Cererea de buget a NASA pentru 2019 arată planurile pe care cea mai mare agenție spațială le are pentru viitorul nu foarte îndepărtat. În acest buget propus, administrația Trump și-a anunțat intenția de a finanța în totalitate un nou avion experimental supersonic. Aeronava va fi proiectată să fie mai silențioasă decît celelalte aeronave cu jet.
Avionul, denumit Low-Boom Flight Demonstrator, va face primul zbor în 2021, dacă linia bugetară va fi aprobată, iar dezvoltarea ambarcațiunii va merge conform planului. Aeronava va fi un hub pentru tehnologiile care ar putea apărea, într-o zi, pe avioanele comerciale.
Problema pe care avionul ar putea-o rezolva este pe atît de simplă de explicat, pe atît de complicată de rezolvat. Cînd un avion se mișcă mai încet decît sunetul, undele sonore ale jetului ajung pe pămînt. Zgomotul nu este enervant cînd aeronava zboară deasupra oceanului, ci atunci cînd se apropie de pămînt. Dar cînd avioanele se mișcă mai repede decît sunetul, zgomotul devine deranjant pentru populație.
Administrația Trump vrea să acorde prioritate jetului, dar și cercetărilor suplimentare în domeniul tehnologiei avioanelor mai rapide decît sunetul. Astfel, NASA intenționează să aducă înapoi zborurile supersonice comerciale. În plus, vrea să reducă efectul secundar, destul de enervant, boom-ul sonic.
În cazul în care tehnologia dezvoltată de NASA își găsește drumul spre zboruri comerciale, nu va fi prima dată cînd pasagerii au putut să plătească pentru a zbura mai repede decît viteza sunetului. Flota de avioane Concorde a oferit servicii în întreaga țară pînă în 2003, deși biletele au costat mii de dolari. De asemenea, aeronavele Concorde nu aveau cum să-și stingă boom-ul sonic și astfel se limitau la viteze subsonice în timp ce călătoresc pe uscat.
Adăuga comentariu