X 
Transnistria stiri: 1399
Preşedintele stiri: 4047

Retro: Doamna gri

30 iun. 2014,, 17:14   Ştiri Auto
5014 0
Foto: Jaguar
Roadsterul antebelic Jaguar SS100 este o raritate, doar 314 unități au fost produse atunci. Iar coupe-ul SS100 – o raritate absolută, acest automobil există într-un singur exemplar! A fost criticat pentru capota lungă, în schimb unul dintre proprietari a fost instruit de însuși Berni Ecclestoun !
"Un dandy britanic" – scria revista Autocar despre premiera uimitorului SS Jaguar Coupe Salonul auto din Londra în a.1938. De culoare gri metallic, automobilul expresiv și aerodinamic, construit în baza luxosului SS100 a fost denumit "unul dintre secretele cele mai păzite ale showului automobilistic". Până la război, a fost etalonul acestui concept – de la farurile Lucas P100, amplasate aproape și lămpile suplimentare FT58 până la grațiosul posterior fără bara de protecție.
Acum orice premieră este precedată de o mulțime de fotografii în Internet. În a.1938 William Lyons și echipa au ținut ”bomba” compactă în secret până la debut. Covertura a fost solemn trasă de pe automobil de Alteța Sa prințul de Kent, care imediat s-a și îndrăgostit de el. Pentru a accentua detașarea de strania abreviatură SS cu toate asociațiile-i obscure, modelul a fost dotat cu inscripții mari Jaguar pe tăblițele de înmatriculare, iar prețul (595 lire) era indicat pe o etichetă în colțul stâng al parbrizului.
Chiar de la începutul carierei, când proiecta atașe pentru motociclete, Lyons se pricepea la formele seducătoare. Se spune, că fondatorul companiei ne prea desena schițe pe hârtie – cu constructorii, el făcea machete în mărime naturală.
Pentru SS100 Coupe , se spune, el a angajat mica întreprindere londoneză Corsica, chiar dacă aceasta era situată departe de Coventry. Lyons era mereu ocupat, avea numeroase idei, îi plăcea să vină în ateliere pentru a urmări procesul de lucru. Moștenirea lăsată de el include trei coupeuri minunate: unicatul SS100, devenit succesorul lui XK120 FHC cu acoperiș rigid, iar mai târziu – senzaționalul E-Type.
Sub capotul coupeului-unicat – un motor cu 6 cilindri, de 3,5 litri și 125 c.p.
La ultimul Salon auto de până la Războiul al II Mondial, la Londra, acoperișurile rigide erau un trend la modă. S-au adunat să le vadă granzii businessului auto și clienții dornici de noutăți. Lyons avea gust estetic,dar și talentul agentului de publicitate. În 1938 el nu putea oferi un model nou,deci trebuia să atragă atenția presei și a publicului cu ceva deosebit.
Nu se cunoaște data exactă, când au început lucrările asupra SS100 Coupe. În lunile de până la premieră la uzină erau multe probleme cu furnizorii detaliilor, e posibil că lucrările au început abia în toamna 1938 . Dar sursele de inspirație sunt evidente: Lyons a fost au admirator al stilului lui Jean Bugatti, de aici – predilecția pentru elegantul Type 57 Atalante. În iunie, Alfa Romeo 8C-2900B al lui Raimond Sommera a dominat în Le Mansh, până nu i-a plesnit – cum, dar, să nu privești într-acolo? Iar Mercedes 540K Autobahn-Kurier devenise deja tame nr.1 de discuție în saloanele auto europene.
Lyons angaja doar specialiștii cei mai buni. Talentatul Siril Holland era responsabil pentru caroserie - el a asamblat manual ”corpul” închis al lui SS100 . Doar capotul și radiatorul mai aminteau de roadster. Pentru a grăbi lucrurile, o parte din elemente – cadranele negre cu dispozitive, mecanismul de schimbare a vitezelor, furnitura portierelor – au fost împrumutate de la alte modele. Nu e de mirare, că mașina cântărea cu 152 kg mai mult ca versiunea deschisă. Totuși, mașina de 3.5litri și 125c.p. asigura peste 160 km/h. Lyons, cică, era contra culorii argintii și doar mai târziu a optat pentru vopseaua germană nouă policrom celuloză.
În ultimii 25 de ani mașina a fost repetat expusă la licitații notorii, însă contrar așteptărilor colecționarii nu au manifestat un interes deosebit.
Pentru a nu fi comparat cu concurenții, Lyons demonstrate mai întâi coupeul unui public select, la hotelul "Grosvenor House". "Dacă l-aș fi văzut la salonul din Paris, unde sunt expuse automobile cu adevărat frumoase, l-aș fi evaluat la 1,5 mii lire ", – scria entuziasmat Tommy Wizdom în ediția specială Daily Herald. Uimitorul SS100 Coupe figura în toate reportajele, mulți autori îi dedicau colonițe aparte.
Mașina a fost cumpărată imediat de clientul permanent al companiei Jaguar Leo Marchi: a fost cadoul lui pentru fiul Gordon, ajuns la 17 ani. Cu numărul EHP 111, în timpul războiului mașina a stat mai mult în garaj, după care Marchi-fiul a vândut-o de două ori mai scump. El a dotat-o cu niște claxoane mai deosebite, pe roțile din față a pus tampoane Ace. Apoi a fost cumpărată de un producător de film, care a vopsit-o în roșu aprins, a adăugat barele de protecție gen XK120, o emblemă pe radiator și deflectoare Auster.
Articolul complet despre acest automobil poate fi citit în numărul de rând al revistei Classic & Sports car, la începutul lui mai. Classis & Sports car – o publicație britanică legendară, consacrată automobilelor clasice și deci obligatorie pentru lectura celor interesați de istoria automobilistică. Plus la Jaguar SS100, eroi ai acestui număr au devenit Aston Martin DB5, Ferrari 250 GTO (cea mai scumpă mașină din lume!), raritatea franceză DB HBR 5 , etc. Unde poate fi cumpărată revista Classic & Sports car, aflați aici.
Cele mai bune materiale din revistă apar regulat pe paginile АвтоВести. Materialele rubricii "Ретро-пятница" pot fi accesate aici. Urmăriți noutățile!

0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

La ce vor duce modificările la Codului Penal privind extinderea noțiunii de ”trădare de patrie”?