Transnistria stiri: 1426
Eurovision stiri: 510

De ce statul face ca introducerea în Moldova a automobilelor cu achitarea accizelor să nu fie avantajoasă

22 ian. 2015,, 13:45   Economie
5181 0
Foto: tsn.ua
Comentariul agenţiei "Infotag"

Potrivit rezultatelor anului 2014, din vînzarea vinietelor, la buget au fost vărsate 52 de milioane de lei. Datele demonstrează că anul trecut au fost emise mai puţine viniete decît în 2013: 305 mii faţă de 331 de mii. Iar în echivalent bănesc intrările la buget, dimpotrivă, au crescut – de la 42 de milioane pînă la 52 de milioane de lei.

Orice om care dispune de cunoştinţe minime în economie înţelege ce înseamnă asta. Corect, în 2014 a crescut numărul aşa-ziselor viniete "lungi", acordate pentru automobile cu plăcuţe de înmatriculate străine pe o perioadă îndelungată (180 de zile - "I"). Preţul unor asemenea viniete este de 50 de euro pentru jumătate de an, şi nu 4-8 euro, cît costă vinieta "scurtă" pentru turişti. În 2014 asemenea viniete s-au acordat în număr de 14,9 mii. În total, din vinietele "lungi" statul a obţinut în anul trecut 745 de mii de euro sau 14 milioane de lei, conform cursului actual.

Gîndiţi-vă, 15 mii de automobile cu plăcuţe străine au intrat pe teritoriul Republicii Moldova în 2014, rămînînd să "ierneze" aici. Majoritatea deja demult au alt stăpîn în Moldova. Pentru aceasta este nevoie doar de întocmit o nouă procură din numele cetăţeanului ţării unde este înregistrat automobilul, pe numele cetăţeanului Moldovei, noul său stăpîn. Fiţi de acord că în secolul tehnologiilor informaţionale nu există sarcini mai simple.

Cifra de 15 mii de automobile anual constituit 50% din numărul tuturor automobilelor aduse în Republica Moldova în aceeaşi perioadă, de vîrste diferite pentru care s-a achitat acciza la import. În 2014 asemenea automobile au fost aduse 29 673, dar la importul fiecărui automobil statul a primit nu 50 de euro sub formă de vinietă, ci de la 670 de euro pentru un automobil cu consum mic – pînă la 4455 euro pentru un SUV sub formă de accize (SUV-urile constituie peste 60% din numărul total de automobile importate - "I").

De ce Guvernul nu a dorit să obţină în buget sub formă de accize peste 40 de milioane de lei? I-a fost suficient să obţină sub formă de viniete 14 milioane de lei anual (14,9 mii de viniete "lungi" cîte 50 de euro fiecare) şi să "trîmbiţeze" în presă cît de bine este să permită intrarea oricărei vechituri. Dar cînd în Moldova intră un automobil cu plăcuţe străine, Serviciul Vamal nu-i poate limita vîrsta. În aceasta constă principala problemă creată de noua lege, care ridică restricţiile la timpul de aflare în ţară a automobilelor "străine".

Această lege creează un precedent periculos, făcînd economic neavantajoasă aducerea în Moldova a automobilelor prin achitarea accizelor pentru import. Aceasta, la rîndul său, va distruge piaţa auto din ţară, care trebuie să fie transparentă, pentru ca statul din funcţionarea ei să primească impozite indirecte. Într-o măsură nesemnificativă suferă segmentul civilizat, deoarece dealerii oficial practic nu concurează cu importul "lituanian". Într-o măsură mai considerabilă de pe urma noii legi va suferi importul "gri" de automobile la mîna a doua, deoarece în Republica Moldova oficial este interzis importul autoturismelor mai vechi de 10 ani. Iar cu plăcuţe străine se poate, şi de orice vîrstă.

Societatea nu trebuie să fie indiferentă faţă de faptul că statul suportă pierderi de zeci de milioane de lei anual la aducerea automobilelor în ţară doar din motiv că cineva acumulează cîştiguri din viniete.

0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

© Business

La ce etnie vă atribuiți?