X 
Transnistria stiri: 1392
Eurovision stiri: 502

Ce schimbări se așteaptă la Registru

26 mai. 2017,, 10:00   Societate
34469 4

Victor Surugiu

Reforma de amploare a administrației publice din Moldova a început cu crearea Agenției Servicii Publice, ce va uni cinci instituții în baza Întreprinderii de Stat „Registru”.


Experții atrag atenția asupra faptului că acest proiect, ale cărui multe momente rămîn neclare, comportă un șir de riscuri cu caracter juridic, financiar și patrimonial. Potrivit lor, în consecință vor apărea zone de incertitudine, inclusiv din cauza schemelor de înstrăinare a proprietății, activelor și demiterii funcționarilor publici.

Ca în Franța și Luxembourg

Ministerul Tehnologiei Informației și Telecomunicațiilor deja a inițiat procesul de reorganizare a ÎS „Centrul resurselor informaționale de stat Registru”. Luna trecută, pe lîngă Minister a fost creată o comisie menită să modernizeze serviciile publice prin implementarea ghișeului unic. Noua instituție va avea denumirea „Agenția Servicii Publice” și va include alte cinci structuri de stat.

Premierul Pavel Filip a declarat – nici mai mult nici mai puțin – despre „o lovitură asupra birocrației și corupției din Moldova”. Autorii reformei menționează că toată informația din registrele și certificatele de stat poate fi pregătită fără participarea cetățenilor. Autoritățile sînt convinse că noua agenție nu doar va asigura digitalizarea tuturor serviciilor, dar și va simplifica accesul populației la serviciile publice, le va spori calitatea și eficiența lor, va reduce tarifele.

Totodată, numărul serviciilor administrative se va reduce, iar cetățenii vor pierde mai puțin timp pentru perfectarea documentelor necesare. Se prevede că, în majoritatea cazurilor, singurul document ce va fi necesar de prezentat în noua instituție va fi buletinul de identitate. Precum menționează autorii reformei, un asemenea model este aplicat cu succes în țările baltice, Georgia, Luxembourg, Franța, Germania și alte țări.

Centrul Național Anticorupție a avizat pozitiv proiectul reformei. În opinia oamenilor legii, unificarea structurilor de stat va contribui la lupta împotriva funcţionarilor corupţi. „În esență, oamenii vor comunica mai puțin cu angajații instituțiilor de stat. Crearea ghișeului unic este unul dintre instrumentele de prevenire a corupției”, consideră vicedirectorul CNA Cristina Țărnă.

Optimizarea cheltuielilor și reducerea tarifelor

Noua structură va fi creată prin fuzionarea ÎS „Registru” cu Serviciul Stării Civile, Camerei Înregistrării de Stat, ÎS „Cadastru” și Camera de Licențiere. După reformă, „Registru” va fi succesorul tuturor entităților absorbite. Precum promit autoritățile, tarifele la serviciile prestate vor fi reduse.

Agenția serviciilor publice va avea autonomie administrativă și financiară. Ea va obține statut de instituție publică subordonată Guvernului în persoana Cancelariei de Stat. Resursele necesare pentru activitatea sa Agenția le va asigura din contul banilor colectați de la populație pentru serviciile prestate, susținerii din bugetul de stat și altor surse legale. Potrivit estimărilor Cabinetului de Miniștri, reforma nu va necesita cheltuieli suplimentare. Pe parcursul următoarelor 2-3 luni, va fi elaborată structura și organigrama Agenției, precum și metodologia calculării taxelor pentru serviciile publice. Iar încă peste două luni va apărea nomenclatorul serviciilor prestate și tarifele pentru acestea.

Totodată, autoritățile nu spun cît de palpabilă va fi pentru populație reducerea taxelor încasate de instituția de stat. În Nota explicativă la hotărîrea Guvernului există doar o mențiune privind optimizarea cheltuielilor în rezultatul comasării structurilor de stat, ceea ce va face posibilă reducerea tarifelor la serviciile Agenției. Analiza financiar-economică a inițiativei lipsește, iar experții nu exclud că modificarea tarifelor va fi atît de nesemnificativă, încît majoritatea cetățenilor nici nu vor observa diferența.

Panică în ajunul reformei

În luna mai, la scurt timp după aprobarea de către Guvern a hotărîrii privind crearea Agenției Servicii Publice, Pavel Filip a avut o întrevedere cu conducerea întreprinderilor de stat „Registru” și „Cadastru”, Serviciului Stare Civilă, Camerelor de Înregistrare și Licențiere. Premierii au chemat aceste instituții să se includă activ în procesul de transformare și să asigure calitatea serviciilor în perioada de tranziție. Potrivit lui, planurile de afaceri vor fi corectate cu timpul, dar la etapa actuală activitatea nu trebuie prejudiciată.

Totodată, precum menționează pentru NOI.md surse demne de încredere de la Ministerul Justiției, căruia i se subordonează o parte dintre instituțiile reorganizate, unii angajați deja își caută de lucru, ceea ce afectează calitatea serviciilor. Potrivit lui, Guvernul nu a adoptat măsuri semnificative pentru a preveni panica ce cuprinde inevitabil personalul în fața schimbărilor. Cu atît mai mult cu cît angajații a cinci instituții de stat ce vor fi comasate într-o agenție au motive pentru a-și face griji.

Autorii reformei nu ascund faptul că în legătură cu reorganizarea, o parte din personal, inclusiv din conducere, își va pierde funcțiile și, respectiv, salariile destul de bune. Totodată, numărul funcționarilor care vor fi reduși deocamdată nu este menționat. În orice caz, în opinia experților, noul aparat de stat nu va putea „înghiți” nici jumătate dintre angajații eliberați din funcții. Ei vor fi demiși în conformitate cu legislația muncii și Legea cu privire la funcția publică și statutul funcționarului public.

Competențele noii agenții

Potrivit hotărîrii Guvernului, Agenția Servicii Publice va activa în domenii precum IT, evidență publică, resurse și sisteme publice informaționale, documente și formulare de raportare strictă, evidența populației, mijloacelor de transport și șoferilor. Acestea sînt direcțiile ce intră în prezent în zona competenților „Registru”.

Din competențele noii instituții fac parte crearea și mentenanța cadastrului imobilului și altor registre informaționale în domeniu, executarea lucrărilor de cadastru și evaluare a imobilului, administrarea bazei de date centrale a cadastrului a patrimoniului imobiliar. Este vorba despre actualele funcții la Întreprinderea de Stat „Cadastru”.

De la alte structuri Agenția va prelua competențele de înregistrare de stat a actelor de stare civilă, reglementarea prin licențiere a activității de întreprinzător, înregistrarea de stat a persoanelor juridice, filialelor și reprezentanțelor lor, precum și a persoanelor fizice-întreprinzători. Toate serviciile publice sus-menționate vor fi acordate de Agenție în regimul ghișeului unic. Totodată, ea va mai avea obligația de a digitaliza informația și de a trece serviciile publice în regim electronic, de a dezvolta resursele informaționale de stat și altele.


„Zona de incertitudine”

Experții vorbesc despre o mulțime de riscuri ale noii reforme a administrării publice. În special, reprezentanții Transparency International Moldova consideră că reorganizarea întreprinderilor de stat prin fuzionarea diferitor structuri comportă un șir de probleme. Experții organizației apreciază efortul autorităților de perfecționare și sporire a eficienței procesului de prestare a serviciilor publice, dar se îndoiesc de corectitudinea metodelor selectate.

Fostul ministru al finanțelor Veaceslav Negruța spune că reforma, care în multe privințe este neclară, comportă un șir de riscuri cu caracter juridic, financiar și patrimonial. „Sînt create zone de incertitudine, inclusiv din contul schemelor de înstrăinare a patrimoniului, activelor și demisiei oamenilor – funcționarilor publici – care își știu meseria și trebuie să muncească în interesul societății”, menționează expertul.

În 2013, cînd instanța a obligat „Registru” să compenseze un prejudiciu în valoare de 7,8 milioane de dolari companiei off-shore „Intercomsoft” LTD, Inspecția financiară a efectuat un control și a depistat un șir de încălcări. Astfel, dacă datoria creditoare scadentă nu ar fi fost transferată la venituri, „Registru” ar fi trebuit să recunoască pentru prima dată un profit negativ. Potrivit Inspecției Financiare, pînă în 2012, veniturile din vînzările Întreprinderii de Stat în mărime de aproape 400 de milioane de lei au fost folosite pentru acoperirea creșterii semnificative a cheltuielilor administrative. Totodată, pe parcursul a doi ani, „Registru” a cheltuit 19 milioane de lei pentru sponsorizare, alimentația personalului, deservirea bazei de odihnă, sporurilor salariale și deservirea tehnică a automobilelor. Încălcările au fost fixate de Curtea de Conturi, atît anterior, cît și în anii următori, însă nu au fost înlăturate. Toate acestea, potrivit inspectorilor, au condus la majorarea tarifelor acordate populației.

Veaceslav Negruța insistă că, înainte de a propune asemenea reorganizări, trebuie efectuat un audit independent al ÎS „Registru”, pentru a depista starea reală la întreprindere. Potrivit lui, trebuie să avem o închipuire clară ce reprezintă astăzi această întreprindere de stat, or, verificările vorbesc despre devieri grave în activitatea ei, inclusiv despre o situație financiară complicată. Expertul menționează lipsa aproape totală a transparenței sau a informațiilor privind achizițiile întreprinderii și despre procesul de confecționare a documentelor.

Unii experții văd riscurile în stabilirea controlului politic asupra Agenției Servicii Publice. Guvernul va numi șeful Agenției pe un termen de cinci ani dintre candidații selectați prin concurs. Concentrarea sub o singură „firmă” a unui număr mare de activități oferă suficiente avantaje actorilor politici care vor obține controlul asupra acestei instituții.


0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Ce părere aveți despre inițiativa președintelui Franței, Emmanuel Macron, de a deschide în următoarele luni o misiune permanentă de apărare la Chișinău?