unirii Țării Moldovei și Valahiei din anul 1859. Participanții la eveniment au cerut ca Țara Moldovei să-și recapete independența.
Pe parcursul tuturor anilor din momentul unirii celor două principate sub vasalitatea Imperiului Otoman, în Moldova creștea nemulțumirea oamenilor de rînd și a elitei față de atitudinea nedreaptă a autorităților valahe. În pofida înțelegerilor privind drepturile egale ale principatelor în statul unit, în pofida solicitărilor cu privire la desemnarea unei capitale neutre și păstrarea unor împuterniciri pentru Iași, moldovenii au fost mințiți. Chiar dacă primul domnitor al celor două principate unite a fost desemnat un moldovean, A.I. Cuza, peste cîțiva ani el a fost detronat în urma unei lovituri de stat la București, care, în ciuda înțelegerilor anterioare, a devenit unica capitală a statului unit. Deja atunci a devenit clar că pentru Moldova și moldoveni a fost pregătită soarta unei provincii.
În Moldova a apărut și s-a extins mișcarea de independență față de București, pentru restabilirea statalității moldovenești. Printre susținătorii și participanții acestei mișcări au fost cunoscuții reprezentanți ai intelectualității și preoțimii: Nicolae Istrati, Gheorghe Asachi, Ion Creangă etc.
Pe 3 aprilie 1866, adepții acestei mișcări au organizat un marș de amploare la Iași. În fruntea coloanei se aflau Mitropolitul Moldovei, preoți, urmați de reprezentanți ai intelectualității și oameni de rînd. Protestatarii purtau cruci și lozinci: „Jos Unirea!”, „Jos prințul străin!”, „Trăiască Moldova!”. Însă acest marș pașnic pentru dreptate a fost reprimat cu duritate de un regiment dislocat special din Muntenia în Iași pentru a ține situația sub control. Asupra manifestanților pașnici s-au tras focuri de armă și s-au aplicat lovituri de baionete. Protestatarii au fost dispersați. Au murit zeci de oameni, sute au fost arestați, multă lume a fost rănită. A fost rănit și Mitropolitul, pe care l-a salvat și l-a ascuns Ion Creangă, care la fel a participat la acest eveniment.
Numărul exact al morților nu este cunoscut nici pînă astăzi, deoarece această filă rușinoasă a istoriei care caracterizează esența acelei „uniri” și atitudinea Bucureștiului față de Moldova și moldoveni în România este un subiect tabu. Din momentul reprimării sîngeroase a marșului de la Iași și pe parcursul întregii istorii a României contemporane, orice amintiri despre drepturile moldovenilor, despre istoria Moldovei, despre limba moldovenească și etnia moldovenească sînt interzise, fiind calificate drept separatism și activitate antistatală. Moldovenii care au riscat să declare despre drepturile sale sînt supuși represaliilor. Și, dacă în timpurile noastre aceasta se limitează la dosare penale, interzicerea practicării unei anumite profesii sau refuzul de a înregistra „Comunitatea Moldovenilor”, de exemplu, anterior mișcările promoldovenești erau pur și simplu înecate în sînge. Așa a fost în secolul XIX, așa a fost în perioada interbelică, așa a fost în timpul celui de-al Doilea Război Mondial.
Acum, cînd tema unionismului și nimicirii statalității moldovenești din nou se scoate la lumină, fiind înfrumusețată cu promisiuni de viață dulce și imprimată în inimile moldovenilor de rînd prin minciună și speculații, este util de amintit istoria, ceea prin ce au trecut deja moldovenii într-un trecut apropiat. Trebuie de amintit pentru a nu admite repetarea acelor nedreptăți. Și, dacă unioniștii și adepții lor nu-și cunosc istoria sau nu vor să observe filele „incomode”, atunci toți cei care sînt demni de cauza strămoșilor, care țin minte poruncile lui Ștefan cel Mare, care a cerut ca Moldova să fie păstrată pentru urmași, sînt obligați să nu uite adevărata istorie a poporului moldovenesc și statului moldovenesc.
Asa-zisul mars promoldovenesc nu a fost altceva decat o provocare ruseasca; conducerea de atunci se astepta ca "banii rusesci sa faca scandaluri". "Manifestantii pasnici" aveau "pusci si pistoale" si au omorat 2 soldati, "doi soldati cadzura josu, loviti de moarte" "Manifestantii pasnici" mai strigau si "vin rusii in ajutorul nostru" Mitropolitul nu a fost ranit, "fisiceste era ca tot-deauna" Toate acestea se pot citi in ziarele din 1866, care relateaza incidentul. Dar niciodata propaganda Kremlinului nu s-a deranjat cu adevarul istoric. Sursa citatelor: https://tiparituriromanesti.wordpress.com/2011/12/02/miscarea-antiunionista-de-la-iasi-din-3-aprilie-1866/
Pentru 3,,,,,, Omu a pus un link cu ziarele vremii, nu interpretari personale. Ce vrei mai mult? Sau articole de genule celui de mai sus nesemnat si care parca ssunt luate din Pravda sunt mai bune?
Nu trebuie de uitat ce-a fost si ce poate sa se intimple, insa cred ca noua nu fa frica de apara tara Moldovei de toate lerpe care vor sa ne ocupe, iar tradatorii neamului moldovenesc sa fie trimisi in tara ca le plateste, ca au acola nevoie de astfel de persoane.
а почему унионситы молчат? нечего сказать? и вот для 6-го вы хотите объеденяйтесь хоть на принципах федрации хоть как хотите но не с молдововй. с папуасами объеденяйиесь. по уму одинаковы. почему я должен стать румыном? презренной нацией? это же предатели-за фашистов воевали. или забыли? чем они славны? да ничем. пустое место
...ПУСТЬ ВЕРНУТ наши земли и столицу-ЯССЫ!!! ..Нам МОЛДАВСКИМ ЖИТЕЛЯМ-с румынами ни плохого ни хорошего-ЛУЧШЕ НЕ ИМЕТЬ!!! Живи моя МОЛДОВА!!!ЖИВИ И ПРОЦВЕТАЙ!!! (надеюсь за моё МНЕНИЕ-инет не взломаете-юды...)
Еще один русско-фашистско-оккупационный материал.Где русские бандюги-там беспокойства,депортации,убийства, тем более, что речь идет о 1856 годе, когда Бессарабия уже была под оккупацией рашской империи.Вам русским должно быть стыдно за то что натворили на протяжении многих лет на территории Бессарабии, тем более, что вы от Бессарабии отрезали южную часть и Буковину, а сейчас пытаетесь отрезать заднестровье. Мы с рашей никогда не будем.Кто желает связать свою жизнь с вонючим сараем, мы их не держим.
Ты хотя бы сравни русский "вонючий сарай" с нашим Кишиневом, а потом кукарекай. Небо и земля, в каких условиях мы живем и в каких условиях живут москвичи? На зомбированых молдавских каналах нам пытаются впарить, что мы живем в самом прекрасном городе на Земле. С какого перепуга? Мы живем в самом настоящем хлеву. Кроме свинарников мы ничего толкового в жизни не видели и нам кажется, что лучше нашего болота ничего нет. Съездите в Европу и вы поймете разницу, Кишинев- это большая помойная яма, в которую превратили столицу наши горе колхозники-управленцы.
Для 9 Вы не сравнивайте Кишинев с Москвой (основной капитал всей РФ находиться в столице), а с областным центром в РФ (по размеру жителей и площади) и посмотрите явное преимущество в пользу Кишинева. Можете сравнивать более мелкие города, там где основа всей России и увидите что многое там не изменилось еще с советских времен, не говоря о глубинке. По ложью в тексте, вам дал ссылку на оригинал газеты Vocea nationala от 05.04.1866 года, где без политической подоплеки пишут, что призывали против свержения власти кричя что русские приедут и помогут... Не надо забывать, что 2/3 Молдовы находяться с той стороны Прута от современной РМ.
Для 9.Ответь однако ты мне-почему во время окупации Румынии Молдову(с 1918-1940 гг.)румыны так и не внедрили её в составе "Великой Румынии"???А просто довели этот оторванный кусок Молдовы от Великой Молдовы называя её Бассарабией и издевались по полной 22 года!!!Нищета и безграмотность,не каких прав на учёбу и лечении не было у молдован.Тогда не учили румынского языка...а считали молдован как быдло из колонии Бассарабии которые годны только для труда в поле.Кто вы такие румыны???Как вас назвать???
Adăuga comentariu