Eurovision stiri: 525
Cazul Filat stiri: 350
Transnistria stiri: 1433
Preşedintele stiri: 4022

Inovatiile si aportul lui Henry Ford, care ne sunt în amintiri, la 150-ani de la nastere

31 iul. 2013,, 12:33   Ştiri Auto
8718 0

Foto: din colectia Henry Ford

Chișinău, 30 iulie 2013 – compania Ford Moldova, importator oficial in Moldova compania DAAC Hermes, cu întreaga lume marchează 150 de ani de la naştere marelui fondator Ford Motor Company.

Aport nepreţuit
Aportul lui Henry Ford, la scară mondială, este greu de apreciat. Producerea de automobile de uz larg, pe care a organizat-o, a transformat nu doar SUA, cu economia-i preponderent agricolă, dar şi întreaga lume într-o societate industrială şi urbană prosperă. Mulţi istorici leagă numele lui Henry Ford cu apariţia clasei de mijloc în SUA. Sporirea salariului minim, revoluţionară pentru acele timpuri, a fost o decizie fără precedent, care ulterior a influenţat multe teorii de administrare.
Lumea, desigur, ţine minte automobilele lui. Curiozitatea şi spiritul de antreprenor au făcut ca Ford să creeze un număr mare de inovaţii automobilistice – de la motorul V8 până la sticla de siguranţă.

Spiritul inovator dirijează şi azi Ford Motor Company, reflectându-se în asemenea automobiler, ca F-150, Mustang şi Fusion Hybrid, tehnologiile gen SYNC şi EcoBoost, dar ţi în eforturile angajaţilor, care muncesc în interesele clienţilor companiei pe şase continente.

«Străbunelul meu a tins să facă viaşa oamenilor mai bună, producând automobile accesibile unei familii de mijloc, – a spus preşedintele executiv al comitetului de conducere Bill Ford. – Strategia lui – producerea unor automobile sigure şi econome, comercializate la preţuri rezonabile, – rămâne actuală şi determină viziunea noastră de azi ».


Începuturile activităţii lui Henry Ford
Henry Ford s-a născut la 30 iulie,1863 în regiunea Wayne (Michigan), care ulterior a devenit or. Diborn. A fost cel mai mare dintre cei 6 copii. Mult timp a muncit la ferma familiei, însă patima sa pentru mecanică şi construcţia de maşini a căpătat-o după călătoriile cu tatăl său la oraş, unde a văzut primele maşini, motoare şi strunguri.

În aprilie, 1888 Ford se căsătoreşte cu Clara Briant. Curând a cunoscut succesul – în a. 1891 a devenit inginer la «Compania electrică Edison » şi a pornit o carieră vertiginoasă. Faptul că în 1893 a devenit inginer-şef i-a îmbunătăţit starea financiară şi i-a oferit mai multă libertate pentru propriile experienţe. În acelaşi an s-a născut unicul său copil – Edsel.

În pofida carierei reuşite de la «Compania electrică Edison», Ford a dorit să meargă mai departe şi a pornit o afacere proprie, legată de tehnologiile automobilistice.

În tinereţe, Ford desfăcea tot ce îi nimerea în mâini; foarte curând vecinii îl cunoşteau ca pe un meşter iscusit de ceasornice. Matur fiind, el folosea orice posibilitate pentru a studia mecanica, spre exemplu – învăţa să repare motoarele cu abur şi să utilizeze strungurile. În anii 90 ai secolului 19, Ford s-a axat pe motoarele cu ardere internă.
Primele victorii
Henry Ford şi-a numit primul automobil «cvadriciclu». Maşina i-a permis să obţină un support financiar considerabil, după care a putut părăsi funcţia de inginer-şef la «Compania electrică Edison» şi înfiinţa, în a. 1899 , «Compania auto din Detroit». Din varii motive, aceasta se dezvolta nesigur, şi în a. 1901 Ford o părăseşte pentru un alt proiect. Ceva mai târziu a apărut Henry Ford Company. Dar la 1902 el o părăseşte şi pe aceasta, pentru a se preocupa mai mult timp de perfecţionarea automobilelor sale.

În atelieru-i mic Ford construia noile modele de curse – «Arrow» şi «999». El le-a pregătit pentru curse împreună cu mecanicul, ex-campion la ciclism.

Modelul «999» la cursa pentru «Cupa producătorilor» din Grosse Point (Michigan) era condus de Barnz Oldfild, supranumit de unii istorici cel mai mare pilot al epocii primelor curse auto. Automobilul a ajuns la finiş, devansând concurenţii cu o milă. Mai detaliat despre participarea lui Henry Ford la curse aflaţi aici.

După această cursă, negustorul de cărbuni E.Malcomson s-a arătat interesat de Ford şi automobilele lui. Au devenit parteneri ai noii întreprinderi, şi Ford a purces la elaborarea unui nou model. La începutul a. 1903 au apărut şi alţi investitori. Ford Motor Company a fost fondată la 16 iunie,1903 .

O lună mai târziu Ford are o dificultate – numerarul companiei era de doar 250 dolari. Injecţia financiară atât de necesară a survenit la 13 iulie,1903 – o plată deplină şi două arvune în sumă totală de в 1320 dolari pentru primele trei modele au făcut ca Ford Motor Company să se menţină pe linia de plutire.

Spre sfârşitul lui 2012 unul dintre aceste trei automobile – modelul roşu А 1903 – a fost cumpărat la licitaţie de către Bill Ford, strănepotul lui Henry Ford, şi a fost returnat companiei. Este considerat automobilul produs cu nr.3, cu şasiul nr.30, şi unicul care dintre cele trei, vândute în acea zi, care a supravieţuit.

După ameliorarea situaţiei financiare a companiei, Ford a extins asortimentul maşinilor şi a perfecţionat procesul de asamblare.

Legendarul model Т, apărut în octombrie, 1908 a deschis o nouă epocă în America. Henry Ford şi-a numit cel de-al nouălea model în serie «automobilul universal». Era un vehicul accesibil ca preş, sigur şi simplu în deservire, capabil să circule pe drumurile proaste ale acelor timpuri.
În total, Ford Motor Company a produs şi comercializat peste 15 milioane de automobile model Т , şi astfel cu adevărat a pus ţara pe roate.

Informaţii suplimentare despre modelul Т găsiţi aici.

La 1913, Ford Motor Company a elaborat linia mobilă integră de asamblare a automobilelor. Piesele erau livrate pe transportoare şi cârlige suspendate. Inovaţia a permis mărirea volumului de producere şi micşorarea preţului automobilelor.

În a. 1914 Ford, împreună cu 13 000 angajaţi, a produs 300 000 de automobile; în timp ce alte 299 companii cu un număr comun de 66 350 angajaţi, circa 280 000 automobile.

În a. 1917 a început edificarea uzinei Ford Rouge - era primul pas spre visul lui Ford – complexul de producere cu ciclu închis care permite prelucrarea materiilor prime, confecţionarea pieselor şi asamblarea automobilelor în acelaşi loc. .

Automobile pentru oameni simpli
Nu doar automobilele stăteau la baza succesului lui Henry Ford , dar şi înţelegerea potenţialului de transformare a societăţii.

Până la Ford automobilele erau obiecte de lux, majoritatea concurenţilor lui producea şi comercializa doar automobile pentru bogătaşi. Ford a înţeles, că tehnologiile corecte permit ca automobilele să fie accesibile oamenilor simpli, care vor dori să le procure. Ford şi-a concentrat eforturile asupra eficientizării procesului de producere, pentru a putea produce mai multe automobile la un preţ mai mic.

El a înţeles şi faptul, că oferă oamenilor nu simple automobile – mişcare, mobilitate, un alt stil de viaţă. El a prevăzut urmările producerii în masă, cum ar fi noi locuri de muncă, care la rândul lor vor permite unui număr mai mare de oameni să procure automobilele econome, pe care le producea.

El a transformat compania sa în una internaţională cu mult înainte ca oricare dintre concurenţii săi. Când faima şi forţa antreprenorială a lui Henry Ford era în apogeu, compania sa activa în peste 30 de ţări, inclusiv China, Brazilia şi o mare parte din Europa.

Posibilităţi de creare a unei societăţi mai bune
Principiul de viaţă a lui Henry Ford «Ajută-l pe altul» se manifesta în stilul lui de administrare ; el înţelegea, că remunerarea mărinimoasă a angajaţilor sporeşte satisfacţia lor şi calitatea muncii. Însă declara, că nu crede în binefacerile tradiţionale, şi prefera să creeze posibilităţi pentru ca oamenii să se ajute ei înşişi.

Unele inovaţii, implementate de Ford în compania sa :

  • Salariul de 5 dolari pe zi, achitat de Ford, era de 2 ori mai mare ca salariul standard din ramură şi permitea angajaţilor să cumpere automobilele produse de ei. Ford considera, că astfel el împarte beneficiul companiei cu oamenii, care îl ajută să obţină acest beneficiu.
  • Politica de angajare oferea persoanelor cu dificultăţi fizice şi mintale posibilitatea de a fi angajate în câmpul muncii.
  • Diverse programe de instruire la locul de muncă, care au început cu nişte cursuri de engleză în a. 1914 la uzina «Highland Park», au apărut atunci, când Ford a înţeles, că angajaţii săi, în special imigranţii, au nevoie de ajutor în studierea limbii.

Conducătorul businessului
Pentru prima oară Ford a demisionat în a. 1919, când a transmis conducerea companiei sale fiului Edsel. În acelaşi ani, împreună cu soţia şi fiul, au procurat acţiunile minoritarilor la preţul fabulos (pentru anul 1919 ) de 105 820 894 dolari SUA, şi au devenit unicii proprietari ai Ford Motor Company, care a devenit astfel o veritabilă companie de familie.

În a. 1943 după ce la 49 de ani Edsel moare de cancer, Henry iarăşi conduce compania, însă mulţi susţin, că după decesul fiului el nu mai era Henry Ford de altă dată.

La 21 septembrie, 1945 consiliul director Ford Motor Company a primit o scrisoare de la Henry Ford, în care acesta anunţa plecarea sa din funcţia de preşedinte al companiei şi recomanda ca în locul lui să fie numit Henry Ford II, fiul mai mare al lui Edsel şi nepotul lui Henry. Astfel, la cei 82 de ani, Henry Ford a renunţat la conducerea Ford Motor Company.

După demisie, Henry Ford a rămas la fel de activ. La 7 aprilie, 1947 el cerceta terenurile din preajma Dirbornului, care au suferit în urma inundaţiilor . Casa lui Ford, «Lane Fair», rămăsese fără curent electric. Henry Ford a decedat în aceiaşi noapte, în patul lui, la lumina lumânărilor, parcă revenind în lumea fără electricitate, în care se născuse.

Informatie suplimentara la sursele:
http://media.ford.com/mini_sites/10031/HenryFord150
http://www.henryford150.com/
http://bit.ly/HenryFord150.

0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

La ce etnie vă atribuiți?