Transnistria stiri: 1423
Eurovision stiri: 508
Preşedintele stiri: 4002

Au rămas fără case, după ce peste 30 de companii de construcție au falimentat

11 mar. 2017,, 16:30   Societate
7762 2

În ultimii 10 ani, mai mulţi moldoveni au învestit în construcțiile unor spații locative, pentru ca, ulterior să rămînă fără bani și fără case. Asta după ce peste 30 de companii de construcție au falimentat fără a finaliza proiectele. Așa arată datele unui sondaj, prezentat de către reprezentanții Transparency Internațional Moldova.

Sondajul a fost elaborat de către Transparency Internațional Moldova și prezentat la o masă rotundă, în cadrul căreia au fost discutate problemele cheie în domeniul construcțiilor spațiului locativ din mijloacele cetățenilor. La eveniment au participat persoane pătimașe, reprezentanți ai autorităților publice și ai societății civile.

Conform rezultatelor investigației, problemele din domeniul construcțiilor spațiului locativ s-au agravat în ultimii ani, peste 30 de companii de construcție au falimentat fără a finaliza proiectele, ceea ce a dus la prejudicierea investitorilor, iar mulți dintre ei au rămas fără apartamentele promise și fără mijloacele investite. Practic, fiecare al cincilea bloc locativ monitorizat de Inspecția de Stat în Construcții ar fi cu probleme.

Cercetarea s-a desfășurat pe parcursul a trei luni și s-a axat pe interogarea a 72 de persoane pătimașe, care au vorbit despre problemele cu care s-au confruntat de-a lungul mai multor ani, în rezultatul cărora au rămas fără locuințele în care au investit bani grei.

În ceea ce privește cheltuielile respondenților, aceștia au achitat pentru apartamente peste 2,4 milioane de euro, majoritatea dintre aceștia au plătit banii integral la semnarea contractelor. Totodată, cei care au apelat la avocați au plătit pentru serviciile lor, pe parcursul mai multor ani, peste 33 mii de euro.

Potrivit unei autoare a sondajului, Ianina Spinei, peste jumătate dintre respondenți, care au rămas fără casă și fără bani, au fost nevoiți să închirieze apartamente, iar suma chiriei achitate de ei pe parcursul anilor a ajuns la 366 mii euro. Respectiv, valoarea totală a cheltuielilor respondenților constituie circa 2,8 milioane euro. Avînd în vedere faptul că pentru a finaliza construcția blocurilor respondenții vor trebui să achite suplimentar între 10% și 50 % din valoarea apartamentelor.

"Scopul cercetării a fost de a analiza situația și a puncta problemele cu care se confruntă oamenii și de a estima eventualele pierderi. S-au plîns numeroase persoane, avocați, persoane publice, chiar și angajați ai Transparency. Multe persoane au refuzat să răspundă din cauza unor intimidări ulterioare din partea companiilor de construție. Ne-am adresat la patru curți de apel și am recepționat informații de la 8 administratori", a spus autorul sondajului Ianina Spinei.

Totodată, reprezentanții Transparency Internațional Moldova au spus că au avut de pătimit sute de oameni, iar în 18 cazuri s-a dovedit că apartamente lor au fost vîndute de cîteva ori. Oamenii s-ar fi adresat la avocați, poliție, CNA și în instanțe de judecată pentru a recupera banii. Mulți respondenți s-au adresat personal la companiile de construcție. Aproximativ jumătate dintre aceștia nu au putut să-și rezolve problema, pe motiv că nu există un cadru legal care să apere drepturile lor cînd se dau blocurile în exploatare, sau cînd se produc modificări în proiectul de construcție.

"Familia noastră a pătimit în urma unei companii care a început un bloc la Ciocana, dar nu a fost finisat. Sînt escroci . Au gajat construcția la Eximbank Gruppo Veneto Banca. L-au gajat ca o companie terță să ia credit, ulterior au inițiat procedura de faliment. Aceste persoane își continuă afacerile, Construiesc pînă și în ziua de astăzi la Sîngera. Am depus plîngeri și la CNA. Ei au zis că nu sînt probe, că a mai fost o plîngere la Procuratura Rîșcani şi a fost clasat dosarul, pe motiv că nu au această competență", a declarat un locatar pătimaș.

De altă parte, un reprezentant de la Agenția pentru Protecția Consumatorilor a declarat că locatarii care au avut de suferit de pe urma unor asemenea încălcări să se adreseze lor fără ezitări.

"Agenția pentru Protecția Consumatorilor a primit o sumedenie de petiții. În jumătate de an am primit aproximativ 12 plîngeri. Mergînd la fața locului se depistează multe abateri. Vom face lista a cinci agenți economici, în jur de 2 luni, pentru ca să informăm oamenii. Agenția pentru Protecția Consumatorilor este deschisă pentru oameni. Este ghișeul unic, ne găsiți cinci zile lucrătoare pe săptămînă. Verificați contractele. Sînt persoane care au doar niște recipise, dar ei au dat banii. Sînt inspectori care vă vor da sfaturi și avocați contra plată. Mai bine de șapte ori întreabă și o dată taie", a declarat Adrian Bunduc.
0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

La ce etnie vă atribuiți?